کد خبر: ۲۸۴۸۶
|
۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۵
برای درک بهتر کهکشانهای دور؛

هابل بزرگترین تصویر مادون سرخ خود را از آسمان ثبت کرد

تلسکوپ هابل بزرگترین تصویر مادون سرخ خود را ثبت کرده است. بخشی از آسمان که در این تصویر ثبت شده ۸ بار بزرگتر از گستره ای است که این تلسکوپ قدیمی به طور معمول ثبت می کند.

به گزارش «نبض فناوری»، ایندپندنت اعلام کرد، این تصویر در حقیقت نمایشی از یک تکنیک است که به محققان کمک می کند به درک بهتری از تشکیل و ساختار کهکشان های دوردست دست یابند و همچنین اهدافی برای تلسکوپ پیشرفته تر جیمز وب فراهم می کند.

تصویر جدید را می توان از «آرشیو میکولسکی برای تلسکوپ های فضایی» دانلود کرد اما حجم آن ۱۹ گیگابایت است.

گروهی از محققان بین المللی در این پروژه شرکت کرده اند. آنها در تحقیقی که قرار است که در نشریه «آستروفیزیکال ژورنال» منتشر شود، شیوه استفاده از هابل برای ثبت نخستین تصویر از منطقه فضایی به نام Cosmic Evolution Survey یا میدان کیهانی را توضیح داده اند.

میدان کیهانی منطقه ای از آسمان است که از زمین به اندازه دو درجه مربع در صورت فلکی سدس دیده می شود. دلیل انتخاب این منطقه آن است که چشم اندازی واضح از فضای دوردست و فرا کهکشانی برای ستاره شناسان فراهم می کند و حاوی چند ستاره یا ابر گازی است.

در میدان کیهانی می توان میلیون ها کهکشان دید که برخی از آنها ۱۲ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارند.

تخصص تلسکوپ هابل ثبت تصاویر با نور مادون سرخ نزدیک است. این بخش از طیف مادون سرخ نیز برای انسان قابل رویت نیست. محققان با استفاده از تکنیکی به نام Dash چند تصویر از میدان کیهانی گرفتند و در مرحله بعد آنها را کنارهم چسباندند تا یک تصویر بزرگتر بسازند. عکس موزائیکی حاصل از ۱۲۰۰ تصویر ساخته شده که ۱.۳۵ درجه از میدان کیهان را پوشش می دهد. این مساحت حدود ۶ برابر اندازه ماه در آسمان است.

منبع/ مهر

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی