کد خبر: ۲۸۴۹۱
|
۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

هشدار بانک جهانی در مورد رکود شدید اقتصادی

بانک جهانی می گوید که برای بسیاری از کشورها اجتناب از رکود سخت خواهد بود.

به گزارش «نبض فناوری»،  دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی در آخرین چشم انداز خود گفت: "برای بسیاری از کشورها، اجتناب از رکود دشوار خواهد بود." مالپاس به بسیاری دیگر در وال استریت و بانک های مرکزی در سراسر جهان می پیوندد که شروع به هشدار درباره رکود شدید اقتصادی کرده اند.

جیمی دیمون، مدیرعامل جی پی مورگان (JPM) به یک طوفان اقتصادی در افق هفته گذشته اشاره کرد در حالی که ایلان ماسک (TSLA) تسلا گفت که احساس فوق العاده بدی در مورد اقتصاد دارد.

 

مالپاس در آخرین چشم‌انداز بانک جهانی در روز سه‌شنبه گفت: «جنگ در اوکراین، قرنطینه در چین، اختلالات زنجیره تأمین و خطر رکود تورمی رشد را تحت تأثیر قرار می‌دهند».

رکود تورمی، ترکیبی از رشد اقتصادی راکد و تورم بالا، اخیراً به یک نگرانی اصلی تبدیل شده است. این روند به کارشناسان و مصرف کنندگان قدیمی یادآور اواخر دهه 1970 می پردازد، زمانی که یک شوک نفتی و اقتصاد کند منجر به دو رکود، در اوایل دهه 1980 شد.

سرمایه گذاران نگران این واقعیت هستند که فدرال رزرو نرخ های بهره را به شدت افزایش می دهد تا سعی کند قیمت های فزاینده را کاهش دهد. با این حال، مشکل این است که برخی می ترسند که فدرال رزرو برای مبارزه با تورم بسیار دیر شروع کرده است. در نتیجه، بانک مرکزی می تواند جرقه رکود اقتصادی را به همراه داشته باشد، زیرا با عجله به دنبال افزایش نرخ بهره است.

چشم انداز نرخ های کوتاه مدت بالاتر از سوی فدرال منجر به افزایش بازده اوراق قرضه بلندمدت خزانه داری در سال جاری شده است. نرخ‌های وام مسکن نیز افزایش یافته است و این نگرانی‌ها را در مورد کاهش شدید بازار مسکن ایجاد کرده است.

کسب‌وکارها همچنین با هزینه‌های بالاتر برای کالاها و دستمزدها دست و پنجه نرم می‌کنند و اکنون باید با نرخ‌های بهره بالاتر که به طور بالقوه به درآمد آنها آسیب می‌زند، دست و پنجه نرم کنند.

سازمان وام دهی بین المللی اکنون انتظار دارد که اقتصاد جهانی در سال جاری با سرعت سالانه 2.9 درصد رشد کند. این میزان نسبت به نرخ رشد 5.7 درصدی در سال گذشته و همچنین پیش‌بینی بانک جهانی در ژانویه 2022 به میزان 4.1 درصد کاهش یافته است.

بانک جهانی در پیش بینی جدید خود اعلام کرد: بهبود پس از رکود تورمی دهه 1970 مستلزم افزایش شدید نرخ بهره در اقتصادهای پیشرفته بزرگ بود که نقش مهمی در آغاز یک رشته بحران مالی در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه داشت.

بانک جهانی به این زودی انتظار یک بازگشت بزرگ را ندارد. در این بیانیه آمده است که رشد جهانی باید برای سال آینده و 2024 در اطراف سطح 2.9 درصد باشد و چند سال آینده را به عنوان «دوره طولانی رشد ضعیف و تورم بالا» توصیف کرد.

ارسال نظرات
به شکل یک سیگنال الکتریکی؛ کشف جی پی اس در مغز انسان
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 19 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین به سمت صعود حرکت می‌کند؟
با ثبت شکایت در دادگاه فدرال؛ تیک تاک در مقابل کاخ سفید قد علم کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
وبگردی