کد خبر: ۲۸۵۴۸
|
۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۰

گوگل از Dynamic World رونمایی کرد | نمایش لحظه‌ای تغییرات پوشش سطح زمین

گوگل از ابزار جدیدی با نام Dynamic World رونمایی کرد که با استفاده از مدل‌های یادگیری عمیق و تصاویر ماهواره‌ای، نقشه‌ای با وضوح بالا از پوشش نقاط مختلف کره زمین را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، این ابزار کاربردی مشخص می‌کند که کدام بخش از سطح زمین دارای درختان، محصولات کشاورزی یا آب است.

به گزارش «نبض فناوری»، تولید و تهیه نقشه‌هایی از پوشش زمین، معمولا به زمان زیادی نیاز دارد. همچنین مدل‌های فعلی، معمولا تفکیک دقیقی از چیزی که روی زمین در یک منطقه خاص وجود دارد، ارائه نمی‌کنند. با این وجود، همانطور که گوگل در وبلاگ خود توضیح می‌دهد ابزار توسعه داده شده توسط آن‌ها، ویژگی‌های سطح زمین را تقریبا به صورت آنی و سریع نشان می‌دهد.

گوگل از Dynamic World رونمایی کرد | نمایش لحظه‌ای تغییرات پوشش سطح زمین

ابزار Dynamic World گوگل می‌تواند پوشش‌های نقاط مختلف سطح زمین را در دسته‌بندی‌های خاصی نشان دهد که شامل آب، پوشش گیاهی آب گرفته، مناطق پر از ساختمان، درختان، محصولات کشاورزی، زمین بدون پوشش، چمن، درختچه یا بوته و برف یا یخ می‌شود. غول موتور جستجو همچنین ادعا می‌کند که سیستم خود را با داده‌های موسسه منابع جهان (WRI) توسعه داده است.

به عنوان مثال، تصویر زیر که از شهر نیویورک گرفته شده، نشان می‌دهد که بیشتر مناطق آن دارای ساختمان است (نقاط قرمز). همچنین نقاط دیگری با رنگ سبز و زرد در این نقشه قابل مشاهده است که به ترتیب نشان‌دهنده چمن و بوته‌ها در پارک‌های اصلی شهر هستند.

گوگل از Dynamic World رونمایی کرد | نمایش لحظه‌ای تغییرات پوشش سطح زمین

موارد استفاده ابزار جدید گوگل

«کریگ هنسون»، معاون غذا، جنگل‌ها، آب و اقیانوس از WRI در اطلاعیه وب‌سایت گوگل توضیح می‌دهد:

«اگر انسان بخواهد موارد مورد نیاز خود را از زمین تولید کند، از طبیعت باقی‌مانده محافظت کند و بخشی از چیزهایی که از دست رفته‌اند را بازیابی کند، به سیستم قابل اعتماد و تقریبا سریعی برای نظارت بر هر هکتار از کره زمین نیاز داریم.»

Dynamic World به صورت روزانه بیش از 5000 تصویر تولید می‌کند و داده‌های آن به طور مداوم به‌روزرسانی می‌شوند. با این سیستم، محققان و سیاست‌گذاران می‌توانند تاثیر حوادثی مانند آتش‌سوزی یا طوفان را سریعا مشاهده کنند و نسبت به آن‌ها واکنش نشان دهند.

منبع/ دیجیاتو

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی