کد خبر: ۲۸۶۳۸
|
۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۰

ساخت نخستین هواپیمای تجاری هیدروژنی جهان

هلند ساخت اولین هواپیمای تجاری هیدروژنی جهان را آغاز کرده است.

به گزارش «نبض فناوری»، آی او اعلام کرد، اولین هواپیمای مسافربری بزرگ جهان که دارای ۴۰ تا ۸۰ صندلی است و نیروی آن از هیدروژن سبز مایع تامین می‌شود، قرار است در سال ۲۰۲۸ اولین پرواز بین هلند و لندن را انجام دهد.

شرکت‌ها و سازمان‌های هلندی به طور مشترک در حال ساخت یک سیستم هیدروژنی برای هواپیماهایی هستند که از سوخت گرفته تا پیش رانش آن کاملا سبز و سازگار با محیط زیست است. این امر هلند را قادر می‌سازد تا نقش مهمی در هوانوردی با انرژی هیدروژنی در سراسر جهان ایفا کند. هدف هلند این است که تا سال ۲۰۲۸ چندین پرواز تجاری در سراسر جهان انجام دهد.

پروژه "سیستم انتقال قدرت و ذخیره‌سازی هواپیمای هیدروژنی"(HAPSS) حاصل یک مشارکت عمومی و خصوصی هلندی است که توسط سازمان‌های "Unified International" و "InnovationQuarter "و ۱۷ شرکت از جمله Fokker، دانشگاه فناوری دلفت، دولت هلند و مرکز هوافضای سلطنتی هلند راه‌اندازی شده است.

در مجموع ۳۸۳ میلیون یورو از صندوق رشد ملی به برنامه حمل و نقل هوایی که بزرگترین جزء پروژه HAPSS است، اختصاص یافته است. این سیستم در مقیاس آزمایشگاهی در اوایل سال ۲۰۲۵ آماده خواهد شد.

یک نظرسنجی بین‌المللی نشان داد که بیش از ۹۰ درصد از مصرف کنندگان حاضرند برای یک پرواز هزینه بیشتری بپردازند، به شرطی که پرواز کاملا سبز و سازگار با محیط زیست باشد. این سیستم ابتدا در یک هواپیمای توربوپراپ با ظرفیت ۴۰ تا ۸۰ نفر ساخته می‌شود و سپس می‌تواند در هواپیماهای جدید بدون آلایندگی با مسافران بیشتر نیز تعبیه شود.

توربوپراپ(Turboprop) گونه‌ای موتور توربینی گازی است که در آن از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ در یک هواگرد و ایجاد پیشرانش استفاده می‌شود. در این موتورها، هوا از بخش ورودی هوا(Intake) وارد موتور شده و توسط کمپرسور، فشرده می‌شود، هوای فشرده‌ شده، سپس با سوخت موتور، مخلوط شده و در محفظه احتراق موتور، سوزانده می‌شود. گازهای داغ خروجی، سپس وارد توربین شده و در نهایت از محل اگزوز خارج می‌شوند.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی