کد خبر: ۲۸۶۸۰
|
۲۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰

مطالعه جدید: کمبود ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد

مطالعه جدید محققان دانشگاه استرالیای جنوبی از ارتباط بین کمبود ویتامین D و افزایش خطر ابتلا زوال عقل و سکته مغزی خبر می‌دهد.

به گزارش «نبض فناوری»، ویتامین D نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند و در درجه اول به جذب کلسیم و فسفر کمک می‌کند. معمولا سطح ویتامین D مورد نیاز فرد با خوردن غذا تامین نمی‌شود و نیاز به دریافت آن از طریق نور خورشید وجود دارد.

متاسفانه، داده‌های برآوردهای آماری نشان می‌دهد که بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود ویتامین D هستند. این فقر ویتامین D نه تنها می‌تواند منجر به ضعیف‌تر شدن عضلات و استخوان‌ها شود، بلکه می‌تواند زمینه ساز شرایط سخت‌تری از جمله برخی سرطان‌ها، بیماری‌ها و اختلالات مربوط به خودایمنی و اعتیاد به مواد افیونی را به دنبال داشته باشد. حتی مطالعات نشان می‌دهد زنان باردار که از کمبود ویتامین D رنج می‌برند، ممکن است فرزندشان در مراحل بعدی زندگی بیشتر در معرض خطر ابتلا به اسکیزوفرنی یا اوتیسم قرار بگیرند.

مطالعه جدید: کمبود ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد

کمبود ویتامین D و زوال عقل

در مطالعه جدید، محققان استرالیایی اکنون بیماری‌های جدیدی را به این لیست اضافه کرده‌اند. این تیم تحقیقاتی داده‌های ۲۹۴۵۱۴ شرکت‌کننده در پروژه بیوبانک بریتانیا را تجزیه و تحلیل کرده و سطح ویتامین D را با ابتلا به زوال عقل و سکته مغزی مورد بررسی قرار داده‌اند. محققان در بررسی خود عواملی مانند سن، جنس، قومیت، سبک زندگی و سایر شرایط سلامتی را نیز در نظر گرفته‌اند.

تیم تحقیقاتی دریافتند که سطح پایین ویتامین D که کمتر از 25 نانومول در لیتر تعریف می‌شود ارتباطی با افزایش خطر ابتلا به زوال مغز و سکته مغزی دارد. آنالیزهای ژنتیکی ارتباط علت و معلولی بین کمبود ویتامین D و زوال عقل را نشان می‌دهد، به طوری که خطر ابتلا به این بیماری برای بیماران با 25 نانومول در لیتر، 54 درصد بیشتر از افراد با 50 نانومول در لیتر است.

پروفسور«الینا هیپونن»، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید:

«مطالعه انجام شده اولین تحقیق انجام شده‌ای است که تاثیر سطح بسیار پایین ویتامین D را بر خطرابتلا به زوال عقل و سکته مغزی مورد بررسی قرارمی‌دهد.»

منبع:دیجیاتو

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی