خودروسازی روسیه به قرن بیستم بازگشت؛ حذف کیسه هوا و سایر ویژگیهای ایمنی از خودروها
به گزارش «نبض فناوری»، یکی از معروفترین شرکتهای خودروسازی روسیه یعنی لادا از نخستین خسارتدیدگان تحریمها است. رنو به عنوان سهامدار لادا، سهام خود را به دولت روسیه فروخت و از بازار این کشور خارج شد. در نتیجه لادا دیگر نمیتواند قطعات لازم را از طریق رنو خریداری کند. به همین دلیل لادا محصولات خود را در قالب تیپهای جدید و با حذف آپشنهای ایمنی به بازار روانه کرده است.
این شرکت اخیرا نسخه جدیدی از لادا گرانتا را با تیپ کلاسیک روانه بازار کرده است که فاقد ترمزهای ضد قفل، کیسه هوا و سیستم تهویه مطبوع است. موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری 90 اسببخاری متعلق به دههها پیش نیز زیر کاپوت این خودرو قرار دارد. لادا گرانتا کلاسیک 761000 روبل (13008 دلار آمریکا) قیمت دارد.
بازگشت خودروسازی روسیه به دوران شوروی سابق
در همین حال کارشناسان سیاسی، این حرکت دولت و خودروسازی روسیه را به تاکتیکهای جنگ سرد اتحاد جماهیر شوروی تشبیه کردند. جفری ادموندز، کارشناس مسائل روسیه در دولت اوباما اعتقاد دارد دولت روسیه برای کاهش هزینههای تولید، از میزان کیفیت کالاهای روسی بکاهد.
در همین حال وضعیت برای افرادی که خودروهای باکیفیت تولید شده طی سالیان قبل داشتند، وخیمتر شده است. الدار گادژیف که چهار تاکسی از برند اشکودا را در تملک دارد، به خبرگزاری گاردین گفت که نمایندگیها از انجام تعمیرات خودروها عاجز هستند و در صورتی که اتومبیل شما دچار مشکل شود، امکان تعمیر آن در روسیه وجود نخواهد داشت.
الدار گادژیف در ادامه به گاردین گفت: انجام تعمیرات خودرو در تعمیرگاههای مستقل چندماه زمان میبرد، چرا که قطعات یدکی در بازار موجود نیستند و حتی اگر پیدا شوند به اندازه یک خودرو قیمت دارند. کمبود قطعات یدکی در بازار روسیه سرقت قطعات خودروها را نیز به حد قابل توجهی افزایش یافته است.
منبع:دیجیاتو