کد خبر: ۲۸۸۰۷
|
۰۱ تير ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۴

مخالفت پارلمان اروپا با ممنوعیت استخراج بیت کوین

پارلمان اروپا با قانون منع استخراج رمز ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم در سراسر جهان مخالفت کرد. این پیشنهاد ممنوعیت با واکنش شدید حامیان کریپتو و رمز ارزها در سراسر جهان مواجه شد.

علاقه‌مندان به دنیای رمز ارز در اروپا و سراسر جهان، نگران اضافه شدن قانون ممنوعیت اثبات کار نظارتی  MICAبودند. طبق این قانون، استخراج بیت کوین در سراسر اتحادیه اروپا ممنوع می‌شود.‌ بسیاری از نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا، برای ممنوعیت ارز دیجیتالی با مکانیزم اثبات کار فشار آوردند و نگرانی‌هایی از مصرف بالای انرژی در صورت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر وجود داشت.

علت طرح ممنوعیت استخراج بیت کوین

با اضافه شدن این قانون، استخراج بیت کوین و سایر رمزارز‌ها مبتنی بر اثبات کار، به خاطر مصرف بالای انرژی در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا ممنوع شد. حامیان کریپتو در سراسر جهان به این پیشنهاد شدیدا واکنش نشان دادند. این ماده قانونی در مورد رمز ارز‌های محبوب که مبتنی بر اثبات کار مانند بیت کوین و اتریوم پیشنهاد می‌کند که مکانیسم اجماع خود را از اثبات کار به روش دیگر که انرژی کمتری صرف می‌شود تغییر دهد.

می‌توان برای انتقال کامل اتریوم به مکانیسم اجماع و اثبات سهام در آینده برنامه‌ریزی کرد؛ اما بعید است که بتوان این کار را درباره بیت کوین نیز انجام داد. این کمیته به عنوان نوعی مساله به نفع ماده جایگزین رای داد که کمیسیون اروپا را ملزم کرد تا اول ژانویه ۲۰۲۵ پیشنهادی ارائه دهد چرا که فعالیت استخراج رمز ارز به صورت قابل توجهی بر تغییرات آب و هوا اثر می‌گذارد.

قبل از بیان این قانون پیش‌نویس دیگر شامل مقرراتی بود که داشتن بیت کوین را در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۵ ممنوع اعلام شد. این اقدام انتقاد شدید جامعه را به همراه داشت و قانون‌گذاران اتحادیه اروپا را مجبور کرد که از طرح خود عقب نشینی کنند. اما ظاهرا این انتقادات بی نتیجه مانده و استفاده از رمز‌های اثبات کار به پیش‌نویس نهایی چهارچوب MICA اضافه شد.

واکنش ها نسبت به قانون جدید

در طبقه‌بندی فعالیت‌های پایداری اتحادیه اروپا، اثبات کار از سوی برخی قانون‌گذاران و سیاستمداران سراسر جهان به دلیل نگرانی درباره مصرف انرژی مورد انتقاد شدید قرار گرفت. برخی رهبران اتحادیه اروپا نگران بودند که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به جای استفاده ملی در استخراج رمز ارزهای مانند بیت کوین مصرف شود.

اشتفان برگر، نماینده پارلمان اروپا و عضو کمیته امور اقتصادی و پولی پارلمان، برای اولین بار چنین ماده‌ای را مخالف قوانین بازار آزاد اتحادیه اروپا خواند و بیان کرد که کشورها در صورت تصویب این قانون، جلوی نوآوری در تجارت را می‌گیرند.

برگر همچنین گفته بود که فکر می‌کند هدف چهارچوب MICA نامگذاری برای ارزهای دیجیتالی به عنوان دارایی است و این قانون قصد دارد مشکلات قوانین مرتبط با فناوری و انرژی را حل کند.

استفان برگر توضیح داد که قرار نبود این لایحه یک ممنوعیت واقعی برای بیت کوین باشد. پاتریک هانسن، رئیس رشد استراتژی استارتاپ، در این باره بیان کرد که ممنوعیت اثبات کار کمرنگ شده اما اثر آن همچنان وجود دارد.

دیوید مارکوس، رئیس سابق بلاکچین، ممنوعیت استخراج بیت کوین را یک حرکت محافظه‌کارانه توصیف کرد و بیان کرد که این ابتکار برای تعدادی از کسب‌وکارهای اروپایی در عرصه جهانی، عواقب فاجعه‌باری خواهد داشت.

 مدیرعامل لجر، پاسکال کوتیر، از مدیران شرکت خواست با اعضای پارلمان اروپا تماس بگیرند و آنها را از تصمیم خود منصرف کنند.

پیشنهاد بازار دارایی های دیجیتالی

کمیته امور اقتصادی و پولی پارلمان اروپا، پیشنهادی مرتبط با بازار ارز و دارایی دیجیتال را صادر کرد. این پیش‌نویس حاوی یک بند جدید است که استفاده از ارزهای دیجیتالی با فرایند محاسباتی پرمصرف، که به عنوان اثبات کار شناخته شده محدود می‌شود.

 این مقررات از تمام دارایی‌های دیجیتال می‌خواهد که پیش از صدور عرضه و پذیرش برای تجارت در اروپا، طبق استانداردهای پایداری زیست محیطی اتحادیه اروپا برای ساز و کار اجرایی اعتبارسنجی تراکنش خود استفاده کنند. برای ارز‌های دیجیتالی مانند بیت کوین که از قبل در اتحادیه اروپا معامله می‌شدند، برای حذف تدریجی آنها پیشنهاد شده است.

مخالفت پارلمان اروپا با ممنوعیت استخراج بیت کوین

اتحادیه اروپا با ممنوعیت استفاده از رمز ارز مکانیسم اثبات کار که در قانون بازار دارایی‌های دیجیتال پیشنهاد داده شد مخالفت کرد. این قانون تلاش می‌کرد که از دوام فعالیت رمز ارز‌ها به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی جلوگیری کند.

بیت کوین یکی از ارزهای دیجیتال آینده دار بلند مدت است و قانون‌گذاران اتحادیه اروپا سعی می‌کردند پیش از اینکه طرح MICA به مرحله سوم مذاکرات بین پارلمان و کمیسیون برسد، به توافق بهتری برای نظارت بر روی این رمز ارز دست پیدا کنند.

 در این پیش‌نویس خبری از ممنوعیت فعالیت‌های رمز ارز نبود. براساس گزارش‌های رسانه‌های آلمانی، پارلمان اروپا به دنبال ممنویت استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بود. طبق این گزارش، مقررات ارزهای دیجیتالی شامل مقررات جدیدی است که مکانیسم اجماع ناپایدار زیست محیطی را منع می‌کند.

نتیجه طرح ممنوعیت استخراج بیت کوین

نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا برای تصویب قانون ممنوعیت بیت کوین رای‌گیری کردند.  14 مارس 2022، کمیته امور اقتصادی و پولی پارلمان اروپا، به ممنوعیت مکانیسم اثبات کار که زیر بنای بیت کوین در جهان و سایر رمز ارزهای محبوب است رای منفی داد. علاقه‌مندان به کریپتو در اروپا آسوده خاطر شدند؛ زیرا این مقررات می‌توانست رمز ارزها را مجبور کند که به مکانیزم سازگار با محیط زیست تغییر کنند. کاهش کارمزد تراکنش‌ها با روند نزولی قیمت اتریوم و بیت کوین همزمان شد.

طبق توییت اخیر پاتریک هانسن، اعضای پارلمان اروپا با ۳۲ رای موافق ۲۴ رای مخالف به این طرح رای دادند. همچنین 6 نفر از اعضای کمیته نیز رای ممتنع دادند. نمایندگان حزب مردم اروپا این طرح را نپذیرفتند و در مقابل حزب سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها از این ممنوعیت حمایت کردند.

طبق قانونی که به MICA اضافه شد، تمامی ارزهای دیجیتالی باید درباره مکانیسم اجماع، تابع حداقل استانداردهای زیست محیطی باشند.

 صعود بیت کوین در راه است؟

 با توجه به پیشرفت‌های اخیر دنیای رمز ارز، برخلاف روند کاهشی بیت کوین، قیمت اتریوم افزایش خواهد داشت. تراکنش‌های بلاکچین بیت کوین و اتریوم در پایین‌ترین حد خود در ماه‌های اخیر رسیده است؛ بنابراین این شبکه برای کاربران ارزانتر شده است. طبق اطلاعات کریپتورنک، تراکنش‌های بیت کوین و اتریوم در چند ماه گذشته کاهش 90 درصدی داشته‌اند.

مخالفت پارلمان اروپا با ممنوعیت استخراج بیت کوین

 هزینه‌ کمتر برای استفاده از این بلاکچین می‌تواند منجر به افزایش معاملات و تعداد کاربرانی استفاده کننده از این تراکنش شود. قیمت بیت کوین مانند هر کالا دیگر، با افزایش و کاهش تقاضا، کم و زیاد می‌شود. بعد از خرید بیت کوین صرافی تبدیل می‌توانید در کیف پول ذخیره و نگهداری کنید.

بیت کوین در اتحادیه اروپا به نیروی پر قدرت سیاسی تبدیل شده است. در حال حاضر، بهترین روش خرید  اصلاحیه جدید این لایحه، با هدف محدودیت استفاده از رمز ارز‌های اثبات کار انجام شد. پیش‌نویس نهایی چهارچوب بازارهای دیجیتال، برای ممنوعیت رمز ارزها در صنعت اروپا مطرح شد.

 قوانین ضد بیت کوین که در گذشته نیز مطرح شده بود، با انتقادهای تندی روبرو شد. ممنوعیت احتمالی بیت کوین منجر به واکنش‌های منفی این صنعت شد.

نگرانی‌های زیادی درباره ممنوعیت استفاده از بیت کوین در اروپا وجود داشت که بازار را دچار نوسان کرد. طبق طرح اولیه چارچوب قوانین پیشنهادی، برخی از رمز ارزها حذف شدند. طبق این قانون پیشنهادی تنها ارزهایی اجازه عرضه در بازار صرافی معتبر اروپا را دارند که از اتحادیه اروپا پیروی کنند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
وبگردی