کد خبر: ۲۸۸۲۳
|
۰۱ تير ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۰

مقایسه پوکو X۳ جی تی با پوکو X۳ پرو؛ کدام ایکس ۳ را بخریم؟

در این مطلب به مقایسه پوکو X۳ جی تی با پوکو X۳ پرو می‌پردازیم تا درک درستی از مشخصات هر دو گوشی داشته باشیم. با مقایسه Poco X۳ pro با Poco X۳ GT متوجه می‌شویم که نسخه Pro و GT دقیقا چه تفاوت‌هایی دارند.

به گزارش«نبض فناوری»پوکو در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده و این محبوبیت را مدیون طراحی‌های رده‌بالا و قیمت مناسب است. به عنوان نمونه، گوشی Poco X3 Pro یکی از پرفروش‌ترین محصولات این شرکت محسوب می‌شود.

دو گوشی پوکو X3 جی تی و پوکو X3 پرو در سال 2021 عرضه شدند و خریداران استقبال بالایی از آن‌ها داشتند. گوشی پوکو X3 پرو از محبوبیت زیادی بین کاربران ایرانی برخوردار است و یکی از گوشی‌های پرفروش بازار ایران به شمار می‌رود.

گوشی X3 GT در مقایسه با X3 Pro حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و از برخی جهات، برتری‌ آن به‌خوبی احساس می‌شود. به جهت محبوبیت بالای این دو گوشی، در ادامه به مقایسه آنها پرداخته‌ایم.

مقایسه پوکو X3 جی تی با پوکو X3 پرو

در این مطلب قصد داریم به مقایسه X3 پرو با پوکو X3 جی تی بپردازیم. هر دو گوشی از کمپانی پوکو هستند و از قابلیت‌های قابل قبولی برخوردارند. در ادامه همراه ما باشید تا با این دو مدل بیشتر آشنا شویم.

مقایسه پوکو X3 جی تی با پوکو X3 پرو از نظر کیفیت ساخت و طراحی ظاهری

این 2 دستگاه از لحاظ ظاهری، از رو به رو مشابه یکدیگر هستند. وقتی از جلو به هر دو گوشی نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که تفاوت محسوسی میان آنها وجود ندارد؛ البته باید گفت که حاشیه‌ نمایشگر POCO X3 GT در قسمت پایینی، کمی بیشتر از Poco X3 Pro است.

مقایسه پوکو X3 جی تی با پوکو X3 پرو ؛ کدام ایکس 3 را بخریم؟
مقایسه Poco X3 pro با Poco X3 GT

تفاوت اصلی در پشت گوشی است و همین عامل باعث شده که متمایز از یکدیگر باشند. در طراحی دو گوشی از صفحه نمایش روشن استفاده شده و دوربین در بالا قرار گرفته تا کاربر به راحتی بتواند از این قابلیت استفاده کند.

از سوی دیگر، X3 Pro دارای یک ماژول دوربین دایره‌ای جالب است که در قسمت پشتی قرار دارد. ماژول دوربین Poco X3 GT هم در سمت چپ و بالای پنل پشتی دیده می‌شود.

در بسیاری از گوشی‌ها سنسور اثر انگشت در پشت گوشی قرار دارد. این آپشن در این دو گوشی هم به کار برده شده است؛ اما محل قرارگیری آنها از پشت گوشی به قسمت سمت راست تغییر کرده است. این یکی از تفاوت‌هایی است که این دو گوشی را از سایر محصولات متمایز می‌کند.

از نظر ابعاد تفاوت‌هایی در بین دو محصول مشاهده می‌شود. Poco X3 Pro بزرگتر است، اما تفاوت اصلی آنها به وزن برمی‌گردد. وزن ایکس 3 پرو 215 گرم و ایکس 3 جی تی حدود 193 گرم است.

مقایسه X3 پرو با پوکو X3 جی تی از نظر صفحه نمایش

صفحه نمایش یکی دیگر از شباهت‌های این دو گوشی میان‌رده قدرتمند محسوب می‌شود. شاید پس از ابعاد، بارزترین تفاوت این بخش را بتوان به لایه محافظتی متفاوت آن‌ها نسبت داد که البته هر دو ساخت یک شرکت هستند و تنها مدل به کار رفته در آن‌ها فرق دارد.

پوکو برای هر دو محصول از یک پنل IPS LCD با پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز و HDR10 استفاده کرده است. هر دو نمایشگر دارای حداکثر میزان روشنایی ۴۵۰ نیت هستند و نسبت تصویر ۲۰:۹ دارند.

وضوح تصویر در هر دو پنل ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسل است. تراکم پیکسلی برای مدل Pro حدود ۳۹۵ و برای مدل GT حدود ۳۹۹ پیکسل‌درهراینچ است.

صفحه نمایش X3 Pro دارای پنل ۶۷/۶ اینچ (۴/۱۰۷ سانتی‌متر مربع) و نمایشگر X3 GT دارای پنل ۶/۶ اینچ (۲/۱۰۵ سانتی‌متر مربع) است. مدل پرو برای محافظت از Corning Gorilla Glass 6 و مدل دوم از Corning Gorilla Glass Victus استفاده می‌کند.

کیفیت و عملکرد صفحه نمایش هر دو دستگاه مناسب است. نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز قطعاً برای عاشقان بازی‌های موبایل راضی‌کننده خواهد بود. افرادی که اهل تماشای فیلم و سریال هستند نیز از صفحه نمایش این دو گوشی ناامید نخواهند شد. با این وجود، مقاومت بیشتر نمایشگر Poco X3 GT آن را با اختلافی ناچیز، پیروز این بخش می‌کند.

مقایسه پوکو X3 جی تی با پوکو X3 پرو از نظر دوربین

Poco X3 Pro به چهار لنز دوبرین مجهز شده است که شامل یک سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی، یک سنسور ثانویه 8 مگاپیکسلی ثانویه، یک لنز 2 مگاپیکسلی برای عکس‌های ماکرو و یک دوربین 2 مگاپیکسلی دیگر برای عکس‌های بوکه می‌شود.

اما درباره دوربین Poco X3 GT باید گفت که یک ماژول سه گانه داریم که سنسور اصلی آن 64 مگاپیکسل است. همچنین یک دوربین 8 مگاپیکسلی با زاویه دید گسترده و یک دوربین 2 مگاپیکسلی برای عکس‌های ماکرو وجود دارند.

دوربین جلو Poco X3 Pro، دارای سنسور 20 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 و Poco X3 GT دارای سنسور 16 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.5 است.

اینجاست که Poco X3 Pro برنده می‌شود. با این حال، سیستم دوربین عقب Poco X3 GT برتر است؛ زیرا سنسور اصلی آن بهتر عمل می‌کند. البته، X3 Pro به دلیل مجهز شدن به تراشه اسنپدراگون، می‌تواند از GCam برای گرفتن عکس‌های بهتر استفاده کند.

مقایسه Poco X3 pro با Poco X3 GT از نظر باتری

شیائومی برای تأمین انرژی مورد نیاز پوکو ایکس ۳ پرو و پوکو ۳ جی تی به سراغ باتری‌هایی با ظرفیت‌های ۵۱۶۰ و ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی رفته است. هر دو گوشی به لطف این باتری‌ها می‌توانند بیشتر از یک روز کامل دوام بیاورند.

از نظر سرعت شارژ اما برتری با ایکس ۳ جی تی خواهد بود. این گوشی از فناوری شارژ سریع ۶۷ واتی بهره می‌برد و برای گوشی رقیب شارژ سریع ۳۳ واتی در نظر گرفته شده است. پوکو ایکس ۳ جی تی به لطف این فناوری در مدت ۳۰ دقیقه تا ۷۵ درصد شارژ شده و شارژ کامل آن حدود ۵۰ دقیقه زمان می‌برد.

این اعداد برای رقیب به ترتیب ۵۵ درصد شارژ در ۳۰ دقیقه و شارژ کامل در ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه هستند. برنده نهایی این بخش پوکو ایکس ۳ جی تی خواهد بود؛ چرا که از نظر شارژ دهی مانند رقیب خود عمل می‌کند و از نظر سرعت شارژ بهتر از پوکو ایکس ۳ پرو است.

مقایسه پوکو X3 جی تی با پوکو X3 پرو از نظر نرم افزاری

هر دوی این گوشی‌ها از سیستم عامل اندروید 11 و رابط کاربری MIUI 12 بهره می‌برند و فضای کاربری مشابه دارند اما چند تفاوت کوچک وجود دارد؛ به عنوان مثال چراغ اعلان‌ها (LED light) فقط در گوشی Poco X3 Pro وجود دارد که در بخش بالایی گوشی قرار گرفته است.

عملکرد حسگر اثر انگشت در هر دوی این گوشی‌ها عملکردی سریع و دقیق دارد، بعلاوه این گوشی از قابلیت تشخیص چهره برای باز کردن قفل صفحه هم استفاده می‌کند که آن هم بسیار سریع و دقیق است، حتی در مواقعی که ماسک روی صورت دارید.

هر دوی این گوشی‌ها در دو نسخه‌ی 128 و 256 گیگابایتی عرضه می‌شوند اما اگر قصد استفاده از کارت حافظه خارجی را دارید، گوشی Poco X3 Pro انتخابی مناسب برای شماست چرا که Poco X3 GT از کارت حافظه خارجی پشتیبانی نمی‌کند.

مقایسه پوکو X3 جی تی با پوکو X3 پرو از نظر سخت افزاری

حال به مهم‌ترین بخش مقایسه پوکو X3 جی تی با پوکو X3 پرو رسیدیم که در خرید گوشی اهمیت بالایی دارد. گوشی Poco X3 GT از تراشه ۶ نانومتری Dimensity 1100 5G شرکت مدیاتک استفاده می‌کند.

این در حالی‌ است که Poco X3 Pro از چیپست ۷ نانومتری Snapdragon 860 کوالکام قدرت می‌گیرد. اولی دارای سرعت کلاک ۶/۲ گیگاهرتز است و دومی از فرکانس ۹۶/۲ گیگاهرتز بهره می‌‌برد.

این دو تراشه از چیپست‌های میان‌رده خوب دو شرکت مدیاتک و کوالکام محسوب می‌شوند و عملکرد مناسبی دارند. قدرت فنی این دو گوشی تفاوت جزئی با یکدیگر دارد. به طوری که عملکرد فنی X3 GT با اختلاف ناچیزی از X3 Pro سرتر است.

این مهم بیشتر به خاطر استفاده از واحد پردازش گرافیک Mali-G77 MC9 در مقایسه با Adreno 640 در مدل پرو است.

گوشی پوکو X3 پرو دارای ۶ گیگابایت و ۸ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی است. در حالی که پوکو X3 GT تنها با ۸ گیگابایت رم و با حافظه‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه می‌شود. حافظه هر دو دستگاه از نوع UFS 3.1 است.

مدل X3 Pro از کارت حافظه جانبی microSDXC پشتیبانی می‌کند در صورتی که X3 GT دارای درگاه کارت حافظه نیست. بنابراین اگر به دنبال ظرفیتی بیشتر از ۲۵۶ گیگابایت هستید، بهتر است به خرید پوکو X3 پرو فکر کنید چراکه از کارت حافظه تا سقف ‍۱ ترابایت پشتیبانی می‌کند.

مقایسه پوکو X3 جی تی با پوکو X3 پرو از نظر کیفیت صدا

در مورد مقایسه پوکو X3 جی تی با پوکو X3 پرو از نظر کیفیت صدا باید گفت که خوشبختانه هر دو گوشی از اسپیکرهای دوگانه بهره می‌برند که این اسپیکرها به روی لبه‌ی پایینی و بالایی قرار گرفته‌اند.

به لطف این اسپیکرهای دوگانه هر دو گوشی می‌توانند صدای استریو تولید کنند. بلندی صدا و کیفیت آن در هر دو محصول خوب است و صدا به صورت فراگیر به گوش می‌رسد.

بیس این اسپیکرها مناسب است و صدایی بالانس شده از دو اسپیکر خارج می‌شود. در این بین اما اسپیکرهای پوکو ایکس ۳ پرو از نظر بلندی بهتر از رقیب عمل می‌کنند.

از نظر کیفیت اما قضیه عکس می‌شود و مقداری کیفیت اسپیکرهای پوکو ایکس ۳ جی تی بیشتر از رقیب است. کیفیت صدای تولید شده توسط ایکس ۳ جی تی به واقع خوب است و شما از گوش کردن به موسیقی لذت خواهید برد.

در نهایت انتخاب برنده این بخش کار دشواری است چون هر کدام از این دو گوشی در یک زمینه بهتر از رقیب خود هستند. اگر میزان و بلندی صدا برای شما مهم‌تر است، اسپیکرهای پوکو ایکس ۳ پرو می‌توانند برای شما مناسب‌تر باشند اما اگر به کیفیت صدای خروجی اهمیت بیشتری می‌دهید انتخاب ایکس ۳ جی تی مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

در این مطلب به بررسی و مقایسه X3 پرو با پوکو X3 جی تی پرداختیم. با مقایسه X3 پرو با پوکو X3 جی تی می‌توان به اطلاعات بیشتر و بهتری در مورد این دو گوشی دست یافت. این دو گوشی هر دو از یک کمپانی هستند و اجزایی حرفه‌ای و باکیفیت دارند. شما می‌توانید با خواندن این مطلب با هر دو گوشی بیشتر آشنا شوید.

سوالات متداول

پوکو X3 پرو بهتر است یا پوکو X3 جی تی؟

با مقایسه X3 پرو با پوکو X3 جی تی می‌توان به این نتیجه رسید که هر دو نسخه قدرت بسیار خوبی دارند و از پس بازی‌های گرافیکی نیز برمی‌آیند، اما POCO X3 GT نسبت به POCO X3 Pro با توجه به استناد بنچمارک‌ها عملکرد بهتری در اجرای بازی‌ها دارد و برای گیم بهتر است. همچنین دوربین هر دو مدل بسیار خوب است، اما نسخه جی تی از ترکیب سه گانه استفاده کرده و پردازش بهتری دارد. هر دو گوشی ارزش خرید بسیار بالایی دارند، نسخه جی تی پیشرفت‌های بسیاری داشته و تقریباً در همه زمینه‌ها نسبت به رقیب خود برتر است، اما قیمت بالاتری هم دارد. از آن سمت، نسخه پرو یک گوشی خوش قیمت و همه فن حریف است. در این بین همه چیز به بودجه شما بستگی دارد.

منبع: تکراتو

ارسال نظرات
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
وبگردی