۱۷ تير ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۰

کشف پرسرعت‎ترین ستاره‌ که به دور سیاهچاله‌ای می‌چرخد

ستاره شناسان به تازگی نوعی ستاره را کشف کرده اند که با سرعت زیادی به دور یک سیاهچاله در حال گردش است.

به گزارش «نبض فناوری»،محققان دانشگاه کلن آلمان و دانشگاه ماساریک در جمهوری چک، سریع‌ترین ستاره شناخته شده را کشف کردند که با سرعت بی سابقه‌ای به دور یک سیاهچاله می‌چرخد.

براساس گزارش phys، این ستاره که S۴۷۱۶ نام دارد طی چهار سال به دور یک سیاهچاله در مرکز کهکشان راه شیری می‌چرخد و سرعت آن به حدود ۸ هزار کیلومتر در ثانیه می‌رسد. این ستاره به اندازه ۱۰۰ واحد نجومی به سیاهچاله نزدیک می‌شود. یک واحد نجومی یا AU، حدودا معادل ۱۵۰ میلیون کیلومتر است.

در مجاورت سیاهچاله در مرکز کهکشان ما یک خوشه از ستارگان متراکم وجود دارد. این خوشه که S نام دارد، محل قرارگیری بیش از صد ستاره است که از نظر روشنایی و جرم متفاوت هستند. ستاره‌های خوشه S سریع حرکت می‌کنند. دکتر فلوریان پیسکر، نویسنده اصلی تحقیقات می‌گوید S۲ یکی از اجرام برجسته در این خوشه کیهانی است که مانع دید ما برای بررسی مرکز کهکشان می‌شود. با این حال، در لحظات کوتاهی می‌توانیم محیط اطراف سیاهچاله مرکزی را مشاهده کنیم.

ستاره S۴۷۱۶

با استفاده از روش‌های تحلیل مستمر و مشاهداتی که بیست سال طول کشیده اند، اکنون دانشمندان ستاره‌ای را شناسایی کرده اند که تنها در چهار سال به دور سیاه‌چاله مرکزی پرجرم می‌چرخد. در مجموع پنج تلسکوپ برای رصد این ستاره استفاده شد که نتیجه حاصل از چهار تلسکوپ با یک تلسکوپ بزرگتر ترکیب شد تا رصد دقیق‌تری انجام شود. پیسکر می‌گوید: قرار گرفتن ستاره‌ای در مداری پایدار و نزدیک و سریع در مجاورت یک سیاه‌چاله بسیار غیرمنتظره بود.

علاوه بر این، این کشف منشأ و تکامل مدار ستارگان سریع در قلب کهکشان راه شیری را روشن می‌کند. مایکل زجاچک، اخترفیزیکدان دانشگاه ماساریک در برنو که در این مطالعه شرکت داشت، گفت: مدار کوتاه مدت و سرعت بالای ستاره S۴۷۱۶ گیج کننده است، زیرا ستاره‌ها نمی‌توانند به این راحتی در نزدیکی سیاه‌چاله شکل بگیرند بنابراین این ستاره مجبور بوده به سمت داخل حرکت کند. برای مثال با نزدیک شدن به ستاره‌ها و اجرام دیگر در خوشه S، که باعث شد مدار آن به طور قابل توجهی کوچک شود.

منبع:باشگاه