کد خبر: ۲۹۳۶۳
|
۲۶ تير ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۰

Oracle Corporation؛ از لابراتوارهای توسعه تا سیستم‌عامل لینوکس

ابرشرکت اورکل در زمینه تولید سخت‌افزارهای رایانه‌ای، ابزارهای توسعه پایگاه‌های داده، طراحی و ساخت نرم‌افزارهای کاربردی تجاری و سازمانی، نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی، مدیریت ارتباط با مشتری، ابزارهای مدیریت پروژه و مدیریت زنجیره تأمین فعالیت می‌کند.

به گزارش «نبض فناوری»، ابرشرکت اورکل (Oracle Corporation) یک شرکت فناوری رایانه‌ای آمریکایی است که در زمینه تولید سخت‌افزارهای رایانه، ابزارهای توسعه پایگاه داده، طراحی و ساخت نرم‌افزارهای کاربردی تجاری و سازمانی، نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی، مدیریت ارتباط با مشتری، ابزارهای مدیریت پروژه و مدیریت زنجیره تأمین، فعالیت می‌کند. در ادامه به بررسی بیشتر این ابرشرکت می‌پردازیم:

اورکل کورپوریشن

ابرشرکت اورکل در زمینه تولید سخت‌افزارهای رایانه‌ای، ابزارهای توسعه پایگاه‌های داده، طراحی و ساخت نرم‌افزارهای کاربردی تجاری و سازمانی، نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی، مدیریت ارتباط با مشتری، ابزارهای مدیریت پروژه و مدیریت زنجیره تأمین فعالیت می‌کند؛ این شرکت آمریکایی در سال ۱۹۷۷ توسط لری الیسون تأسیس شد و امروزه از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در زمینه تولید سامانه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزارهای شرکتی و سازمانی به‌شمار می‌آید. دفتر مرکزی ابر شرکت اورکل در شهر ردوود سیتی کالیفرنیا قرار داشت، اما در دسامبر سال ۲۰۲۰ به آستین، تگزاس منتقل شد؛ بخشی از سهام اوراکل در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود.

تاریخچه تأسیس ابر شرکت اورکل

در سال ۱۹۷۷ لری الیسون، باب مینر و اد اوتز شرکت اورکل را تحت عنوان لابراتوارهای توسعه نرم‌افزار تأسیس کردند؛ ایده تأسیس این شرکت مربوط به هفت سال پیش از بنیانگذاری آن بود. در آن زمان الیسون مقاله‌ای پیرامون الگوهای رابطه‌ای مدیریت داده‌ها در بانک‌های اطلاعاتی می‌خواند که در دوران وی تنها شرکت IBM توانسته بود این الگوها را در عمل به‌کار گیرد و پایگاه داده مشهور خود را تحت عنوان IBM System R ایجاد کند؛ بنابراین الیسون تصمیم گرفت محصولاتی تولید کند که با System R برابری کند، اما ابر شرکت IBM کدهای این نرم‌افزار را فاش نمی‌کرد.

شرکت تازه تأسیس لری الیسون دو سال پس از تأسیس، نام نرم‌افزارهای رابطه‌ای را برای خود برگزید؛ این روند تغییر نام همچنان ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۹۸۳ این نام به سامانه‌های اورکل و در نهایت در سال ۱۹۹۵ به شرکت اورکل مشهور شد. لری الیسون که یکی از مؤسسان این شرکت بود در تمام دوران پس از تأسیس مدیر عاملی آن را برعهده داشت تا اینکه در سال ۲۰۰۴ جفری هنلی جایگزین وی شد، اما چهار سال بعد آسوشیتدپرس، السون را پردرآمدترین مدیر اجرایی جهان معرفی کرد.

روند توسعه اورکل کورپوریشن

اورکل جزو نخستین شرکت‌های بزرگی بود که برای توسعه خود استراتژی‌های اینترنتی را مورد توجه قرار داد. از سال ۱۹۹۵ به بعد این ابرشرکت فناوری رایانه‌ای شروع به تولید محصولات اینترنتی مانند Oracle Power Browser و سیستم‌عامل لینوکس کرد. در سال‌های بعد که تلفن‌های همراه به صورت جدی‌تری وارد زندگی انسان‌ها شد و برای عموم جامعه در دسترس قرار گرفت، اورکل یک شرکت تابعه تحت عنوان Oracle Mobile تأسیس کرد.

در ادامه اورکل با خرید چندین شرکت رشد شتابنده‌تری به خود گرفت. Global Logistics، People Soft، Hyperion Solutions، Portal Software، Siebel Systems، Technologies، Sun Microsystems، BEA Systems، Corporation و Right Now Technologies از جمله شرکت‌های مهمی بودند که توسط ابر شرکت فناوری رایانه‌ای اورکل خریداری شدند.

اورکل بخش بزرگی از موفقیت خود در سال‌های نخستی تأسیس را مدیون استفاده از زبان برنامه‌نویسی C بود زیرا برنامه‌هایی که با این زبان نوشته می‌شود، با سیستم‌عامل‌های مختلف سازگار بود. در سال ۲۰۱۱ درآمد اورکل از فروش محصولات و خدمات مختلف به رقم ۲.۴۰ میلیارد دلار رسید.

خدمات و محصولات شرکت اورکل

شرکت اورکل در زمینه طراحی، ساخت و فروش محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزار فعالیت می‌کند؛ البته بسیاری از محصولات این شرکت از طریق تملک شرکت‌های دیگر به‌دست آمده است. علاوه بر این ابر شرکت اورکل در زمینه تولید سخت‌افزارهای رایانه‌ای، ابزارهای توسعه پایگاه‌های داده، طراحی و ساخت نرم‌افزارهای کاربردی تجاری و سازمانی، نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی، مدیریت ارتباط با مشتری، ابزارهای مدیریت پروژه و مدیریت زنجیره تأمین فعالیت می‌کند. از محصولات مهم ابر شرکت اوراکل می‌توان به بانک اطلاعاتی آن اشاره کرد.

میان‌افزار

میان‌افزار تلفیقی اورکل، مجموعه‌ای از محصولات شامل سرور برنامه کاربردی، سامانه یکپارچه‎‌سازی، سامانه مدیریت فرآیندهای کسب و کار، مدیریت احراز هویت و امنیت، مدیریت محتوا، بسته SOA و محصولات نرم‌افزاری هوش تجاری است.

برنامه‌های کاربردی شرکت اورکل

برنامه‌های شرکت اورکل مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای کاربردی تجاری است؛ این برنامه‌های عبارت است از:

  • Oracle E-Business
  • Suite
  • PeopleSoft Enterprise
  • Siebel
  • JD Edwards EnterpriseOne

نرم‌افزارهای توسعه

نرم‌افزارهای توسعه ابر شرکت اورکل عبارت است از:

  • Oracle JDeveloper
  • NetBeans
  • Oracle SQL Developer
  • OEPE
  • Oracle Enterprise Pack for Eclipse
  • Oracle Forms & Reports

سیستم‌عامل و سخت‌افزارهای شرکت اورکل

سیستم‌عامل Oracle Solaris در گذشته به سان مایکروسیستمز تعلق داشت، اما امروزه به همراه Oracle Enterprise Linux UEK توسط شرکت اورکل توسعه می‌یابد. سخت‌افزارهای شرکت اورکل نیز عبارت است از:

  • Sun hardware
  • Exadata Database Machine
  • Exalogic Elastic Cloud
  • Exalytics In-Memory Machine
  • Big Data Appliance

منبع/ ایمنا

ارسال نظرات
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی