کد خبر: ۲۹۴۵۴
|
۳۰ تير ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

کمک مطالعات جوی جیمز وب به کشف سرنخ‌هایی از جهان‌های بیگانه

یافته‌های تلسکوپ جیمزوب می‌تواند سرنخ‌هایی را از خشکی و دریا‌ها در جهان‌های بیگانه در اختیار دانشمندان قرار دهد.

به گزارش «نبض فناوری»،شبیه‌سازی جدید از شرایط جوی یک دنیای بیگانه فرضی، می‌تواند به اطلاع رسانی های تلسکوپ فضایی جیمز وب کمک کند و سرنخ‌هایی را در مورد سیارات فراخورشیدی برای میزبانی از حیات در اختیار دانشمندان قرار دهد.

به گزارش اسپیس، این تحقیق جدید نشان می‌دهد که آب و هوای هر سیاره سنگی زمین مانند که یک قسمت از آن به سمت خورشید است، تا حد زیادی به میزان و موقعیت آب و زمین در سطح سیاره بستگی دارد. اگرچه تلسکوپ‌های فعلی فاقد قدرت تفکیک برای دیدن سطح یک سیاره فراخورشیدی هستند، اما این یافته‌ها می‌تواند به اخترشناسان کمک کند تا با انجام مطالعات طیف‌سنجی اتمسفر سیارات، درباره سطوح سیارات نتیجه‌گیری کنند.

به گفته محققان، گستردگی خشکی‌ها در سیاره‌هایی که شبیه به زمین هستند تأثیر زیادی بر آب و هوای آن دارد و تحقیقات جدید به ستاره‌شناسانی که با ابزار‌هایی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب به سیارات نگاه می‌کنند، کمک کند آنچه را که می‌بینند بهتر تفسیر کنند.

در سیاره‌هایی که قفل کشندی بر قرار است، چرخش‌ها (چرخش سیاره به دور خود و چرخش به دور ستاره) نیز به صورت همزمان انجام می‌شود. به این معنی که چرخش سیاره به دور محورش به اندازه چرخش آن به دور ستاره خود طول خواهد کشید. این همان پدیده‌ای است که باعث می‌شود همیشه یک طرف ثابت از ماه به سمت زمین باشد.

سیاره فراخورشیدی

سیارات صخره‌ای که به دور ستاره‌های کوتوله قرمز می‌چرخند، بیشتر در معرض قفل جزر و مدی هستند؛ زیرا سیستم‌های کوتوله قرمز تمایل به کوچک شدن دارند و سیارات هم اغلب به ستاره‌های خود بسیار نزدیک هستند. علیرغم نزدیکی آن‌ها به ستاره، این دنیا‌ها می‌توانند در دسته سیاراتی قرار بگیرند که قابل سکونت هستند. پشتیبانی چنین سیاره‌هایی از حیات، به توانایی سیاره در توزیع گرما از قسمت رو به خورشید به سمت قسمت تاریک سیاره بستگی دارد تا شرایط خیلی گرم یا خیلی سرد نشود.

از آنجایی که یکی از اهداف علمی تلسکوپ فضایی جیمز وب تجزیه و تحلیل اتمسفر سیارات فراخورشیدی سنگی به منظور کشف حیات هست، یافته‌های آن می‌تواند به دانشمندان اطلاعات زیادی از حیات‌های بیگانه ارائه دهد.

منبع:باشگاه

ارسال نظرات
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی