کد خبر: ۲۹۸۰۱
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

نسل بعدی پردازنده ها از مغز انسان ساخته می‌شوند

از زمانی که میکرو چیپ‌ها و پردازنده‌های سیلیکنی بوجود آمدند سال‌های زیادی می‌گذرد. این پردازنده‌ها سال به سال قدرتمند‌تر شدند اما با این وجود هنوز هم قدرت پردازشی قوی‌ترین پردازنده‌ها در مقایسه با قدرت مغز انسان فاصله بسیار زیادی دارد.

به گزارش«نبض فناوری»استارتاپی در استرالیا قدم بلند پروازانه‌ای برداشته و نورون‌های عصبی زنده مغز انسان را با تراشه‌های سنتی ترکیب کرده و در نتیجه‌ این ادغام پردازنده‌ دیش‌برین بوجود آمده که در مقایسه با پردازنده‌های سنتی هزاران بار سریع‌تر و کم‌مصرف تر است. در این ویدیو به هرآنچه از این پردازنده عجیب میدانیم می‌پردازیم.

تماشای ویدیو در یوتوب :

تماشای ویدیو در آپارات:

فرض کنید الان در سال 2030 هستیم و در حال دیدن بزرگ‌ترین کنفرانس تکنولوژی جهان یعنی CES هستیم. همه منتظریم که یک شرکت بزرگ دنیای تکنولوژی از پردازنده جدید خودش رونمایی کند. مدیر عامل شرکت روی صحنه می‌آید و پردازنده جدیدی را معرفی میکند. این پردازنده قدرتمندترین پردازنده تاریخ است و نسبت به نسل‌های قبلی خودش هزاران برابر قوی‌تر و سریع‌تر خواهد بود و می‌تواند در هر ثانیه تریلیون‌ها عملیات را انجام بدهد و در عین حال مصرف انرژی‌اش هزاران برابر کم‌تر است. اما چه تکنولوژی‌ای ساخته شد که امکان بوجود آمدن این اَبَر پردازنده را فراهم کرد؟ پردازنده بیولوژیکی که از ترکیب نورون‌های عصبی انسان با تراشه‌های سیلیکونی ساخته شده!

شاید باور نکنید اما تراشه‌ای با این نوع ساختار در حال حاضر ساخته شده است. احتمالاً متوجه شدید که سناریویی که از آینده گفته شد تخیلی بود اما در دسامبر سال ۲۰۲۱، آزمایشگاه‌ کورتیکال استرالیا توانست تراشه هیبریدیی را بسازد که ترکیبی از سلول‌های مغز یا نورون‌ها زنده و تراشه‌های فلزی بودن، پردازنده دیش برین. اما آیا این نوع پردازنده واقعاً قرار است آینده را تغییر دهد؟ در ویدیو فوق سراغ پردازنده نورونی نیمه زنده یا بهتر است بگوییم مینی مغز رفته‌ایم تا با این اختراع عجیب بیشتر آشنا شویم. با دیجیاتو همراه باشید.

منبع: دیجیاتو

برچسب ها: پردازنده
ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی