کد خبر: ۲۹۸۲۰
|
۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۲۰
توسط محققان دانشگاه تربیت مدرس انجام شد

ارائه یک پروتکل درمانی برای رشد زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم

پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس با انجام مطالعه‌ای، یک پروتکل درمانی برای توانبخشی و رشد زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم ارائه دادند.

به گزارش «نبض فناوری»، در زبان فارسی برنامه‌­های درمانی و ابزار سنجش در حوزه مفاهیم انتزاعی و استعاری برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم بسیار محدود است. به همین دلیل مهدی مدنی‌­فرد؛ دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس در قالب رساله دکترای تخصصی خود در رشته «علوم شناختی-زبان­شناسی» با ارائه یک پروتکل درمانی، گامی به سوی توانبخشی و رشد زبانی کودکان مبتلا به اوتیسم فارسی­ زبان برداشته است.

این رساله در چهار مرحله و با استفاده از دو نوع آزمون دیداری و شنیداری به بررسی درک استعاره‌های مفهومی بدن‌مند (Embodied Conceptual Metaphors) بر روی دو گروه کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان عادی پرداخته است. سپس، با طراحی یک برنامه تقویتی شامل پنج مجموعه به آموزش مفهوم انتزاعی استعاره و اجرای آن در ۲۰ جلسه پرداخته و تأثیر این برنامه را بر روی درک استعاره‌های مفهومی بدن‌مند در پسران ۷ تا ۱۲ ساله فارسی ­زبان که مبتلا به اوتیسم خفیف هستند، بررسی کرده است.

یکی از شاخص‌­ترین دستاوردهای این پژوهش دست یافتن به روشی برای تقویت درک استعاره‌های بدن‌مند و به طور کلی تقویت تفکر انتزاعی در کودکان مبتلا به اوتیسم است. در حقیقت، این برنامه می‌­تواند نتایج مثبتی بر روی عملکرد زبانی و ارتباطی این کودکان داشته باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، این پژوهش با راهنمایی دکتر سحر بهرامی­ عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی این دانشگاه انجام شد.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
وبگردی