کد خبر: ۲۹۸۴۷
|
۱۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۰

کشف سیاره فراخورشیدی که احتمالا دارای مولکول‌های حیات است

اخترشناسان سیاره فراخورشیدی کشف کردند که به دور یک ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد و احتمالا دارای مولکول‌های حیات است.

به گزارش«نبض فناوری» دانشمندان به تازگی یک سیاره فراخورشیدی کشف کرده‌اند که به دور یک ستاره کوتوله قرمز می‌چرخد و احتمالا از موادی تشکیل شده است که حاوی مولکول‌های حیات هستند.

این کشف، اولین کشفی است که توسط برنامه «IRD (IRD-SSP)» انجام شده و پرسش‌های جدیدی را برای اخترشناسان مطرح کرده است: آیا سیاراتی که به دور ستارگان کم جرم - مانند ستاره‌های کوتوله سرخ - می‌چرخند، می‌توانند سیاراتی باشند که حیات در خود دارند؟

ابَرزمین تازه کشف شده در حقیقت یک سیاره فراخورشیدی به نام «Ross 508 b» است که در مداری بیضوی به دور ستاره این منظومه می‌چرخد. جرم این سیاره تقریبا 4 برابر زمین است و فاصله کمی با ستاره خود دارد. اخترشناسان با استفاده از تکنیک‌های فروسرخ موفق به این کشف شده‌اند.

فاصله کم این سیاره فراخورشیدی تا ستاره خود سبب شده تا در هر گذر از کنار ستاره در مدار بیضوی، به منطقه‌ای قابل سکونت از نظر شرایط جوی تبدیل شود - ممکن است مواد کلیدی برای حیات در آن بتوان یافت - عناصر و یا مولکول‌های مختلف که می‌توانند حیات را در سطح یک سیاره رقم بزنند.

دانشمندان به همین دلیل کنجکاو هستند اطلاعات بیشتری از سیاره فراخورشیدی Ross 508 b بدست آورند. آن‌ها همچنین مشتاق هستند بدانند آیا دمای سطح اطراف یک ستاره کم جرم مانند کوتوله قرمز اجازه وجود آب مایع را می‌دهد یا خیر. کوتوله‌های قرمز دمایی در حدود 2000 تا 3500 کلوین دارند.

به عنوان یکی از اجزای اصلی حیات، یافتن آب مایع در یک سیاره فراخورشیدی می‌تواند کشف بزرگی برای اخترشناسان باشد.

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در این کشف، تکنیک به کار رفته در طول موج فروسرخ است. دمای نسبتا پایین ستاره کوتوله قرمز، نور مرئی آن را ضعیف می‌کند، به همین دلیل تشخیص آن دشوار است. اما اخترشناسان موفق شدند آن را در طول موج فروسرخ تشخیص دهند. سیاره فراخورشیدی Ross 508 b را می‌توان اولین کشف موفق یک ابرزمین با استفاده از فناوری مادون قرمز نزدیک دانست.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی