کد خبر: ۲۹۹۶۰
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

طراحی رباتی مار مانند برای استفاده در جراحی‌های سخت

محققان ربات مار مانندی طراحی کرده‌اند که می‌تواند در جراحی‌های سخت مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش «نبض فناوری»، آی‌ای اعلام کرد، در گذشته، ربات‌های مار مانند بسیاری معرفی شدند. آنها می توانند خطوط لوله را در کف اقیانوس تعمیر می‌کنند، ربات های الهام‌گرفته از مار می تواند در شن و خاک حفاری کند و حتی می‌توانند در مواقع اضطراری استفاده شوند.

ربات های باریک، انعطاف پذیر و قابل توسعه

اکنون، تیمی به رهبری جسیکا بورگنر-کهرس، مدیر آزمایشگاه رباتیک Continuum در دانشگاه تورنتو میسیساگا، در حال ساخت ربات‌های بسیار باریک، انعطاف‌پذیر و قابل توسعه هستند که می‌توانند توسط پزشکان برای نجات جان انسان‌ها استفاده شوند. این ربات ها با دسترسی به نقاط دور از دسترس می تواند جراحی های سخت را انجام دهد.

محققان می گویند: با استفاده از یک ابزار سنتی و سفت و سخت جراحی، جراح باید با دنبال کردن مسیر مستقیم به مغز به توده سرطانی برسد که ممکن است خطر نفوذ و آسیب رساندن به بافت حیاتی نیز وجود داشته باشد.

بورگنر-کهرس روزی را پیش بینی می کند که یکی از ربات های مار مانند با هدایت یک جراح بتواند مسیری پر پیچ و خم را در اطراف بافت حیاتی طی کند و به محل دقیق جراحی برسد. تومورهای مغزی که قبلاً غیرقابل جراحی بودند ممکن است با کمک این ربات ها قابل جراحی شوند.

طراحی رباتی مار مانند برای استفاده در جراحی‌های سخت

این کار کوچکی نیست و می تواند روزی صنعت پزشکی را متحول کند. محققان حتی در حال کار روی مدل های نیمه مستقلی هستند که روزی می توانند خودشان این کار را انجام دهند. این ربات ها می توانند عمل جراحی را آسان تر و ایمن تر کنند.

محققان و تیم او همچنین در حال آزمایش اشکال جدیدی از ربات‌های مار مانند هستند که حتی ماهرانه‌تر و توسعه‌پذیرتر هستند. یکی از مدل های اخیر از اوریگامی الهام گرفته شده، به این معنی که بسیار سبک است و می تواند تا 10 برابر بیشتر از طرح های دیگر باز شود.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی