کد خبر: ۳۰۲۰۶
|
۰۴ شهريور ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

با ارز تتر، قدرتمندترین استیبل کوین بازار آشنا شویم

تتر (Tether) با علامت اختصاری USDT در اصل قدرتمندترین استیبل کوین و پراستفاده ترین رمزارز شناخته شده بازار کریپتو است.

به گزارش «نبض فناوری»،تتر (Tether) با علامت اختصاری USDT در اصل قدرتمندترین استیبل کوین و پراستفاده‌ترین رمزارز شناخته شده بازار کریپتو است که معمولا قیمت آن با نوسانات قیمت بازار ارزهای دیجیتال تغییر نمی‌کند.

اکثر افرادی که وارد بازار رمزارزها می‌شوند، قطعا نام تتر را شنیده‌اند و احتمالا با آن معامله‌هایی را انجام داده‌اند. در این مطلب قصد داریم با تتر که یکی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال بازار کریپتو است بیشتر آشنا شویم و با بهترین کیف پول‌های آن آشنا شده و به برخی سوالات احتمالی در مورد تتر پاسخ بدهیم.


تاریخچه ارز تتر
تتر در جولای 2014 در ابتدا با نام Realcoin کارخود را آغاز کرد ولی بعد از مدتی نام خود را تغییر داد. گفتنی است آیفینکس (iFinex) در واقع مالک تتر است و این شرکت مدیریت صرافی رمزارز بیتفینکس (Bitfinex) را نیز برعهده دارد. بعدها و در سال 2019 میلادی، رمزارز دیگری با نام تترگلد (Tether Gold) با پشتوانه طلا از سوی این شرکت عرضه شد.

تتر با علامت اختصاری USDT روی پلتفرم امنی (Omni) عرضه شد که در واقع زیر لایه ای از شبکه بلاک چین بیت کوین بود. این پلتفرم امکانات مختلفی را در اختیار قرار می‌دهد که امکان نقل و انتقال و تبادل توکن های مختلف را فراهم می‌کند. گفتنی است تتر با استاندارد ERC-20 بر بستر اتریون و بلاک چین‌های ترون و ایاس، الگورند و بیت کوین کش نیز عرضه می‌شود. دسترسی به تتر کار سختی نیست و روی شبکه‌های بلاک چین مختلفی معامله می‌شود.

 این ارز دیجیتال از یک همانند سایر رمزارزهای طرفبازار معامله می‌شود و از سوی دیگر از نوسانات بازار تبعیت نمی‌کند و قیمت نسبتا ثابتی دارد که از مزایای آن محسوب می‌شود.

تعریف رمزارز تتر
همان طور که گفته شد تتر با علامت اختصاری USDT، شناخته می‌شود و یکی از اصلی‌ترین ویژگی های آن قیمت نسبتا ثابت آن است. ارزش هر یک تتر معولا برابر با یک دلار آمریکا است و با نوسانات شدید بازار، قیمت آن دستخوش تغییرات شدیدی نمی شود و به همین دلیل در دسته استیبل کوین های بازار قرار دارد.

در حالیکه قیمت بیشتر رمزارزهای بازار کریپتو به دلایل مختلف، دستخوش تغییرات بسیاری می شود و صعود و نزول های بسیاری را تجربه می کند، تتر چنین شرایطی را ندارد و می توان گفت قدرتمندترین رمزارز باثبات بازار محسوب می شود. 

کاربردهای ارز تتر
تتر به عنوان قدرتمندترین استیبل کوین بازار، کاربردهای مختلفی دارد. معمولا تریدرها و معامله گران از تتر برای انتقال دارایی دیجیتالی از صرافی به کیف پول و به عکس استفاده می‌کنند.

بسیاری از رمزارزهای بازار برپایه تتر معامله می شوند. در نتیجه معامله گران برای خرید ارزهای دیجیتال، دارایی خود را به تتر تبدیل کرده و برای خرید رمزارز در صرافی‌ها از آن استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه ارزش تتر با نوسانات بازار نسبتا ثابت می ماند، به همین دلیل گزینه خوبی برای انجام معاملات محسوب می‌شود و از نوسانات شدید بازار در امان است.

نق و انتقال تتر بسیار ساده است و معامله گران به راحتی می‌توانند آن را در صرافی‌ها برای انجام معاملات مورد استفاده قرار دهند. نقل و انتقال تتر بسیار سریع و ساده است. همین ویژگی‌ها در کنار ثابت بودن ارزش آن باعث شده در بین معامله گران از محبوبیت خوبی برخوردار باشد.

تتر به عنوان یک استیبل کوین که دارای قیمت باثباتی است در بازار کریپتو شناخته می‌شود و همانطور که گفته شد قیمت تتر با علامت اختصاری USDT تقریبا همیشه برابر با یک دلار آمریکا است.

دلیل این مساله آن است که به ازای هر یک واحد تتر USDT، یک دلار در خزانه بانک‌ها نگهداری می‌شود. اما داده‌های وب سایت کوین مارکت کپ نشان می‌دهد که قیمت تتر همیشه دقیقا با یک دلار آمریکا هم نیست و نوسانات جزیی از این مقدار دارد و گاهی کمی بالاتر یا پایین تر معامله می‌شود.

همانطور که گفته شد قیمت تتر نسبتا ثابت و برابر با یک دلار آمریکا است. اما شاید این سوال پیش بیاید که چرا قیمت تتر ثابت است؟

دلیل این موضوع آن است که به ازای هر یک واحد تتر با علامت اختصاری USDT‌ تولید می‌شود معادل یک دلار در خزانه داری بانک‌ها ذخیره می‌شود. این یک دلار در واقع پشتوانه آن یک واحد رمزارز محسوب می‌شود. به همین دلیل قیمت تتر نسبتا ثابت است و نوسانات بسیار جزیی دارد.

تتر گلد (Tether Gold) چیست؟
توکن تتر گلد یکی از رمزارزهای شرکت تتر محسوب می‌شود که پشتوانه آن طلا است. تتر گلد در واقع روی کیف پول‌‌های اتریوم و ترون قابل نگهداری و همچنین قابل انتقال است. در حالیکه پشتوانه رمزارز تتر، USDC دلار آمریکا است،‌ پشتوانه توکن تتر گلد (XAUT)، طلای فیزیکی است.

همچنین گفتنی است که رمزارز تتر گلد (XAUT) بر بستر استاندارد ERC-20 بلاکچین اتریوم و شبکه TRC20 بلاکچین ترون قرار دارد.

هر واحد رمزارز تتر گلد (Tether Gold) در واقع معادل یک اونس تروا از یک شمس طلای «Good Delivery London» است. طلای پشتوانه این توکن در خزانه سوئیس ذخیره می‌شود. جالب است بدانید که طلای فیزیکی برای این رمزارز با شماره سریال، میزان خلوص و وزن دقیق آن ثبت می‌شود و قابل شناسایی است. حتی در صورتی که سرمایه‌گذاران تمایل داشته باشند، می‌توانند طلای فیزیکی را دریافت کرده یا معادل آن پول دریافت کنند. همچنین می‌توانند دارایی خود را در قالب توکن نگهداری کنند. در واقع وقتی رمزارز تتر گلد را خریداری می‌کنند، به جای نگهداری از طلای فیزیکی، می‌توانند طلای دیجیتال در اختیار داشته باشند.

یکی از مدیران ارشد شرکت تتر معتقد است که تتر گلد یکی از پایدارترین سرمایه‌گذاری‌ها در جهان است که سرمایه‌گذار ضمن داشتن پشتوانه طلای فیزیکی، به راحتی می‌تواند دارایی خود را معامله کرده یا نگهداری کند.

صرافی‌های مختلفی تتر گلد را پذیرفته‌اند و امکان خرید و فروش را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده‌‌اند. هرچند خرید این رمزارز نیاز به مراحل تایید هویت دارد و لذا کاربران مقیم ایران برای خرید و فروش چنین رمزارزهایی با مشکلاتی از سوی صرافی‌های خارجی روبرو هستند.

البته همیشه راهکارهایی برای رسیدن به نتیجه وجود دارد و برخی صرافی‌ها هستند که برای مثال اجازه معاوضه بیت کوین را به تتر گلد می‌دهند تا از طریق راه‌های میان‌بر تریدرها بتوانند در بازار به فعالیت خود ادامه بدهند.

چگونه تتر خریداری کنیم؟
یکی از سوالاتی که ممکن است از سوی تازه واردها به بازار کریپتو مطرح شود آن است که چگونه می‌توانیم تتر خریداری کنیم؟ برای خرید تتر از سوی کاربران ایرانی، ساده‌ترین راهکار خرید از صرافی‌های آنلاین است.

سرمایه گذاران می‌توانند در صرافی‌های رمزارز داخل ایران یا برخی صرافی‌های بین المللی، حساب کاربری باز کرده و معاملات را انجام دهند. زمانی که در یک صرافی ایرانی حساب کاربری باز کرده و تایید هویت شما به انجام برسد، به راحتی و از طریق کارت های بانکی می‌توانید پول را به حساب کاربری خود در صرافی منتقل کرده و تتر یا هر رمزارز دیگری را خریداری کنید.

برای خرید تتر در صرافی‌های خارجی نیز لازم است دارایی خود را به صرافی منتقل کرده تا بتوانید تتر یا هر رمزارز دیگری خریداری کنید.

درنظر داشته باشید که برای خرید رمزارز از صرافی‌های خارجی حتما باید وضعیت باز کردن حساب کاربری با آی‌پی ایران را بررسی کرده و شرایط احراز هویت را در آن صرافی مورد توجه قرار دهید.

کیف پول دیجیتالی معمولا برای نگهداری رمزارزهای مختلف به کار برده می‌شود و سرمایه گذارانی که بخواهند دارایی دیج تتر با علامت اختصاری USDT نیز ذخیره کنند، لازم است از کیف پول‌های رایج استفاده کنند. یکی از مزایای تتر آن است یتالی خود را در قالبکه در تمامی صرافی‌های کریپتو فهرست شده و کیف پول های مختلفی از آن پشتیبانی می‌کنند. به همین دلیل دارندگان تتر به راحتی می‌توانند از بین گزینه‌های مختلف کیف پول دیجیتال، مورد مناسب خود را انتخاب کنند.

یکی از معروف‌ترین کیف پول‌های نرم افزاری برای نگهداری تتر، کیف پول دیجیتالی مای اتر والت یا همان Myetherwallet است که برخی از کاربران استفاده از آن را ترجیح می دهند. کوینومی یا Coinomi نیز یکی دیگر از کیف پول‌های تتر است. در بین محبوب ترین کیف پول های نرم افزاری تتر نام تراست والت یا Trust Wallet نیز دیده می شود. علاوه بر این اتمیک والت یا Atomic Wallet نیز یکی دیگر از گزینه های موجود است که طرفداران خودش را دارد.

علاوه بر کیف پول های نرم افزاری، برخی سرمایه گذاران برای ذخیره کردن و نگهداری تتر از کیف پول های سخت افزاری استفاده می کنند که معروف ترین آنها کیف پول‌های سخت‌افزاری لجریا Ledger و کیف پول سخت افزاری ترزور یا Trezor است که هر کدام از کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری مزایای خاص خودش را دارد.

آینده ارز تتر
آینده بازار کریپتو و تتر همیشه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در حالیکه برخی فعالان بازار بر این باور هستند که بازار رمزارزها آینده درخشانی دارد و در آینده شاهد رشد و شکوفایی بیشتری از آن خواهیم بود برخی دیگر از فعالان بازار نظر دیگری دارند و می‌گویند بازار کریپتو می‌تواند روزهای سختی را در ادامه تجربه کند و نمی‌توان روی دارایی‌های دیجیتالی چندان حساب باز کرد.

حتی برخی تحلیلگران ورود به بازار کریپتو را تا حتی خطرناک می‌دانند. این در حالی است که تعداد سرمایه گذاران رمزارزها هر روز افزایش پیدا می‌کند و باید دید در ادامه این روند به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد.

تتر چیست؟
تتر (Tether) با علامت اختصاری USDT در اصل قدرتمندترین استیبل کوین و پراستفاده ترین رمزارز شناخته شده بازار کریپتو است که معمولا قیمت آن با نوسانات قیمت بازار ارزهای دیجیتال تغییر نمی کند.

چگونه و از چه طریقی می‌توانیم تتر بخریم؟
برای خرید تتر می‌توانید در صرافی‌های داخل ایران یا صرافی‌های خارجی حساب کاربری باز کنید. در صرافی‌های داخل ایران بعد از تایید هویت می‌توانید پول را از کارت‌های بانکی به صرافی داخل ایران منتقل کرده و به راحتی تتر خریداری کنید.

چرا قیمت تتر ثابت است؟
به ازای هر یک واحد تتر با علامت اختصاری USDT یک دلار در خزانه بانک‌ها ذخیره می‌شود. در نتیجه قیمت تتر معمولا نسبتا ثابت و برابر با یک دلار آمریکا است. هرچند نوسانات بسیار جزیی در همین بازه قیمت دارد ولی در واقع قیمت آن نسبتا ثابت است و جزو استیبل کوین‌ها محسوب می‌شود.

منبع:دیجیاتو

برچسب ها: تتر رمزارز کریپتو
ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی