کد خبر: ۳۰۳۹۱
|
۱۲ شهريور ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۰

استارت‌آپی که زمان شارژ باتری خودروهای برقی را به نصف، کاهش می‌دهد

تقاضا برای خودروهای برقی افزایش یافته است. سال گذشته ۶٫۶ میلیون خودروی برقی در سراسر جهان فروخته شد که دو برابر سال قبل‌تر است. اما فناوری واقعی که انرژی این خودروها را تامین می‌کند هنوز راه درازی در پیش دارد، تولید باتری‌های برقی گران‌قیمت هستند و زمان زیادی برای شارژ شدن نیاز دارند.

به گزارش «نبض فناوری»، به تازگی یک استارت‌آپ مستقر در بریستول به نام آنافیت مدعی است که فناوری در اختیار دارد که زمان شارژ باتری لیتیوم یون را به نصف کاهش می‌دهد و هزینه‌های تولید را تا ۱۲ درصد کاهش می‌دهد. باتری‌های لیتیوم یونی در اکثر خودروهای الکتریکی وجود دارند و بزرگترین سازنده‌های باتری مانند نورث‌ولت (Northvolt) آن‌ها را تولید می‌کنند.

سرمایه‌گذاران به طور قابل توجهی اهمیت این فناوری را درک علاقه‌مند کردند و استارت‌آپ آنافیت (Anaphite)، به تازگی یک دور اولیه ۴٫۱ میلیون پوندی سرمایه‌ جمع‌آوری کرده است.

این دور سرمایه، توسط Elbow Beach Capital و با مشارکت Silicon Roundabout Ventures، Wealth Club، Blue Wire Capital، OION، Zero Carbon Capital و Deeptech Labs تامین مالی شده است. بنیان‌گذاران الکس هویت و سم بارو شرکت را در سال ۲۰۱۸ زمانی که در دانشگاه بریستول دانشجو بودند، راه‌‌اندازی کردند.

الکساندر هویت، مدیرعامل آنافیت، گفت: «۳۰ درصد هزینه‌های یک خودروی الکتریکی مربوط به باتری آن است و ۵۰ درصد هزینه‌های باتری نیز به کاتد مربوط می‌شود. بنابراین تقریباً ۱۵٪ از هزینه یک خودرو برقی را کاتد تشکیل می‌دهد، اما در سال ۲۰۲۱، تنها ۶٪ از سرمایه جمع‌آوری شده توسط شرکت‌های خصوصی به توسعه کاتد اختصاص یافته است.»

کاتد یکی از اجزای کلیدی باتری لیتیوم یونی است. حرکت یون‌ها و الکترون‌ها بین کاتد با بار مثبت و بخش دیگری از باتری، یعنی آند، چیزی است که انرژی را ایجاد می‌کند.

هویت تاکید می‌کند که با وجود هزینه‌های آن، نوآوری کمی بر روی کاتد متمرکز شده است. افزایش کارایی کاتد، هم از نظر مالی و هم از نظر زمان شارژ، بخش مهمی از توسعه این فناوری سبز است.

فرآیند آنافیت با ترکیب گرافن در کاتد کار می کند. گرافن دارای خواص الکتریکی قوی است. فناوری آنافیت امکان ادغام کم‌هزینه گرافن را در کاتدها فراهم می‌کند، چیزی که قبلاً دستیابی به آن سخت بود.

هویت توضیح می‌دهد: «ماده کاتد تقویت‌شده با گرافن به دلیل اتصال بالای گرافن، نرخ شارژ بالاتری را امکان‌پذیر می‌کند. همچنین باعث افزایش چگالی بالاتر انرژی در باتری می‌شود.»

بخش دوم فناوری آنافیت، فرآیند پوشش‌دهی جدیدی است که نیاز به کوره‌های پوشش‌دهی بزرگی را که در حال حاضر در فرآیند تولید سلولی استفاده می‌شود، برطرف می‌کند. الکترودهای داخل باتری‌های لیتیوم یونی با یک مخلوط شیمیایی پوشانده شده‌اند که کلید کارکرد باتری است. آن‌ها انرژی زیادی مصرف می‌کنند و بخش زیادی از فضای کارخانه را اشغال می کنند. جایگزینی آن‌ها منجر به کاهش هزینه تا ۱۶٪ می‌شود.

آنافیت در حال همکاری برای آزمایش با یک سازنده اروپایی باتری‌های برقی الکتریکی است. آن‌ها به دنبال استفاده آزمایشی و ارزیابی مواد آنافیت در باتری‌های این شرکت هستند و امیدوار است تا سال ۲۰۲۸ این فناوری در خطوط تولید تجاری خودروهای برقی قرار گیرد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی