کد خبر: ۳۰۴۵۳
|
۱۶ شهريور ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

نکات مهم برای نگهداری از رادیاتور ماشین

یکی از قسمت‌های بسیار حائز اهمیت که به موتور متصل شده، رادیاتور ماشین است. در صورتی که این قطعه نتواند به درستی عمل کند، مشکلات بسیار خطرناکی برای موتور خودرو به وجود خواهد آمد. برای اینکه بیشتر با رادیاتور ماشین آشنا شوید، با ما تا انتها همراه باشید.

به گزارش «نبض فناوری»، رادیاتور ماشین در واقع مبدل حرارتی است که وظیفه پایین آوردن دمای موتور خودرو را به عهده دارد. این وظیفه با کمک حرکت مایع خنک درون موتور خودرو و جذب حرارت موتور توسط آن صورت می‌پذیرد. در واقع آب درون رادیاتور خودرو به صورت رفت و برگشتی زیر کاپوت خودرو در حرکت بوده و با استفاده از پره‌‌هایی آلومینیومی و پروانه رادیاتور ضمن خنک شدن گرمای درون موتور را نیز جذب می‌کند.

رادیاتور ماشین از شبکه‌های مختلفی که دارای مخزن آب ورودی و خروجی، مخزن هواگیری، پره‌های خنک کننده به همراه لوله‌های عبور آب و درپوش رادیاتور تشکیل شده است.

طرز کار رادیاتور ماشین چگونه است؟
بخش اصلی رادیاتور ماشین را یک لوله ورودی و یک لوله خروجی تشکیل داده است و این لوله‌ها از مایع سیال (آب و ضد یخ) پر می‌شوند. زمانی که استارت خودرو زده شده و موتور خودرو روشن می‌شود، پمپ آب یا واتر پمپ، مایع سیال را از مخزن رادیاتور بیرون کشیده و به داخل موتور منتقل می‌کند.

بعد از اینکه مایع سیال در داخل بدنه موتور به دمای بین 83 تا 90 درجه سانتی‌گراد رسید، شیر ترموستات باز می‌شود و آب در لوله خروجی قرار می‌گیرد و به سمت ورودی رادیاتور هدایت می‌شود. پس از اینکه آب به ورودی رادیاتور رسید، در داخل شبکه رادیاتور پخش خواهد شد.

لوله‌های تخت و باریکی در شبکه رادیاتور تعبیه شده است تا به کمک آن‌ها سطح تماس رادیاتور با محیط اطراف افزایش یافته و در جهت خنک‌سازی گام برداشته شود. به کمک این لوله‌های تخت و پره‌های رادیاتور به مروردمای مایع سیال درون رادیاتور کاهش خواهد یافت.

پیشرفت تکنولوژی در طی چند سال گذشته به طراحان خودرو کمک کرده است که فرآیند خنک‌سازی پره‌های رادیاتور را سریع‌تر انجام دهند. در همین راستا پروانه‌های برقی‌ای که به موتور خودرو ضمیمه شده‌اند، میزان گردش هوای بیشتری را به سمت رادیاتور به جریان در می‌آورند و این موضوع سبب می‌شود تا پره‌های رادیاتور در سریع‌ترین زمان ممکن خنک شوند و آب سرد در داخل سیستم خنک کننده موتور به جریان در آید.

با پایین آمدن دمای مایع سیال داخل لوله‌های رادیاتور، دمای موتور نیز در حالت استاندارد قرار می‌گیرد و این موضوع از خرابی رینگ، پیستون و یاتاقان‌ها جلوگیری خواهد کرد و طول عمر مفید این قطعات به همراه موتور خودرو نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

انواع رادیاتور ماشین به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند:

رادیاتور عمودیهر چقدر تعداد پره‌های رادیاتور در بین لوله‌ها بیشتر باشد طبیعتا رادیاتور قدرت خنک کنندگی بیشتری خواهد داشت و حالت استاندارد برای داشتن پره‌ها، تعداد 600 پره در یک مترمربع است. در ادامه به بررسی تخصصی‌تر و جزئی‌تر این دو دسته رادیاتور ماشین می‌پردازیم.

رادیاتور افقی یا موازی چیست و چگونه کار می‌کند؟
رادیاتور ماشین اغلب از آلومینیوم یا مس تولید می‌شود. البته دیگر رادیاتور مسی چندان بر روی خط تولید قرار نمی‌گیرد. در رادیاتور افقی یا موازی، حرکت مایع سیال در داخل لوله‌ها به صورت افقی و زیگزاگی به هم متصل شده است و لوله‌های ورودی و خروجی در سمت راست و چپ رادیاتور قرار می‌گیرد. از جمله خودروهایی که از این نوع رادیاتور برخوردارند می‌توان به پژو 405 اشاره کرد.

رادیاتور عمودی چیست و چگونه کار می‌کند؟
در رادیاتورهای عمودی، نحوه قرارگیری پره‌ها و لوله‌های رادیاتور به صورت عمودی است و حرکت مایع سیال در داخل این رادیاتور به صورت عمودی است، یعنی جریان آب از سمت بالا به پایین در حرکت است. لوله‌های ورودی و خروجی در رادیاتور مذکر در سمت بالا و پایین خودرو قرار گرفته است. از جمله خودروهایی که از این نوع رادیاتور برخوردارند می‌توان به پراید، تیبا و... اشاره کرد.

نکاتی که برای عملکرد بهتر رادیاتور ماشین به‌خاطر داشته باشید
همواره میزان مایع سیال در داخل مخزن رادیاتور را چک نمایید و در صورت لزوم به صورت هفتگی میزان آب داخل رادیاتور را بسنجید چرا که در صورت کم بودن سطح آب رادیاتور احتمال سوراخ شدن رادیاتور، خرابی واتر پمپ و واشر سر سیلندر و ... وجود دارد.
برای عملکرد بهتر رادیاتور ماشین بهتر است هر سه ماه یکبار تمامی قطعات رادیاتور را بررسی کنید و در صورت وجود هرگونه نشتی و علائم پوسیدگی آنها را تعویض نمایید.
همواره در پوش رادیاتور را مورد بررسی قرار دهید و در صورت خرابی یا پوسیدگی واشرها آن‌ها را تعویض نمایید چرا خرابی واشرها سبب خارج شدن مایع سیال داخل مخزن رادیاتور شده و در نهایت خودرو جوش خواهد آورد.
همواره درجه آمپر را رصد کنید و در صورتی که پروانه خودرو به صورت یکسره کار می‌کند و دمای آب رادیاتور بسیار داغ است، خرابی ترموستات دور از انتظار نیست.
رادیاتور دقیقا چه نقشی در خودرو به عهده دارد؟
رادیاتور خودرو با کمک لوله‌های آبی که در سراسر موتور خودرو دارد کمک می‌کند تا دمای موتور کاهش یافته و خودرو جوش نیاورد. در واقع رادیاتور خودرو نقش مبدل دما را به عهده داشته که سبب کاهش دمای موتور می‌شود.

فرق رادیاتور موازی با عمودی چیست؟
در رادیاتور موازی لوله‌های رادیاتور در سمت چپ و راست موتور قرار داشته و مایع سیال به صورت موازی و زیگزاگی درون این لوله‌ها حرکت می‌کند در حالی که در رادیاتور عمودی نحوه قرارگیری پره‌ها و لوله‌های رادیاتور به صورت عمودی است و مایع سیال از سمت بالا به پایین در حرکت است.

چه نکاتی در خصوص نگه‌داری از رادیاتور مطرح است؟
میزان مایع سیال درون رادیاتور همواره باید چک شود، درپوش رادیاتور باید از لحاظر پوسیدگی و خرابی واشرها مورد بررسی قرار گیرد، درجه آمپر باید پیوسته رصد شود، هر سه ماه یکبار باید قطعات رادیاتور بررسی شوند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان بیت‌کوین رکورد ۳ ماهه را شکست
وبگردی