کد خبر: ۳۰۴۶۸
|
۱۷ شهريور ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

سازنده نهایی لباس‌های فضایی بازگشت به ماه انتخاب شد

آژانس فضایی ایالات متحده، شرکتی را که قرار است لباس‌های فضایی نخستین فضانوردان ماه‌نورد را در پروژه "آرتمیس" تهیه کند، در قراردادی به ارزش پایه ۲۲۸.۵ میلیون دلار انتخاب کرد.

به گزارش«نبض فناوری» به نقل از اسپیس، ما اکنون می‌دانیم که ماه‌نوردهای بعدی ناسا چه لباسی در کره ماه خواهند پوشید.

ناسا ساعاتی پیش اعلام کرد که شرکت "اکسیوم اسپیس" (Axiom Space) را برای ساخت لباس فضایی ماه در ماموریت "آرتمیس ۳" (Artemis ۳) انتخاب کرده است؛ ماموریتی که هدف آن فرود فضانوردان در نزدیکی قطب جنوبی ماه در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، آرتمیس ۳ به نخستین فرود خدمه روی ماه از زمان آخرین پرواز "آپولو" در سال ۱۹۷۲ دست خواهد یافت.

ناسا قصد دارد به برنامه آرتمیس ادامه دهد و تا پایان دهه ۲۰۲۰ یک پایگاه خدمه در نزدیکترین همسایه زمین ایجاد کند.

"لارا کرنی"، مدیر برنامه فعالیت برون‌خودرو و تحرک سطح انسانی ناسا در بیانیه‌ای گفت: ناسا مفتخر است که با صنعت تجاری در این مأموریت تاریخی همکاری می‌کند تا آغازگر حضور پایدار ایالات متحده در سطح ماه باشد.

وی افزود: آنچه در آرتمیس ۳ و ماموریت‌های آینده روی ماه و اطراف آن می‌آموزیم، راه را برای مأموریت‌های مریخی هموار می‌کند. در واقع، این لباس‌های فضایی ما را قادر می‌سازند تا قدم بعدی را برداریم.

ناسا در ژوئن سال جاری اعلام کرد که شرکت "اکسیوم اسپیس" و تیمی به رهبری شرکت "کالینز ایرواسپیس" (Collins Aerospace) را برای توسعه و ساخت لباس‌های فضایی برای مأموریت‌های آینده به ماه و ایستگاه فضایی بین‌المللی انتخاب کرده است و این دو تیم خصوصی حق رقابت برای قراردادی مجموعا به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار را تا سال ۲۰۳۴ به دست آورده‌اند.

این رقم طی یک مجموعه وظایف پرداخت خواهد شد و توسعه لباس‌های فضایی برای ماموریت آرتمیس ۳ یکی از این آنها است که ارزش پایه آن ۲۲۸.۵ میلیون دلار است.

آژانس فضایی ایالات متحده با استفاده از بیش از ۵۰ سال تخصص در توسعه لباس فضانوردی، الزامات فنی و ایمنی را برای نسل بعدی لباس‌های فضایی تعریف کرده است و اکنون شرکت اکسیوم اسپیس، مسئولیت طراحی، توسعه، احراز صلاحیت، صدور گواهینامه و تولید لباس‌های فضایی و تجهیزات پشتیبانی آن را بر عهده خواهد داشت.

اختیارات آموزش فضانوردان، برنامه‌ریزی ماموریت و تایید سیستم‌های خدماتی برای ناسا محفوظ خواهد بود و شرکت اکسیوم اسپیس، مسئول آزمایش لباس‌های فضایی جدید در محیطی شبیه به فضا قبل از انجام ماموریت آرتمیس ۳ خواهد بود. به گفته کارشناسان ناسا، نسل بعدی لباس‌های فضایی انعطاف پذیرتر، همه کاره و بادوام‌تر خواهد بود.

ناسا در ابتدا قصد داشت خودش این لباس‌ها را تولید کند، اما پس از اینکه مامور رسیدگی به این موضوع اعلام کرد که اگر ناسا خودش تهیه لباس را برعهده بگیرد، تولید لباس‌ها با تاخیرهای قابل توجهی در توسعه مواجه خواهند شد، آژانس فضایی ایالات متحده به دنبال شرکایی برای تولید لباس گشت.

شرکت اکسیوم اسپیس کارنامه درخشانی دارد. چندی پیش دو شرکت فضایی مهم آمریکایی به نام‌های "اسپیس‌ایکس" و شرکت پروازهای فضایی خصوصی "اکسیوم اسپیس" با فرستادن چهار شهروند به فضا برای اقامتی ۸ روزه در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) تاریخ‌ساز شدند. طی ماموریتی که این شرکت انجام داد ۴ شهروند در قالب یک پرواز کاملا خصوصی به نام ماموریت "Ax-۱" از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید کردند.

ماموریت Ax-۱ توسط شرکت اکسیوم اسپیس در تاریخ هشتم آوریل برای پرواز ۴ فضانورد تجاری توسط شرکت اسپیس‌ایکس به یک سفر کوتاه به ایستگاه فضایی و اقامت ۸ روزه در آن آغاز شد. اقامت تاریخی این ۴ فضانورد خصوصی در تاریخ ۲۴ آوریل در ایستگاه فضایی بین‌المللی به پایان رسید و آنها پس از گذراندن ماموریتی ۱۷ روزه در حالی که ۱۵ روز را در ایستگاه فضایی به زندگی و فعالیت پرداختند به زمین بازگشتند.

ناسا هنوز هیچ ماموریتی از مجموعه ماموریت‌های آرتمیس را پرتاب نکرده است، اما این روند به زودی تغییر می‌کند؛ چرا که در حال آماده شدن برای پرتاب "آرتمیس ۱" است که کپسول "اوریون" را در یک سفر بدون سرنشین به مدار ماه خواهد برد و بازخواهند گرداند.

آژانس فضایی ایالات متحده تلاش کرد آرتمیس ۱ را در تاریخ ۲۹ اوت و همچنین ۳ سپتامبر به فضا پرتاب کند، اما به دلیل مشکلات فنی هر دو تلاش را متوقف کرد. این آژانس فضایی هنوز تاریخ معینی را برای تلاش بعدی خود اعلام نکرده است.

آرتمیس ۱ دارای دو پنجره پرتاب در دو ماه آینده است. اولی از ۱۹ سپتامبر تا ۴ اکتبر باز می‌شود و دومی از ۱۷ اکتبر تا ۳۱ اکتبر باز خواهد بود که اگر این فضاپیما به ساختمان مونتاژ بازگردد، مطمئناً پنجره ۱۹ سپتامبر تا ۱۹ اکتبر را از دست می‌دهد.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
محصولاتی که خانه را نانویی می‌کند چگونه خانه نانویی بسازیم؟
به دلیل محتوای سواستفاده از کودکان؛ شرکت‌های بزرگ از آگهی دادن به توئیتر انصراف دادند
وبگردی