کد خبر: ۳۰۵۱۲
|
۱۹ شهريور ۱۴۰۱ | ۲۳:۴۷

بهبود کیفیت دید خلبانان با بومی‌سازی پوشش‌های نانویی

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت فناوری نانوپوشش شد که به بهبود عملکرد شیشه‌ها در هواپیما کمک می‌کند.

به گزارش «نبض فناوری»، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فناوری نانوپوشش به بهبود عملکرد شیشه‌ها کمک کرد تا با استفاده از این فناوری پراکندگی نور کاهش یابد. کاهش پراکندگی نور در شیشه هواپیما با نانولایه‌ها ممکن شد تا نورهای متفرقه مزاحمتی برای دید خلبانان ایجاد نکنند.

این محصول توسط شرکت دانش‌بنیان فنی مهندسی اورنگ صنعت و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید و روانه بازار شد.

نور متفرق‌شده از بی‌نظمی‌های سطحی عملکرد اپتیکی قطعات مختلف را تضعیف می‌کند. این مورد شامل کاهش در بازدهی اپتیکی، کاهش کنتراست و شفافیت تصویر با ایجاد یک تصویر تار است.

 BK7 یک شیشه اپتیکی باکیفیت بالا است که کاربردهای متنوعی در ادوات اپتیکی دارد. از آنجایی‌ که این محصول به‌ خوبی در آزمون‌های شیمیایی عمل کرده و فرآیند تولید آسانی دارد، قیمت نهایی آن کاهش می‌یابد.

این شیشه می‌تواند در صنایع هوایی و تجهیزات مورد استفاده در آن، به‌ عنوان رتیکل در لنزهای چشمی وسایل دیدبانی مانند تلسکوپ، دید تلسکوپی و یا صفحه اسیلوسکوپ و یا شیشه هواپیما به کار رود. رتیکل‌ها، قطعاتی هستند که در صنایع اپتیکی مثل رنج فایندرها، دوربین های دو چشمی و تجهیزات اپتیکی تلسکوپ های مدرج و میکروسکوپ ها استفاده می شوند. رتیکل ها باتوجه به نیازهای هر صنعت به شکل خاصی تولید و طراحی می‌شوند.

 فناوری نانوپوشش عملکرد این‌گونه شیشه‌‌ها را بهبود بخشیده است. به‌طوری ‌که پوشاندن سطح آینه با نانولایه‌‌ها پراکندگی نور را کاهش می‌دهد.

منبع:فارس

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
وبگردی