کد خبر: ۳۱۰۷۳
|
۱۸ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۰

ناسا ‌به تبعیض نژادی گسترده متهم شد

کشمکش ناسا با برابری نژادی به لطف کارمندان رنگین پوست این آژانس که ادعا می‌کنند سیستم رتبه‌بندی داخلی ناسا در مواجهه با کارمندان سیاه‌پوست و آسیایی-آمریکایی تبعیض‌آمیز است، به تازگی عمومیت بیشتری پیدا کرده است.

به گزارش «نبض فناوری»، فیوچریزم اعلام کرد، بن رابینز(Ben Robbins)، مهندس هوافضای ارشد در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا که در حال طرح دعوی دسته جمعی علیه این آژانس است، می‌گوید: این ابر تاریک که به خاطر این موضوع بالای سر ما می‌چرخد، بسیار ژرف است.

رابینز می‌گوید بیش از یک دهه پیش، با درخواست قانون آزادی اطلاعات دریافته است که سیستم رتبه‌بندی عملکرد داخلی این آژانس به کارمندان سیاه‌پوست امتیاز کمتری می‌دهد و این موضوع می‌تواند بر پیشرفت‌ آنها تاثیر بگذارد. این سیستم عملکرد کارکنان را بر اساس معیارهای کلیدی ارزیابی می‌کند و برای تعیین اینکه آیا آنها واجد شرایط ترفیع یا جوایز هستند یا خیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رابینز به فیوچریزم گفت که وقتی برای اولین بار به این تفاوت پی برد، تنها حدود ۱۴ درصد از کارمندان با درجه، تخصص و دریافتی او سیاه‌پوست بودند. او می‌گوید، آنها به طور نامتناسبی رتبه‌های پایین‌تری در سیستم بررسی عملکرد دریافت می‌کردند، به طوری که تا دوره بررسی بعدی واجد شرایط دریافت ترفیع، ارتقاء یا دریافت جوایز نبودند.

دستیابی او به این سوابق در نهایت منجر به طرح دعوی فعلی شد، که براساس آن ادعا می‌شود که سیستم رتبه‌بندی عملکرد ناسا ایرادهایی دارد که باعث ایجاد تعصب و کاهش دقت در رتبه‌بندی گروه‌های اقلیت می‌شود.

رابینز که کار خود را در ناسا به عنوان یک کارآموز در سال ۱۹۹۱ شروع کرده است، می‌گوید: همیشه این در ذهن شما وجود دارد که به دلیل رنگ پوست احتمال دریافت امتیاز کمتر وجود دارد.

این راهی طولانی بوده است که با شکایت کمیسیون فرصت‌های شغلی علیه رابینز در چند دهه گذشته متوقف شد. با این حال، اکنون یک قاضی اداری آن را تأیید کرده است، این بدان معناست که رابینز و همکارش آلفرد فوردان(Alfred Fordan) به ترتیب می‌توانند نمایندگی کارمندان سیاه پوست و آسیایی-آمریکایی ناسا را بر عهده بگیرند.

یکی از سخنگویان ناسا با تایید این مورد از سابقه این آژانس دفاع کرد.

سخنگوی ناسا در بیانیه‌ای گفت: ناسا به اهدافش برای ایجاد تنوع، برابری، متعهد است و اطمینان می‌دهد که با همه کارکنان آژانس به‌طور منصفانه رفتار می‌شود، از جمله در مورد نحوه رتبه‌بندی و پاداش کارکنان برای کمک‌هایشان به برنامه فضایی کشورها. ما بسیار مفتخریم که ناسا به مدت ۱۰ سال متوالی رتبه اول محل کار را در دولت فدرال دریافت کرده است. ما همچنان به اولویت دادن به نیروی کارمان اهمیت می‌دهیم زیرا استعدادهای ما بزرگ‌ترین دارایی ما هستند.

رابطه رابینز با این آژانس فضایی پیچیده است. از یک سو، او به وضوح به ناسا و کار خود در آنجا علاقه دارد و از همکاران و سرپرستان خود به خوبی یاد می‌کند. با این حال، از سوی دیگر، او احساس می‌کند که در تلاش‌ها برای تقویت تنوع و برابری کوتاهی شده است و زمان آن رسیده که کارمندان اقدامی بکنند.

او می‌گوید: از نظر من ناسا به دستیابی به تنوع و برابری که آرزویش را دارد نزدیک نشده است. این موضوع همیشه وجود داشته و فکر می‌کنم مردم از آن آگاه هستند، اما از نظر انجام اقدامات سازنده فعالیت‌های بسیار کمی انجام شده است.

به نظر او این تبعیض سیستماتیک است و بدون وجود داده‌هایی که از طریق درخواست قانون آزادی اطلاعات به دست آورده، تقریباً نامرئی به نظر می‌رسد.

او افزود: من آنچه را که می‌توان آزارهای کوچک خرد در نظر گرفت، تجربه کرده‌ام، اما هیچ نژادپرستی آشکاری تجربه نکرده‌ام. با این حال نمی‌دانم این افراد در پشت درهای بسته چه احساسی دارند. و من فکر می‌کنم که تا حد زیادی علت اینکه هنوز در این نقطه باقی مانده‌ایم این است که افراد مسئول هنوز از این سیستم سود می‌برند.

در نهایت، هدف از شکایت، دریافت دستمزدهای معوقه برای خسارات گذشته و اعمال تغییرات در فرآیند ارزیابی آژانس است.

مایکل لیدر، وکیل رابینز، به فیوچریزم می‌گوید: همه کارمندان فدرال باید منصفانه ارزیابی شوند و دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم عملکرد آمریکایی‌های آفریقایی تبار و آسیایی آمریکایی در ناسا بدتر از عملکرد کارمندان سفید پوست است.

او افزود که تاکنون، ناسا از زمانی که رابینز برای اولین بار این فرآیند را آغاز کرده، در طول تقریباً ۱۰ سال، فعالیت زیادی برای دفاع از خود انجام نداده یا چیز زیادی اعلام نکرده است.

رابینز می‌گوید: این واقعیت که آژانس از اصلاح این مشکل امتناع می‌ورزد، از نظر اخلاقی حس بدی به من می‌دهد. نه تنها به دلیل رتبه‌بندی نادرست عملکرد آن‌ها، بلکه به خاطر نحوه آموزش و توسعه کارکنان و فرصت‌هایی که به دلیل تبعیض در آژانس ما از دست می‌رود. او در پایان گفت: این مایوس کننده است.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
یعنی معیار شایستگی نیست؟
0
0
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
وبگردی