کد خبر: ۳۱۳۰۵
|
۲۸ مهر ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰
عضو هیات‌علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی:

برخی فناوری‌ها قبل از تجاری‌سازی، مشتری ندارند

عضو هیات‌علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی و مجری یک طرح فناورانه برای طراحی و تولید پیش‌آغشته‌های کربن اپوکسی و شیشه اپوکسی در مقیاس صنعتی گفت: برخی فناوری‌ها باید برای بازاریابی ابتدا تجاری‌سازی شوند.

به گزارش«نبض فناوری»شماری از محققان گروه کامپوزیت پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران به فناوری تولید مواد پیش‌آغشته کربن‌اپوکسی و شیشه‌اپوکسی دست یافته و آن را در مقیاس صنعتی تولید کردند. این طرح که سابقه علمی بیش از یک‌دهه‌ای برای رسیدن به دانش فنی را پشت سرگذاشته، در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران به تجاری‌سازی رسیده است. در حالی که پژوهشگاه‌ها معمولا به دانش فنی دست می‌یابند و برای تجاری سازی آن را به سرمایه‌گذاران بیرونی واگذار می‌کنند.

 محمدحسین‌ بهشتی به عنوان مجری این طرح در مورد دلیل تجاری‌سازی این طرح در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران توضیح داد: مشتری‌های این مواد که معمولا صنایع نظامی هستند؛ از نمونه آزمایشگاهی استقبال نمی‌کنند و باید مقدار بیشتری از آن داشته باشند تا در تولید محصول به کار ببرند و بعد از ساخت قطعه متوجه مفید بودن یا نبودن و کارایی آن می‌شوند. بنابراین تجاری سازی را هم در پژوهشگاه انجام دادیم تا بازارسازی و بازاریابی کرده باشیم. این پیش‌آغشته‌ها در مقیاس صنعتی ۳۰۰ متری تولید و به شرکت های مورد نیاز اعلام شده تا در مرحله اول سفارش دهند و بعد هر میزان لازم بود، تولید کنیم. این فناوری در صورت ادامه این روند قابلیت تبدیل شدن به یک شرکت دانش بنیان مستقل را دارد.  

عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر در مورد اهمیت این پیش‌آغشته‌ها نیز گفت: تولید این پیش‌آغشته‌ها از این جهت مهم است که ما اصلا امکان خرید آن را در شرایط تحریمی نداشتیم و نیاز قطعه‌سازی در بسیاری صنایع ورزشی یا نظامی را رفع می‌کند.

به گفته بهشتی پیش‌آغشته (Pre-Peg) یکی از مواد اولیه ساخت کامپوزیت است. این ماده از پارچه یا الیاف کربن یا شیشه و بعد از آغشته‌شدن تولید می‌شود و در قطعه‌سازی‌های مختلف با استفاده از کامپوزیت به کار می‌رود.

عضو هیات‌علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ادامه داد: کامپوزیت‌ها به دلیل استحکام بالا و وزن پایین، به نحو گسترده‌ای در صنایع پیشرفته؛ مانند هوافضا، خودرو، ساختمان (مقاوم‌سازی با کامپوزیت) و تجهیزات ورزشی (تیر و کمان، موج‌نوردی، ماهیگیری، کوهنوردی و ...)، استفاده می‌شوند و به این شکل پیش‌آغشته یکی از مهمترین مواد اولیه ساخت کامپوزیت است.

 

برخی فناوری‌ها قبل از تجاری‌سازی، مشتری ندارند

 

وی گفت: قطعات کامپوزیتی دقت بالا یا خواص بالایی دارند و در وسایل ورزشی مثل میله یا کفش اسکی، ماشین‌های فرمول وان، ملخ بالگرد یا قطعات هواپیما یا غیره که حساسیت خاصی دارند استفاده می‌شود. پیش‌آغشته‌ها مواد حد واسطی هستند که ساخت قطعات کامپوزیت را ممکن می‌کنند.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه داد: برخی شرکت‌ها با استفاده از الیاف و رزین و با دانش فنی لازم این رول‌های پیش‌آغشته را در عرض‌های مختلف ۳۰ یا یک‌متری می‌فروشند. در ایران این دسته از پیش‌آغشته‌ها تولید نمی‌شد و به دلیل کاربردهای دوگانه‌ این ماده جزء مواد تحریمی هم هست. 

حمل و نقل این مواد نیز باید شرایط خاصی باشد، در فریزر نگهداری شود و امکان نگهداری آن برای مدت بیش از یک سال نیز وجود ندارد و باید در این مدت مصرف شود. 

وی ادامه داد: به دلیل دشواری واردات این مواد و اینکه در کشور هم امکان تولید آن نبود، از سال ها قبل و با انجام چند پایان‌نامه ارشد و دکتری توانستیم به دانش فنی مورد نظر برای تولید پیش‌آغشته‌ها دست یابیم.

این فناوری توسط دکتر محمد حسین بهشتی به عنوان مجری طرح با همکاری مهندس امیررضا پولادوند (دانشجوی دکتری پژوهشگاه) توسعه یافته و هیچ محدودیتی در زمینه نوع الیاف، درصد رزین و نوع پارچه وجود ندارد و فناوران می‌توانند انواع پیش‌­آغشته­‌ها را در مقیاس صنعتی تولید و عرضه کنند. خریداران می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشخصات فنی و قیمت محصولات از دفتر ارتباط با صنعت پژوهشگاه اطلاع کسب کنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
وبگردی