کد خبر: ۳۱۳۶۶
|
۰۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۰

کنترل تشنج صرعی با تحریک عمقی مغز

رییس مرکز تحقیقات مغز و شناخت دانشگاه تربیت مدرس، راه‌اندازی تکنیک‌های جدید تحقیقاتی به منظور حرکت به سوی کاربرد علوم اعصاب و شناخت را از اهداف این مرکز دانست و گفت: کنترل تشنج‌های صرعی توسط تحریک عمقی مغز به روش مدار بسته و دارو رسانی هدفمند برای درمان بیماری‌های نورودژنراتیو با نانوداروها از پروژه‌های اجرایی شده در این مرکز است که به نتایج قابل قبولی رسیده است.

به گزارش «نبض فناوری»، دکتر محمد جوان با بیان این مطلب گفت: بخش آزمایشگاه‌های این مرکز هم اکنون به تجهیزات فناورانه مدرن برای مطالعات انسانی از جمله دستگاه‌های رهگیرچشمی، ثبت نوار مغزی، نوروفیدبک، تحریک الکتریکی از روی جمجمه TDCS وتصویر برداری غیر تهاجمی از مغز fNIRS مجهز شده و آماده ارائه خدمات به محققان، دانش پژوهان، دانشجویان و علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه‌های دانش علوم شناختی است.

وی ارتقای فعالیت‌های پژوهشی، راه‌اندازی تکنیک‌های جدید تحقیقاتی به منظور حرکت به سوی کاربرد علوم اعصاب و شناخت را از اهداف این آزمایشگاه دانست و ادامه داد: از جمله پروژه‌های تحقیقاتی که توسط محققان این مرکز به نتایج خوبی رسید، می‌توان به کنترل تشنج‌های صرعی توسط تحریک عمقی مغز به روش مدار بسته، ارزیابی تأثیر تحریکات مخاط بویایی بر عملکرد مغز به‌ویژه در بیمارانی که از دستگاه تهویه مصنوعی استفاده می‌کنند و ارزیابی تأثیرات طولانی مدت و بین نسلی اعتیاد، اشاره کرد.

جوان، تولید سلول‌های بنیادی مزانشیمی با قدرت افزوده ضد التهابی و دارو رسانی هدفمند برای درمان بیماری‌های نورودژنراتیو با نانوداروها را از دیگر پروژه‌های موفق این مرکز دانست.

رییس مرکز تحقیقات مغز و شناخت دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه طرح تحقیقاتی "ارزیابی هموستاتیک پد بند آورنده خونریزی در مدل حیوانی" در این مرکز به پایان رسیده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر در همکاری با گروهی از اساتید از ۷ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی "طرح بررسی اختلالات شناختی مدل پریمات بیماری پارکینسون و پس از دوپاسل تراپی با استفاده از ارزیابی رفتاری در طی زمان" در حال انجام است. همچنین طرح ارزیابی اثرات درمانی یک ماده مؤثر مستخرج از زردچوبه در اختلالات تشنجی و شناختی با همکاری یکی از دانشگاه‌های نروژ در دست اقدام است.

این محقق برگزاری سالانه حداقل ۱۲ کارگاه تخصصی درحوزه علوم اعصاب و شناخت و جلسات ماهانه سخنرانی علمی و نشست‌های تخصصی را از دیگر فعالیت‌های این مرکز تحقیقاتی برای توسعه و گسترش فعالیت‌های پژوهشی و تقویت زمینه‌های همکاری بین رشته‌ای در علوم اعصاب و علوم شناختی عنوان کرد و گفت: در هفته آگاهی از مغز برنامه ای ۵ روزه با هدف آشنایی بیشتر عموم مردم با علوم مغز و شناخت برگزار می شود.

وی همچنین تاکید کرد: در رویکرد آینده این مرکز تجاری‌سازی فعالیت‌های تحقیقاتی و ارائه خدمات تخصصی به مراکز درمانی، آموزشی و پژوهشی در اولویت است.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی