اپل اکنون یک شرکت تبلیغاتی است
به گزارش «نبض فناوری»، اپل از سال 2016 تبلیغات را در اپل نیوز و اپ استور فروخته است، اما در ماههای اخیر عزم جدیدی را برای تبدیل شدن به صنعت تحت سلطه گوگل، متا و آمازون نشان داده است. در ماه ژوئن، اپل راههایی را که شرکتها میتوانستند برای تبلیغ پرداخت کنند را گسترش داد و به آنها اجازه داد تبلیغات در صفحه اول اپ استور بخرند. در ماه آگوست، آگهیهای شغلی اپل نشان داد که در حال ایجاد یک پلتفرم سلف سرویس برای کسبوکارها است تا آگهیهایی را رزرو کنند تا از طریق محصولات اپل به مشتریان ارائه شود. در این ماه، گزارشهایی منتشر شد مبنی بر اینکه اپل از خریداران بالقوه برای تبلیغات در +Apple TV استفاده میکند.
همه این حرکات نشان میدهد که کاربران اپل تبلیغات بیشتری را در سرویسهای آن مشاهده خواهند کرد و این شرکت به رقابت مستقیمتری با رقبای تبلیغاتی مانند گوگل و متا خواهد رفت. مایکل کوسومانو، استاد دانشکده مدیریت اسلون MIT میگوید: «همه به گوگل و سپس فیسبوک اجازه دادهاند که این همه پول را کسب کنند.»
کوزومانو معتقد است که اپل ممکن است تا حدی از موفقیت کسب و کار تبلیغاتی آمازون الهام گرفته باشد که تبلیغات محصولات را در کنار نتایج جستجو نمایش می دهد و از سال 2016 بیش از ده برابر شده است و در سال 2021 به 31 میلیارد دلار درآمد رسیده است. Insider Intelligence، یک شرکت تحقیقاتی بازار، تخمین می زند که اپل سالانه 4 میلیارد دلار از طریق تبلیغات درآمد کسب می کند.
ماجراجویی تبلیغاتی اپل باعث آزار مشتریان می شود. مدیرعامل تیم کوک قبلاً استدلال کرده بود که مدلهای کسبوکار مبتنی بر تبلیغات ذاتاً به حریم خصوصی حمله میکنند و ظاهراً به گوگل و متا اشاره میکنند.
علاقه اخیر اپل به تبلیغات همچنین به دلیل ویژگی حفظ حریم خصوصی اضافه شده به iOS که به درآمدهای تبلیغات دیجیتال در رقبای فناوری بزرگ خود آسیب رسانده است، مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. شفافیت ردیابی اپلیکیشن اپل یا ATT که در آوریل سال گذشته معرفی شد، از مردم میخواهد دادههایی را که شرکتهایی مانند متا برای ردیابی آنلاین کاربران استفاده میکنند، به اشتراک بگذارند.
سخنگوی اپل، شین بائر، از پاسخ به سؤالات WIRED در مورد چگونگی تغییر تجارت شرکت، نقش تبلیغات در آن، یا اینکه آیا ATT با برنامه های تبلیغاتی آن مرتبط است یا خیر، خودداری کرد. بائر میگوید: «دادههای یک کاربر متعلق به آنها است و آنها باید تصمیم بگیرند که دادههای خود را با چه کسی به اشتراک بگذارند یا خیر». او می گوید که قوانین ATT برای همه توسعه دهندگان، از جمله اپل، به طور یکسان اعمال می شود، و این شرکت هرگز کاربران را ردیابی نمی کند.
این بدان معنا نیست که درآمد تبلیغات موجود اپل به رشد خود ادامه نخواهد داد. پیتر نیومن، مدیر پیشبینی در Insider Intelligence، متخصص در ردیابی اپل، میگوید: «این قطعاً میتواند به بخش مهمی از تجارت آنها تبدیل شود. "آنها می خواهند خود را به میزان قابل توجهی کمتر به فروش سخت افزاری خالص وابسته کنند."
