کد خبر: ۳۱۶۵۴
|
۱۶ آبان ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

ساخت دوربین امنیتی با توان مشاهده جزئیات داخل اشیا

گروهی از مهندسان دوربین جدیدی ساخته اند که می تواند تشعشعات را در طول موج تراهرتز تشخیص دهد و کاربردهای امنیتی بی نظیری خواهد داشت.

به گزارش «نبض فناوری»، نیواطلس اعلام کرد، سیستم تصویربرداری جدید می تواند داخل مواد خاصی را با جزئیات بالا ببیند و لذا برای ساخت اسکنرهای امنیتی و انواع حسگر مفید است.

تابش تراهرتز دارای طول موجی ما بین امواج مایکروویو و نور مرئی است و این فرکانس ها می توانند به بسیاری از مواد نفوذ کنند و سطوح جدیدی از جزئیات را ثبت کنند. مهمتر از همه، اینکه تشعشع مذکور غیریونیزه کننده است، به این معنی که در هنگام استفاده از اشعه ایکس بر روی انسان ایمن تر است.

مشکل این است که دوربین های آشکارسازی که طول موج‌های تراهرتز را دریافت می کنند، حجیم، آهسته و گران بوده و کار کردن در شرایط عملی با آنها دشوار است. اما در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه های ام آی تی و مینه‌سوتا سیستمی را ابداع کردهه‌اند که می‌تواند پالس‌های تراهرتز را سریع، دقیق و در دما و فشار معمولی اتاق تشخیص دهد.

هسته اصلی سیستم جدید نقاط کوانتومی است.این ذرات ریز وقتی با امواج تراهرتز برخورد می‌کنند در نور مرئی ظاهر می‌شوند و سپس نور مرئی می‌تواند توسط یک آشکارساز دوربین معمولی گرفته شود. تصویر حاصل نه تنها می تواند پالس های تراهرتز با شدت پایین را تشخیص دهد، بلکه به طور بالقوه قطبی شدن پرتو را نیز آشکار می کند.

این دستگاه از چندین لایه تشکیل شده است. اولین لایه آرایه‌ای طلایی در مقیاس نانو است که با شکاف‌های باریک از هم جدا شده‌اند و به دنبال آن لایه‌ای از نقاط کوانتومی قرار دارند. در بالای این مجموعه یک حسگر معمولی CMOS قرار دارد که نور مرئی ساطع شده توسط نقاط کوانتومی را هنگامی که امواج تراهرتز ورودی به آن‌ها برخورد می‌کنند، دریافت می کند. برای نسخه ای از آشکارساز که می تواند قطبی شدن پرتو را ثبت کند، شکاف های افقی با لایه ای از شکاف های حلقه ای جایگزین می شوند.

دستگاه جدید قادر است پالس‌های تراهرتز را با شدت بسیار کمتر از سیستم‌های موجود دریافت کند، در حالی که ساخت آن بسیار ارزان‌تر است. با این حال، هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد تا اینکه این فناوری برای تجاری سازی آماده شود. ازاین فناوری می توان برای ارتقای شبکه های آتی نسل ششم تلفن همراه نیز استفاده کرد.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
به شکل یک سیگنال الکتریکی؛ کشف جی پی اس در مغز انسان
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 19 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین به سمت صعود حرکت می‌کند؟
با ثبت شکایت در دادگاه فدرال؛ تیک تاک در مقابل کاخ سفید قد علم کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
وبگردی