کد خبر: ۳۱۷۳۵
|
۲۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

برگزاری ششمین همایش کتابداران و اطلاع رسانان سلامت

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت: کشور‌هایی که در تولید علم و فناوری پیشرو هستند حاکم دنیا به شمار می‌روند.

به گزارش «نبض فناوری»، یونس پناهی افزود: بیگ دیتا، علم، تولید علم و مرجعیت علمی و داشتن اطلاعات درست یکی از مهم‌ترین خواسته‌های نظام سلامت است و تمام ابزار‌های وزارت بهداشت قابل استفاده است و از همکاران کتابدار انتظار می‌رود در این راه تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری، رییس جمهور و وزیر بهداشت نیز در طول یک سال گذشته در خصوص تولید علم و مرجعیت علمی تاکیدات بسیاری داشتند، زیرا این مسئله نماد قدرت در دنیا است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با بیان اینکه امروزه یکی از مسائل مهم در علم پزشکی بار بیماری‌هاست، اظهار داشت: بیماری‌های قلب و عروق و مغز و اعصاب امروزه جدی‌ترین بیماری‌هایی است که موجب مرگ و میر انسان‌ها می‌شود.

دکتر پناهی با طرح این پرسش که آیا کتابداری و اطلاع رسانی سلامت می‌تواند در کنترل بار بیماری‌ها کاری کنند یا خیر؟ افزود: توزیع و تشخیص بیماری‌ها همه بر اساس شواهد علمی است و بدون مطالعه علمی امکانپذیر نیست. اگر قرار است کار علمی انجام شود باید به کتاب‌های علمی مراجعه شود و این کتاب‌ها هستند که به ما کمک می‌کنند تا این هدف میسر شود. بستر اطلاع رسانی و کتابداری درست امکان کنترل بار بیماری را امکانپذیر می‌کند و این می‌تواند حتی روی اقتصاد سلامت نیز تاثیرگذار باشد.

رساندن نتایج تحقیقات به مردم

پناهی ترجمان دانش را یکی از انتظاراتی دانست که محققان باید به آن بپردازند و تصریح کرد: ترجمان دانش یعنی نتیجه تحقیق به دست کاربران اصلی از کادر درمان تا آحاد مردم برسد و رسانه‌ای شدن نتایج تحقیقات حائز اهمیت بسیاری است.

وی به توانمندسازی نیروی انسانی اشاره و عنوان کرد: همزمان با توسعه علم و فناوری در حوزه سلامت باید نیروی انسانی هم توانمند شوند. این افراد حتی می‌توانند مشاوران خوبی برای حوزه بالین باشند.

افزایش شتاب تولید علم

وی با اشاره به اینکه شاخص‌های مرجعیت علمی چه کمی و کیفی روند توسعه علم و فناوری را نشان می‌دهند، اظهار داشت: روند شتاب تولید علم در علوم پزشکی سریعتر از دیگر علوم در کشور است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه افزود: در کشور‌های اطراف، ترکیه روند رشد مشابه ما دارد، ولی امارات و چین شتاب بالاتری دارند. در حال حاضر در منطقه پیشرو هستیم، ولی برخی از کشور‌های منطقه سرعت بالاتری در تولید علم دارند؛ بنابراین باید برای آینده برنامه ریزی مدون طرح ریزی شود.

دکتر پناهی بیان کرد: طبق فرمول‌های موجود سرعت تولید علم در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز استخراج شده است و این محاسبات نشان داد ۱۰ دانشگاه میانگین سرعت تولید علم پایین تری نسبت به بقیه دارند و به آن‌ها اعلام شده است تا جبران کنند؛ زیرا هر دانشگاه باید در تولید علم سهمی داشته باشند.

انتظارات از کتابداران و اطلاع‌رسانان سلامت

دکتر پناهی خطاب به کتابداران سلامت اظهار داشت: جهت ارتقا تحقیقات نافع و مرجعیت علمی شاخص‌های کاربردی پیدا کنید تا به صورت مستمر وضعیت موجود پایش شده و معضلات پیدا شود و طی آن راهکار‌هایی ارائه دهید تا آن‌ها را رفع کرده و به قله‌های مرجعیت علمی دست پیدا کنیم.

وی افزود: مدل‌هایی هوشمند پیدا کنید تاجهت دسترسی به اطلاعات پزشکی دنیا تسریع و تسهیل شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به رتبه بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس شاخص‌های ملی و بین‌المللی انجام شود. مدیریت داده هم اهمیت بسیاری دارد. گاهی دسترسی به بسیاری از داده‌های علوم پزشکی به دلیل حفظ و حراست از اطلاعات دشوار می‌شود باید همکاران کتابدار سلامت روش‌هایی پیشنهاد دهند تا داده‌های کسب شده قابل بهره‌برداری باشند.

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری، رییس جمهور و وزیر بهداشت نیز طول یک سال گذشته در خصوص تولید علم و مرجعیت علمی تاکیدات بسیاری داشتند، زیرا این مسئله نماد قدرت در دنیاست.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با بیان اینکه امروزه یکی از مسائل مهم در علم پزشکی بار بیماری‌هاست، اظهار داشت: بیماری‌های قلب و عروق و مغز و اعصاب امروزه جدی‌ترین بیماری‌هایی است که موجب مرگ و میر انسان‌ها می‌شود. آیا کتابداری و اطلاع رسانی سلامت می‌تواند در کنترل بار بیماری‌ها کاری کنند یا خیر؟

وی افزود: توزیع و تشخیص بیماری‌ها همه بر اساس شواهد علمی است و بدون مطالعه علمی امکانپذیر نیست. اگر قرار است کار علمی انجام شود باید به کتاب‌های علمی مراجعه شود و این کتاب‌ها هستند که به ما کمک می‌کنند تا این هدف میسر شود. بستر اطلاع رسانی و کتابداری درست امکان کنترل بار بیماری را امکانپذیر می‌کند و این می‌تواند حتی روی اقتصاد سلامت نیز تاثیرگذار باشد.

گفتنی است در این رویداد استاندارد ملی کتابخانه‌های بیمارستانی از ماموریت ابلاغ شده معاونت تحقیقات به کلان منطقه ۱۰ آمایشی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همینطور اولین نشریه انگلیسی در حوزه کتابداری با عنوان journal medical library and information science رونمایی شد.

همچنین سامانه ملی ارزیابی کتابخانه‌ها و کتابداران علوم پزشکی که ماموریت ابلاغ شده معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به کلان منطقه ۲ آمایشی به محوریت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز رونمایی شد.
در پایان نیز نرم‌افزار یکپارچه مدیریت منابع کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ماموریت واگذار شده معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی گلستان رونمایی شد.

منبع:باشگاه

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی