کد خبر: ۳۱۷۴۹
|
۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۰

فناوری ایرانی به سوی کشاورزی بدون سم گام برداشت

یک شرکت دانش‌بنیان توانسته است به تکنولوژی پرورش و انبوه‌سازی حشرات مفیدی دست یابد که استفاده از آنان می‌تواند جایگزین مناسبی برای استفاده سموم در گلخانه‌ها باشد.

به گزارش «نبض فناوری»، روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد، شرکت دانش‌بنیان زیست‌پایش بازتاب کویر، گونه‌های متفاوتی از کنه‌ها و سن‌های شکارگر آفات را پرورش داده که کشاورزان گلخانه‌داری را از استفاده از سموم مضر کشاورزی بی‌نیاز ساخته است.

مهساسادات سروی مروستی، مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان زیست پایش بازتاب کویر، درباره محصولاتی که شرکتش تولید کرده است گفت: ما از سال 97 که فعالیت خود را آغاز کردیم توانستیم یک گونه از سن شکارگر آفات را تولید کنیم که متناسب مهار آفات گوجه گلخانه‌ای است. پس از این، دو گونه دیگر از این سن‌ها را پرورش دادیم که قادر به مهار آفات فلفل گلخانه‌ای بودند.

وی افزود: از دیگر محصولات شرکت زیست‌پایش بازتاب کویر، پرورش و انبوه‌سازی گونه‌ای از کنه است که اختصاص به شکار کنه تارتن دارد. کنه تارتن نیز آفت عمومی است که گلخانه‌های بسیاری با آن درگیرند. شرکت ما از سال 97 تاسیس شد و دارای مجوز کلینیک گیاهپزشکی و تولید حشرات مفید است. ضمن اینکه ما در زمینه تولید و مشاوره نیز فعالیت داریم. از سال 98 دانش بنیان شدیم و بر پرورش سن‌های شکارگر که برای کنترل آفات گلخانه گوجه استفاده می‌شود و می تواند آفات اصلی گوجه را مهار کند، متمرکز شدیم.
سروی مروستی همچنین بیان کرد: کار تخصصی ما، تنظیم بیولوژیک در مزارع است که آن را در دو بخش ارائه محصول و مشاوره به کشاورزان عرضه می‌کنیم. کار ما زیرمجموعه یک تخصص به‌روز در دنیا به نام «مدیریت تلفیقی آفات» است که حدود 70 تا 100 سال در اروپا و آمریکا مورد مطالعه قرار گرفته است.
به گفته مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زیست‌پایش بازتاب کویر، علت تمرکز این شرکت در این حوزه اضطرار مصرف سم در میان کشاورزان گلخانه بود. وی ادامه داد: آفات کلیدی گلخانه در حال حاضر تقریبا به 95 تا 98 درصد سموم مقاوم شدند که همین مسئله باعث شده سم‌پاشی‌ها به نحو بی‌سابقه‌ای افزایش یابد. به همین منظور کشاورزان دنبال راهکاری هستند تا هم آفات رو به افزایش گلخانه‌های خود را مهار کنند و هم بتوانند با صرف هزینه کمتر این کار را به سرانجام برسانند.

سروی مروستی اظهار کرد: حشرات مفید یکی از بهترین راهکارهایی است که می توان از آن بهره گرفت. خوشبختانه کشاورزان نیز به این راهکار دید مثبتی دارند اما به علت اینکه این روش تازگی دارد مقداری نگرانی نیز درباره آن وجود دارد. البته از زمانی که بحث ممنوعیت صادرات فلفل ایران به دلیل استفاده از سم زیاد پیش آمد، بسیاری از کشاورزان گلخانه‌دار به سراغ دفع آفات با کمک حشرات مفید آمده‌اند. در این میان دغدغه ما نیز این است که چنین روش نوینی تنها درباره محصولات صادراتی به کار گرفته نشود بلکه در داخل کشور نیز محصولاتی بدون استفاده از سم مصرف شود.

وی افزود: البته به‌کارگیری حشرات مفید برای دفع آفات پیچیده‌تر از استفاده از سموم است. یک کشاورز برای سم‌پاشی تنها نیاز دارد سم مورد نظرش را با آب قاطی کند و آن را به‌کار گیرد اما استفاده از حشرات مفید برای مهار آفات نیاز به فراهم کردن شرایط قبلی دارد. همه این عوامل باعث شده تا سرعت مدیریت تلفیقی آفات در ایران با سرعت کمی توسعه یابد اما با این حال همه تلاش ما این است که بتوانیم بسته کاملی برای گلخانه‌داران و همچنین زارعان و باغداران از حشرات مفید ارائه دهیم تا در دفع آفات محصولات خود به کار گیرند.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زیست‌پایش بازتاب کویر همچنین تصریح کرد: ما به سبب اینکه با کشاورزان ارتباط مستقیم داریم دریافتیم که اهمیت حشرات مفید برای استفاده در گلخانه‌ها اهمیت بسیار دارد اما اکنون بر پرورش حشراتی برای استفاده در باغ‌ها و زمین‌های زراعی نیز متمرکز شده‌ایم. به همین منظور شرکت ما با شدت بیشتری بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای متمرکز شده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی