کد خبر: ۳۱۸۶۲
|
۲۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

ساعت شنی در آسمان: جیمز وب تصویر باشکوه دیگری ثبت کرد

ستاره جوان موجود در این تصویر L1527 نام دارد و سن آن فقط حدود 100 هزار سال است.

به گزارش«نبض فناوری»جدیدترین تصویر خیره کننده تلسکوپ فضایی جیمز وب، نگاهی به یک پیش ستاره (ستاره در حال شکل‌گیری) با نام L1527 است که در ابری به شکل یک ساعت شنی پنهان شده است. این تصویر فوق‌العاده با کمک توانایی جیمز وب برای دیدن طول موج‌های فروسرخ نامرئی برای چشم انسان‌ها، گرفته شده است.

تصویر جیمز وب از پیش ستاره L1527

ناسا در بیانیه خود نوشت «رایج‌ترین ویژگی‌های سامانه، ابرهای آبی و نارنجی در این تصویر مادون قرمز رنگی هستند که حفره‌هایی را نشان می‌دهند که در اثر پرتاب مواد از پیش ستاره و برخورد با مواد اطراف ایجاد شده‌اند.»

مناطق آبی لایه‌های نازک‌تر غبار و مناطق نارنجی، نشان‌دهنده غبار ضخیم‌تری هستند.

L1527 یک ستاره جوان است و فقط حدود 100 هزار سال سن دارد. بنابراین هنوز زمان زیادی تا بزرگ شدن آن باقی مانده است. ناسا از آن به عنوان «توده گاز کوچک، داغ و پف کرده» با مقداری از جرم همراه ستاره‌ای زمین توصیف می‌کند.

پیش ستاره در ماجراجویی خود برای تبدیل شدن به یک ستاره کامل و تمام عیار، با جمع‌آوری گاز و غبار اطراف خود و ساخت جرم بزرگ می‌شود. ناسا می‌گوید با افزایش جرم و فشرده شده بیشتر، دمای هسته آن نیز افزایش پیدا می‌کند و در نهایت به آستانه شروع همجوشی هسته‌ای می‌رسد. و یک ستاره به این صورت متولد می‌شود.

در چند وقت گذشته، تلسکوپ جیمز وب تصویر خیره کننده جدیدی از «ستون‌های آفرینش» را منتشر کرده بود که در آن ستون‌های سه بعدی به همراه ستارگانی که در تصاویر قبلی قابل رویت نبودند، از بین ابرها و غبارها دیده می‌شوند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی