کد خبر: ۳۱۹۵۰
|
۰۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

اتحادیه اروپا می‌گوید اپلیکیشن‌های ویژه جام جهانی قطر بسیار خطرناک هستند!

مسئولین حفاظت از دیتا در اتحادیه اروپا ادعا می‌کنند که آن دسته از طرفداران فوتبال که برای جام جهانی از قطر بازدید می‌کنند نباید برنامه‌های رسمی این رویداد را روی آی‌فون یا سایر دستگاه‌های خود دانلود یا نصب کنند، زیرا این برنامه‌ها برای افرادی که از آنها استفاده می‌کنند، از نظر حفظ حریم خصوصی بسیار خطرناک هستند.

به گزارش «نبض فناوری»، رویدادهای مهمی مانند جام جهانی اغلب با تولید برنامه‌هایی همراه است که به بازدیدکنندگان و طرفداران کمک می‌کنند تا در مسیریابی، برنامه‌ریزی سفر و یافتن چیزهای دیگری که ممکن است در حین حضور نیاز داشته باشند، به آنها کمک کند. اگرچه اکثر اوقات این برنامه‌ها خوب هستند و مشکلی ندارند، به نظر می‌رسد که برای جام جهانی 2022 این طور نیست.

به گزارش پولیتیکو، تنظیم‌ کننده‌های حفاظت از داده‌ها در اروپا، در ارتباط با نصب برنامه‌های رسمی جام جهانی قطر بر روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به کاربران هشدار می‌دهند که ممکن است اطلاعاتشان در معرض خطر قرار گیرد. این هشدارها از ادعای آلمان مبنی بر اینکه داده‌های جمع‌ آوری‌ شده توسط این برنامه‌ها «بسیار فراتر» از آنچه است که در اعلامیه‌های حریم خصوصی آن‌ها اعلام می‌شود، سرچشمه می‌گیرد.

به گفته یک رگولاتور آلمانی، یکی از این برنامه‌ها داده‌های تماس‌های تلفنی برقرار شده در دستگاه، از جمله شماره‌های تلفن‌ را جمع‌آوری می‌کند، در حالی که برنامه دیگر از به حالت اسلیپ رفتن دستگاه‌ها جلوگیری می‌کند. این رگولاتور روز سه شنبه در بیانیه‌ای افزود: همچنین بدیهی است که داده‌های استفاده شده توسط برنامه‌ها، نه تنها به صورت محلی در دستگاه باقی می‌مانند، بلکه به یک سرور مرکزی نیز منتقل می‌شوند.

آلمان تا آنجا پیش رفت که بازدیدکنندگان را ترغیب کرد که اگر استفاده از این برنامه‌ها “کاملاً ضروری” است، باید آنها را روی یک تلفن ثانویه جدا از دستگاه اصلی و در حال استفاده خود نصب کنند.

نروژ نیز هشدار مشابهی را در مورد دسترسی به برنامه‌ها ارائه کرد. در این بیانیه آمده است: «احتمال بسیار زیادی وجود دارد که بازدیدکنندگان از قطر و به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر تحت نظر مقامات قطری قرار گیرند».

مقامات فرانسه اضافه کردند که طرفداران باید “مراقبت ویژه” در مورد عکس‌ها و فیلم‌ها داشته باشند؛ همچنین برنامه‌ها را فقط قبل از خروج از کشور نصب کنند و پس از بازگشت به خانه آنها را حذف کنند.

ژان نوئل بارو، وزیر دیجیتال جوان فرانسه، دستورالعمل‌های تنظیم‌کننده حریم خصوصی CNIL را در توصیه‌های خود مطرح کرد. وزیر کشور گفت: “در فرانسه، به لطف GDPR، ( مقررات عمومی حفاظت از داده ها) همه برنامه‌ها باید حقوق اساسی افراد و حفاظت از داده‌های آنها را تضمین کنند. این مقررات در قطر وجود ندارند.”

رویداد اعطای میزبانی جام جهانی به قطر در سال 2010 با جنجال همراه بود و حالا بیم آن می‌رود که داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط اپلیکیشن‌های ویژه این جام، برای نظارت بر گروه‌هایی که دولت مستبد این کشور با آنها مشکل دارد مورد استفاده قرار گیرد. همراه با سابقه ضعیف رعایت حقوق بشر و رفتار بد با جامعه +LGBTQ ( همجنس‌ گرایان) در این کشور، این ترس می‌تواند به خوبی توجیه شود.

نه دولت قطر، نه اپل و نه گوگل تاکنون در مورد اتهامات مربوط به حریم خصوصی اظهار نظر نکرده‌اند.

منبع/ آی‌تی‌رسان

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی