کد خبر: ۳۲۰۵۹
|
۰۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

هپاتیت B با کمک نانوذرات لیپیدی و کریسپر درمان‌پذیر است؟

با جذب بودجه‌ی ۱٫۷ میلیون دلاری، یک تیم تحقیقاتی در استرالیا قصد دارد تا با فناوری نانوذرات لیپیدی و ویرایشگر کریسپر، روش درمانی برای مقابله با هپاتیت B ارائه کند.

به گزارش «نبض فناوری»، دانشمندان در ملبورن طی ۵ سال آینده ۱٫۷ میلیون دلار را برای تحقیقات روی بیماری هپاتیت بی، صرف خواهند کرد تا درمانی برای عفونت ویروس هپاتیت B، به لطف این کمک هزینه دولتی، ارائه کنند.

بیماری مزمن هپاتیت B، ناشی از عفونت ویروس هپاتیت بی (HBV)، همچنان یک مسئله مهم در سراسر جهان است که تخمین زده می‌شود ۲۹۶ میلیون نفر از جمله بیش از ۲۲۶،۰۰۰ استرالیایی را درگیر کرده باشد.

هیچ درمانی برای بیماری مزمن هپاتیت B وجود ندارد. درمان فعلی هپاتیت B می‌تواند با متوقف کردن تکثیر ویروس، پیشرفت بیماری کبد را کاهش دهد، اما درمان مادام‌العمر وجود ندارد و خطر ابتلا به سرطان کبد را به‌طور کامل از بین نمی‌برد. رویکردهای جدید برای درمان عفونت HBV مورد نیاز است.

دکتر مارگارت لیتلژن از بیمارستان رویال ملبورن، دانشمند ارشد پزشکی در آزمایشگاه مرجع بیماری‌های عفونی ویکتوریا (VIDRL) ​​در انستیتوی Doherty است. او محقق اصلی پروژه تحقیقاتی است که به دنبال ایجاد یک درمان جدید مبتنی بر RNA برای هپاتیت مزمن B است.

دکتر لیتلژن توضیح می‌دهد: «هپاتیت مزمن B تاکنون درمان نشده است زیرا روش‌های درمانی فعلی نتوانسته‌اند مخزن DNA ویروسی را از بین ببرد، جایی که ویروس در سلول‌های کبد پنهان شده است.»

فناوری CRISPR، یک روش جدید بسیار مهم است که به دانشمندان امکان می‌دهد توالی‌های DNA را به صورت هدفمند اصلاح کرده یا از بین ببرد. تیم دکتر لیتلژن قبلاً با همکاری دانشمندان مرکز سرطان پیتر مک کالوم، اکتشافات امیدوارکننده‌ای انجام داده است.

دکتر لیتلژن گفت: «لورا مک کلولو، درمان بالقوه جدیدی را در برابر عفونت HBV ایجاد کرده است که باعث کاهش تکثیر HBV در مدل‌های کشت سلول آزمایشگاهی می‌شود. اما مخزن ویروسی در سلول‌های کبد تحت تأثیر این رویکرد قرار نگرفته است.»

برای پرداختن به این موضوع، محققان همچنین به طور خاص مخزن DNA ویروسی را هدف قرار می دهند. دکتر لیتلژن توضیح داد: «این بدان معنی است که ما می‌توانیم چرخه کامل HBV را هدف قرار دهیم. این اولین پروژه ای است که این کار را در سراسر جهان انجام می دهد و ما قصد داریم این درمان را به عنوان مولکول‌های RNA در نانوذرات لیپید، مشابه فناوری مورد استفاده در واکسن‌های کرونا، به کبد تحویل دهیم.»

پیتر ریول، استاد بیمارستان رویال ملبورن رئیس تحقیقات و توسعه مولکولی در Doherty گفت: «کار ما راهی را برای مطالعات بالینی که ممکن است منجر به یک درمان جدید HBV شود، هموار خواهد کرد و همه کسانی که در حال حاضر با عفونت مزمن HBV زندگی می‌کنند، از آن سود می‌برند.»

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی