کد خبر: ۳۲۱۲۳
|
۰۹ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

آیا بسته حمایتی دولت رونق را به کسب وکار‌های دیجیتال برمی‌گرداند؟

براساس آیین نامه حمایت از سکو‌ها و کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال، اگر فردی وارد فضای سکو‌های داخلی نشود ممکن است ظرفیت استفاده از سکو‌های ایرانی را از دست بدهد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طی چند ماه اخیر به دلیل برخی از مسائل اپلیکیشن‌های خارجی از دسترس خارج شد و تا به امروز نیز با مشکلاتی مواجه است و این موضوع باعث شد که صاحبان کسب وکار‌های مجازی به اپ‌های داخلی کوچ کنند. ناگفته نماند که در این برهه زمانی بسیاری از کسب وکار‌های اینترنتی با ضرر‌های زیادی مواجه شدند.

برهمین اساس دولت برای ترغیب و تشویق این‌ها و حمایت از این اقشار بسته‌های حمایتی را در نظر گرفته تا بتواند بخشی از این زیان را جبران کند.

در آیین نامه دولت ۳۰ بسته حمایتی در نظر گرفته شده که می‌تواند برای سکو‌ها و کسب و کار‌ها ظرفیت بیشتری ایجاد کند. همچنین در این آیین‌نامه سه نوع مخاطب وجود دارد. یک دسته سکوها، دسته دیگر کسب و کار‌ها و دسته سوم نیز مردمی هستند که از حمایت‌های اعلام شده منتفع می‌شوند. سکو‌هایی که بتوانند رشد و توسعه پیدا کنند، خدمات دولت هوشمند نیز مشمول آن‌ها خواهد شد. با این فرآیند یک مجموعه یکپارچه‌ای از خدمات در دسترس افراد قرار خواهد گرفت؛ بنابراین اگر فردی وارد فضای سکو‌های داخلی نشود ممکن است ظرفیت استفاده از سکو‌های ایرانی را از دست بدهد. تمهیداتی که امروز برای شناسایی حساب‌های تجاری و امکان داده کاوی در نظر گرفته شده است سبب خواهد شد تا در هر صورت افراد مشمول مالیات شوند.

براساس مصوبه دولت ۳۰ برابر معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد برای کسب و کار‌های حوزه اقتصاد دیجیتال معافیت در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۳ آبان ضوابط شناسایی سکو‌های مشمول طرح حمایت از سکو‌ها و کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال و شرایط بهره مندی از حمایت‌های آن را منتشر و فراخوان شناسایی سکو‌های علاقمند به حضور در طرح حمایت از سکو‌ها و کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال را اعلام کرد.
این فراخوان به دنبال تصویب آئین نامه حمایت از کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال توسط کارگروه اقتصاد دیجیتال با عضویت ۶ وزیر و نمایندگانی از برخی نهاد‌های ذیربط از جمله بانک مرکزی و معاونت فناوری ریاست جمهوری منتشر شد.

مزایای استفاده از سکو‌های داخلی با توجه به توضیحات ارائه شده در این آئین نامه استفاده از خدمات پرداخت بانک مرکزی از جمله پرداخت مستقیم، کیف پول و حساب امانی و نیز جلوگیری از کلاهبرداری معمول در خرید و فروش‌ها بر بستر شبکه‌های اجتماعی، برخی از مزایای استفاده از سکو‌های داخلی است. مورد دیگر شامل خدمات در حوزه تبلیغات از طریق صداوسیما، وزارت ارشاد و سایر ابزار‌های دولتی می‌شود.
بسته‌های تشویقی در حوزه نقل و انتقالات مرسولات برای سکو‌هایی که به جابجایی این بسته‌ها می‌پردازند و نیز تخفیف‌های مالیاتی از جمله خدماتی است که با هدف حمایت از کسب و کار‌ها در این آئین نامه در نظر گرفته و در همه این فرایند‌ها هدف، تسریع راه اندازی و رونق کسب و کار‌ها عنوان شده است.

مسئولیت پیگیری و کمیته نظارتی که در راستای اجرای آئین‌نامه حمایتی دولت از کسب و کار‌های حوزه اقتصاد دیجیتال ابلاغ شده است به عهده چند وزارتخانه شامل وزارت ارتباطات، اقتصاد و صمت است.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی