استفاده از سوخت مصنوعی در فراری 360؛ راهکاری برای حفظ خودروهای درونسوز
به گزارش«نبض فناوری»روزگاری بود که تولید سوخت مصنوعی، تنها در فیلمهای علمی و تخیلی امکان پذیر جلوه میکرد. با این حال سوختهای مصنوعی دیگر یک رویا نیستند و به واقعیت تبدیل شدهاند. البته استفاده از سوخت مصنوعی هنوز مناسب خودروهای معمولی نیست، با این حال یک کانال یوتیوبی باک فراری 360 را با بنزین مصنوعی پر کرده است.
فراری 360 یک خودرو سواری معمولی نیست اما همچنان یک اتومبیل تجاری محسوب میشود. لازم است توجه داشته باشید که سوخت مصنوعی برای استفاده در خودروهای فرمول یک طراحی شده است و ساختار پیشرانههای درونسوز معمولی برای تطبیق با آن نیاز به دستکاری دارد.
سوخت مصنوعی از ترکیب هیدروژن به همراه زیست توده ساخته میشود. زیست توده از محصولات زراعی به دست میآید و فرآیند سوختن آن همانند سوختن بنزین است. بنابراین زیست توده همانند بنزین میسوزد و کربن آزاد میکند. با این حال کربن حاصل از سوختن زیست توده با کربن حاصل از سوختن بنزین متفاوت است. این کربن طبیعی است و بنابراین به عنوان بخشی از چرخه کربن در طبیعت شناخته میشود. کربن طبیعی توسط گیاهان جذب میشود و بنابراین آلایندگی حاصل از بنزین مصنوعی در بلندمدت صفر خواهد بود.
سوخت مصنوعی، شانس دوباره خودروهای درونسوز
در صورتی که استفاده از سوخت مصنوعی فراگیر شود، شانس دوبارهای برای حیات خودروهای درونسوز پدید خواهد آمد. این سوخت هماکنون مورد توجه برندهای مطرح دنیای سوپراسپرتها همچون لامبورگینی قرار دارد. این شرکت معتقد است که بنزین مصنوعی جایگزینی برای خودروهای الکتریکی خواهد بود. در همین حال پورشه نیز 75 میلیون دلار روی توسعه بنزین مصنوعی سرمایه گذاری کرده است.
پر کردن باک این فراری 360 با بنزین مصنوعی، تجربه جدیدی برای مالک این خودرو بوده است. فراری 360 به پیشرانه 3.6 لیتری V8 مجهز است و بنابر گفتههای مالک، استفاده از بنزین مصنوعی تفاوتی را برای پیشرانه این خودرو ایجاد نکرده است. پیشرانه این خودرو با بنزین مصنوعی به خوبی کار کرد و تنها از نظر مسافت پیموده شده بین بنزین مصنوعی و معمولی تفاوت مشاهده شد. در حال حاضر سوخت مصنوعی مورد استفاده در خودروهای فرمول یک، توسط شرکت P1 Fuels تامین میشود.
منبع: دیجیاتو