کد خبر: ۳۲۲۱۲
|
۱۲ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۹
اقتصاد دانش‌بنیان در بیانات رهبری

توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت‌های شغلی را زنده می‌کند

سال 82 را می‌توان مطلع سخنان مقام معظم رهبری در آغاز نهضت اقتصاد دانش‌بنیان در کشور دانست. زمانی‌که ایشان در ابلاغ سیاست‌های کلان بابت تهیه‌ برنامه‌ چهارم توسعه به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان به‌صورت غیرمستقیم اشاره کردند.

به گزارش «نبض فناوری»، این گفتمان‌سازی از همان سال آغاز شد و با نام‌گذاری سال‌های مختلف به نام‌هایی مرتبط به حوزه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و دستیابی به اقتصاد مبتنی بر علم و فناوری تقویت و تاکید شد. ایشان در سخنرانی‌های مختلف در جمع گروه‌ها و اصناف هم بر این موضوع تاکید ویژه داشتند و دارند.

این گزارش به بخشی از سخنان ایشان در دیدار با کارگران که به اهمیت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نظر ویژه‌ای دارد؛ می‌پردازد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی 29 اردیبهشت‌ماه سال 1401 با کارگران دیدار کردند. ایشان در این دیدار تاکید کردند: یکی از موارد و یکی از چیزهایی که می‌تواند این فرصت‌های شغلی را زنده کند، توسعه‌ همین شرکت‌های دانش‌بنیان است که ما امسال گفتیم. خصوصیّت شرکت‌های دانش‌بنیان این است که بیکاری دانش‌آموختگان را از بین می‌برد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ما امروز در آمارهای بیکاری که نگاه می‌کنیم، درصد بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه‌های کشور از همه قشرهای دیگر بیشتر است. خب این جوان زحمت کشیده، درس خوانده، دولت هم سرمایه‌گذاری کرده، پول داده، خرج کرده تا به اینجا رسیده، حالا بیرون بیاید بیکار! گاهی در این گزارشهای مردمی که برای من می‌آید، میبینم که مثلاً رفتند به یک مناسبتی، یک خانواده‌ای را سرکشی کردند ــ به مناسبت تولّد یک نوزاد یا به مناسبت‌های گوناگون ــ پدر، دانش‌آموخته‌ فوق‌لیسانس فلان رشته است، چه کار می‌کند؟ مسافرکشی می‌کند؛ این بیکاری است دیگر. این در فلان رشته درس خوانده، باید بتواند از آن استفاده کند.

ایشان گفتند: شرکت‌های دانش‌بنیان جواب این خلأ را می‌دهند که حالا بعضی خدشه می‌کنند که «شما می‌گویید شرکت دانش‌بنیان، وقتی دانش‌بنیان شد، اتّکاء به نیروی انسانی‌اش کم می‌شود»؛ نه، می‌توان یک شکلی، یک رابطه‌ای درست کرد که اشتغال را افزایش بدهد. لذا من باز هم تکرار می‌کنم، قبلاً هم گفته‌ام، باز هم عرض می‌کنم باید شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه پیدا کنند؛ البتّه دانش‌بنیان به معنای واقعی کلمه.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
وبگردی