کد خبر: ۳۲۲۵۲
|
۱۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

خداحافظی با Airplane Mode؛ استفاده از گوشی تلفن همراه درون هواپیما امکان‌پذیر شد!

مسافران خطوط هوایی در اتحادیه اروپا به‌زودی می‌توانند هنگام پرواز از گوشی موبایل خود به‌طور کامل استفاده کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، ظاهرا به‌زودی عصر جدیدی در حوزه سفرهای هوایی آغاز خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید استفاده از گوشی تلفن همراه در طول پرواز از گذشته به امروز به‌صورت بسیار محدود امکان‌پذیر بوده است. مسافران و خدمه پرواز بایستی دستگاه خود را در حالت هواپیما (Airplane Mode) قرار داده و یا آن‌را به‌طور کامل خاموش می‌کردند. این موضوع در پروازهای طولانی مدت تا حدی مشکل‌ساز می‌شد و مردم را ناچار به پرداخت هزینه‌های گزاف برای استفاده از اتصال وای‌فای می‌کرد.

با این‌حال نهایتا قوانین مطابق با فناوری‌های جدید دستخوش تغییر می‌شوند. در نتیجه مسافران خطوط هوایی در اتحادیه اروپا به‌زودی می‌توانند هنگام پرواز از گوشی موبایل خود به‌طور کامل استفاده کنند. اکنون این پرسش در ذهن مطرح می‌شود که آیا دوران استفاده از حالت هواپیما به پایان رسیده است؟

کمیسیون اتحادیه اروپا در سال 2008 باندهای فرکانسی خاصی را برای هواپیماها رزرو کرد و مجوز دسترسی به اینترنت هنگام پرواز را برای برخی سرویس‌ها صادر کرد. متاسفانه این سرویس‌ها هم کند و هم پر هزینه هستند. در چنین شرایطی تنها راهکار جایگزین برای مسافران این بود که دستگاه‌های خود را در حالت هواپیما قرار دهند. با این‌حال اکنون قوانین دستخوش تغییر شده و مسافران خطوط هوایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از این پس نیازی به قرار دادن گوشی‌های موبایل خود در حالت هواپیما حین پرواز نخواهند داشت.

کمیسیون اروپا از تصمیم خود برای حذف حالت هواپیما خبر داده است. بدین‌ترتیب روز 30 ژوئن 2023 (9 تیر ماه 1402) آخرین مهلت کشورهای عضو اتحادیه جهت در دسترس قرار دادن باندهای فرکانسی 5G برای هواپیماها خواهد بود. این موضوع بدان معناست که مسافران در طول پرواز می‌توانند از تمامی امکانات گوشی‌های موبایل خود استفاده کنند. در نتیجه برقراری تماس و استفاده از اپلیکیشن‌های نیازمند اینترنت پرسرعت جهت پخش موسیقی و ویدیو امکان‌پذیر خواهد شد.

بر اساس اعلام کمیسیون اروپا، سیستم جدید می‌تواند از سرعت دانلود بسیار بالاتر در بستر شبکه 5G بهره‌مند شده و این سرعت احتمالا به بیش از 100 مگابیت برثانیه خواهد رسید.

دای ویتینگهام؛ مدیر اجرایی کمیته ایمنی پرواز بریتانیا ضمن توضیحاتی خاطرنشان کرد: “پیش از این در خصوص تداخل امواج موبایل با سیستم‌های کنترل پرواز خودکار نگرانی‌هایی وجود داشت؛ اما تجربه ثابت نموده که خطر تداخل بسیار ناچیز است. کارشناسان همواره توصیه می‌کنند تا در طول پرواز، دستگاه‌های خود را روی حالت هواپیما قرار دهید.”

منبع/ آی‌تی‌رسان

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی