کد خبر: ۳۲۲۷۷
|
۱۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

آیا نانو تکنولوژی در رفع آلاینده‌های زیست‌محیطی موثر است؟

یک کارشناس فناور با بیان اینکه استفاده از فناوری نانو می‌تواند زمینه را برای بهبود محیط زیست کمک کند، گفت: به کارگیری تکنولوژی نانو سبب کاهش مصرف انرژی و کاهش خسارت به محیط زیست می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه توسعه فناوری نقش موثری در تمام صنایع و یخش‌های مختلف دارد به گونه‌ای که یکی از این فناوری‌ها، فناوری نانو است که با رسوخ آن در بخش محیط زیست می‌توان تحولات چشمگیری را در این حوزه ایجاد کرد.
براساس این گزارش نانو تکنولوژی تحولی مدرن است و این تکنولوژی ظرفیت اجتناب ناپذیری در کارآمدی مدیریت اثر بخش و ضرایب بالای ارزیابی داشته است بطوری که توانمندی آسیب شناسی آن می‌تواند محیط زیست را ضمانت زیستن بخشد. تولید فرآورده‌های جدید و بهینه آن ساختار سلامت را امنیت می‌بخشد.

میلاد رجب زاده کارشناس صنعت در گفتگو با خبرنگار نبض فناوری با بیان اینکه استفاده از فناوری نانو می‌تواند زمینه را برای بهبود محیط زیست کمک کند، اظهار کرد: این فناوری دارای آثار گسترده‌ای بر اقتصاد، تولید و محیط زیست است.

وی افزود: تاثیرات فناوری نانو بر محیط زیست می‌تواند دارای ابعاد مختلفی و نیز اثرات مثبت و منفی برمحیط زیست داشته باشد. در واقع به کارگیری تکنولوژی نانو سبب کاهش مصرف انرژی، کاهش انتشار و تولید زایدات ومصرف مواد خام ودر نتیجه کاهش خسارت به محیط زیست می‌شود. با این وجود، ذرات نانو ممکن است سرعت جهش باکتری‌ها را افزایش دهند و تهدیدی بالقوه برای محیط زیست و سلامت انسان باشند.

این کارشناس ادامه داد: با توجه به تاثیر مثبت و معنی دار نانو تکنولوژی بر کاهش آلاینده‌ها در کشور‌های توسعه یافته می‌توان نتیجه گرفت چنان‌چه در کشور‌های در حال توسعه نیز به فناوری نانو اهمیت داده شود می‌تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشند.

وی تصریح کرد: نانوتکنولوژی دارای کاربرد بسیار زیادی در عرصه حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی است و کشور ما نیز در بخش حفاظت از محیط زیست قطعا نیاز دارد، با برنامه‌ریزی بلندمدت، خود را با روند رو به رشد و اجتناب‌ناپذیر دنیا همراه سازد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: استفاده از توانایی تحقیقاتی مراکز علمی و دانشگاهی، مراکز پژوهشی و آموزش محققان و دانش‌پژوهان و راه‌اندازی واحد‌های تحقیق و توسعه نانو تکنولوژی در سازمان حفاظت محیط زیست می‌توان به محیط زیست کمک کرد.

ارسال نظرات
وبگردی