کد خبر: ۳۲۳۳۰
|
۱۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۰

سازمان ملل قطعنامه‌ای برای کاهش زباله فضایی تصویب کرد

قطعنامه‌ای تصویب شده که در آن از کشورها خواسته شده، از انجام آزمایش‌های ضد ماهواره صعود مستقیم که زباله فضایی تولید می‌کند، جلوگیری کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از کشورها خواسته شده تا آزمایش‌های ضد ماهواره صعود مستقیم (ASAT) که زباله‌های فضایی ایجاد می‌کند را انجام ندهند. ایالات متحده این تصمیم را در حالی گرفته که ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) در سال گذشته، در معرض خطر برخورد با بیش از 1500 زباله فضایی یک ASAT روسی بوده است.

هرچند در این قطعنامه توسعه یا آزمایش سیستم‌های ASAT ممنوع نشده، اما از انجام آنها به نحوی که باعث ایجاد زباله فضایی بشود، جلوگیری می‌کند. هرچند از آنجایی که این قانون توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نه شورای امنیت مطرح شده، از نظر قانونی پیروی از آن الزامی نیست.

سازمان ملل قطعنامه‌ای برای کاهش زباله فضایی تصویب کرد

علاوه بر خطراتی که برای فضانوردان به همراه دارد، زباله‌های فضایی همچنین نور خورشید را به سطح زمین منعکس می‌کنند که این امر فعالیت تلسکوپ‌های زمینی را مختل می‌کند. علاوه بر این، محققان انتظار دارند که زباله‌های مداری در دهه آینده با افزایش محبوبیت ماهواره‌های کوچک پخش‌کننده اینترنت، مانند استارلینک اسپیس ایکس، به شدت افزایش پیدا کنند.

نظر معاون رئیس جمهور آمریکا درباره قطعنامه کاهش زباله فضایی

«کامالا هریس»، معاون رئیس جمهور که ریاست شورای ملی فضایی کاخ سفید را نیز بر عهده دارد، در توییتی از این قطعنامه تمجید کرد. او در توییت خود نوشت:

«در ماه آوریل، من اعلام کردم که ایالات متحده آزمایش‌های موشکی ضد ماهواره‌ای مستقیم صعودی را انجام نخواهد داد و از کشورهای دیگر نیز خواستم که به ما بپیوندند. امروز، 155 کشور به قطعنامه سازمان ملل رأی مثبت دادند که این امر به ایجاد آن به عنوان یک هنجار بین‌المللی برای فضا کمک می‌کند.»

سازمان ملل قطعنامه‌ای برای کاهش زباله فضایی تصویب کرد

از چهار کشوری که آزمایش‌های ASAT را انجام می‌دهند (ایالات متحده، چین، هند و روسیه) فقط ایالات متحده به این قطعنامه رأی مثبت داده است. کشورهای دیگری از جمله بلاروس، بولیوی، کوبا، سوریه و ایران به آن رای منفی داده‌اند. کشورهای دیگری مانند هند، پاکستان، صربستان، سودان و توگو به آن رأی ممتنع دادند.

منبع/ دیجیاتو

ارسال نظرات
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
وبگردی