کد خبر: ۳۲۳۵۹
|
۲۰ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰
در آزمایشی جدید ممکن شد؛

نجات جان یک بیمار سرطانی با «مهندسی سلولی» برای نخستین بار

یک دختر بچه ۱۳ ساله که به نوعی از سرطان خون مبتلا بود، برای نخستین بار با استفاده از روش پیچیده مهندسی سلولی در جهان از این بیماری رها شده است.

به گزارش «نبض فناوری»، پرس اسوسیشن اعلام کرد، آلیسیا که خانواده اش تمایلی به افشای نام کامل او ندارند، معتقد است درمان آزمایشی جدید برای بیماری برای دیگر افراد نیز کارآمد است.

پس از آنکه شیمی درمانی و پیوند مغز نخاع سرطان را در بدن این دختریچه از بین نبرد، محققان از روش نوین برای درمان استفاده کردند. این درحالی است که بدون استفاده از روش مذکور گام بعدی فقط تسکین دادن درد بیمار بود.

آلیسیا درباره درمان نوین می گوید: هنگامیکه از این روش استفاده می کنم، مردم هم یاد می گیرند چه کاری باید انجام دهند. انجام این روش به مردم کمک می کند.

این نوجوان اهل لایسستر انگلیس طی روش نوین سلول های تی دریافت کرد که از اساس اصلاح شده بودند. این نخستین باری بود که از روش اصلاح سلولی در بیمارستان گریت اورموند استریت استفاده می شد.

سلول های مذکور که از بدن اهداکنندگان سالمی دریافت و با استفاده از یک فناوری نوین اصلاح شده بود که به آنها کمک می کند سلول های تی سرطانی را بدون حمله به یکدیگر ردیابی کنند و از بین ببرند.

سلول های تی نوعی از گلبول های سفید هستند که در بدن انسان حرکت می کنند تا سلول های معیوب را بیابند و نابود کنند.

پزشکان در ۲۰۲۱ میلادی تشخیص دادند آلیسیا مبتلا به «لوسمی لنفوبلاستیک حاد سلولT» یا T-ALL است و درمان های معمول از جمله شیمی درمانی و پیوند مغز نخاع برای وی انجام شد، با این وجود بیماری هر بار دوباره در بدن وی ظاهر شد.

در مرحله بعد او نخستین بیماری بود که در یک آزمایش بالینی جدید شرکت کرد که طی آن سلول های تی CAR(گیرنده آنتی ژن کایمریک) از سلول های اهدا کنندگانی سالم در می سال جاری میلادی ساخته شده بودند.

محققان ویرایش پایه را به عنوان تبدیل شیمیایی حروف کد DNA توصیف کردند که حاوی دستورالعمل هایی برای یک پروتئین خاص است.

سلول های تی اصلاح شده CAR را می توان در بدن هر بیماری تزریق کرد. آنها به سرعت سلول های تی ( از جمله سلول های سرطانی) را در بدن ردیابی و نابود می کنند. پس از آن فرد با دریافت پیوند نخاع می تواند سیستم ایمنی خود را بهبود دهد.

۲۸ روز پس از آنکه این درمان روی آلیسیا انجام شد، وی در مرحله بهبود قرار گرتف و توانست دومین پیوند مغز نخاع را انجام دهد.

او هم اکنون در خانه مراحل بهبود از بیماری را طی می کند و برای رصد وضعیت سلامتی خود به بیمارستان مراجعه می کند.

منبع/ مهر

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی