کد خبر: ۳۲۴۱۸
|
۲۳ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۳

خطاهای رایج SSL در وب‌سایت کدام‌اند؟

خطاهای رایج SSL از جمله موضوعات بسیار مهمی است که صاحبان وب‌سایت‌ها را با مشکلات مختلفی روبرو می‌کند. به همین دلیل آن‌ها باید با انواع این خطاها و نحوه رفع آن‌ها، آشنایی کاملی داشته باشند تا در صورت مواجه شدن با هرکدام از آن‌ها، خیلی سریع بتوانند مشکل را برطرف کنند.

خطاهای رایج SSL از جمله موضوعات بسیار مهمی است که صاحبان وب‌سایت‌ها را با مشکلات مختلفی روبرو می‌کند. به همین دلیل آن‌ها باید با انواع این خطاها و نحوه رفع آن‌ها، آشنایی کاملی داشته باشند تا در صورت مواجه شدن با هرکدام از آن‌ها، خیلی سریع بتوانند مشکل را برطرف کنند.

خطای SSL

گواهی‌نامه SSL یکی از مهم‌ترین مواردی است که کاربران در هنگام راه‌اندازی سایت، باید به آن توجه کنند تا به بهترین شکل ممکن امنیت سایت خود را با پروتکل https تأمین کنند. گواهی‌نامه‌های SSL انواع مختلفی دارند و کاربران بر اساس نوع سایت خود باید برای نصب آن‌ها اقدام کنند.

اطلاعات بیشتر در باره معرفی گواهینامه های امنیتی در : گواهی SSL چیست؟

 حتماً تا به حال در هنگام بازدید از یک سایت با عبارت Your Connection is not private (اتصال شما خصوصی نیست) مواجه شده‌اید. این عبارت زمانی نشان داده می‌شود که سایت موردنظر SSL نداشته باشد. به همین دلیل صاحبان وب‌سایت‌ها تلاش می‌کنند که گواهی SSL لازم را نصب کنند تا بازدیدکنندگان با این عبارت مواجه نشوند.

 

در این مطلب به طور کامل خطاهای رایج SSL و راهنمای رفع آن‌ها را توضیح خواهیم داد تا در صورت مواجه شدن با آن‌ها خیلی زود مشکل را برطرف کنید.

خطای SSL چیست؟

گواهی SSL روشی برای اطمینان کاربران است که اطلاعات ارسالی از طریق وب‌سایت را رمزنگاری می‌کند. با این روش امنیت تمام اطلاعات تضمین می‌شود. به‌طورکلی می‌توان گفت که گواهی‌نامه‌های SSL شامل اطلاعاتی در مورد دامنه وب‌سایت، آدرس مالک و همچنین داده‌هایی است که مدیران وب‌سایت برای تأمین امنیت سایت حتماً باید یکی از آن‌ها را نصب کنند.

ارورهای SSL

این گواهی‌نامه‌ها معمولاً با خطاها و ارورهایی مواجه می‌شوند که مدیران سایت‌ها را مجبور می‌کند تا برای رفع آن‌ها اقدام کنند. این خطاها توسط عوامل متعددی ایجاد می‌شود که علت آن را می‌توان در سرور میزبان سایت یا سیستم کاربرها جستجو کرد. از جمله مهم‌ترین عامل‌های به‌ وجود آمدن خطاها و ارورهای SSL، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. مشکل مرورگر
  2. اطلاعات ناامن وب‌سایت
  3. اطلاعات اشتباه گواهی SSL
  4. استفاده از یک برنامه آنتی‌ویروس یا فایروال
  5. تاریخ و زمان نادرست سیستمی که می‌خواهد به سایت دسترسی داشته باشد.
  6. گواهی SSL نامعتبر

انواع خطای SSL در وب‌سایت

همان‌طور که گفتیم؛ گواهی‌نامه‌های SSL معمولاً با خطاها و ارورهایی مواجه می‌شوند که افراد را مجبور می‌کند تا برای رفع آن‌ها اقدام کنند. کسانی که مدیریت یک سایت را بر عهده دارند؛ باید با انواع ارورهای رایج SSL در وب‌سایت‌ها آشنا باشند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن آن‌ها را برطرف کنند. معمولاً در SSL خطاها و ارورهای رایجی وجود دارند که روش‌های خاصی برای رفع هرکدام از آن‌ها وجود دارد. تنها کاری که افراد باید بکنند، این است که این خطاها را بشناسند و برای رفع آن‌ها اقدام کنند. از جمله رایج‌ترین ارورهای SSL در وب‌سایت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خطای MOZILLA_PKIX_ERROR_SELF_SIGNED_CERT در فایرفاکس
  • خطای ssl ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR در گوگل کروم

راهنمای رفع خطای SSL

راهنمای رفع خطای SSL

هنگامی که کاربران خطاهای رایج SSL را شناختند باید در کمترین زمان ممکن برای رفع آن‌ها اقدام کنند. پس باید راه‌های رفع این خطاها را به‌خوبی بدانند.

در ادامه به معرفی رایج ترین ارور های مرتبط با این حوزه می پردازیم و اگر خطای مورد نظر شما در این لیست مشاهده نشد، می توانید با مراجعه به مقالات آموزش خطای SSL، اقدام به رفع ارور مورد نظر نمایید.

رفع خطای MOZILLA_PKIX_ERROR_SELF_SIGNED_CERT در فایرفاکس

خطای Self-Signed SSL یکی از خطاهای رایجی است که در هنگام استفاده از یک وب‌سایت در مرورگر فایرفاکس ممکن است با آن مواجه شوید. هنگامی که بازدیدکنندگان از سایت با این خطا روبرو می‌شوند، متوجه می‌شوند که این سایت امن نیست. پس باید برای رفع آن اقدام کنید. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد.

●       غیرفعال کردن موقت آنتی‌ویروس و فایروال

همان‌طور که گفتیم؛ یکی از علل ایجاد خطا در گواهی‌نامه‌های SSL، استفاده از یک آنتی‌ویروس یا فایروال است. برخی از این آنتی‌ویروس‌ها یا فایروال‌ها، به خطاهای گواهی SSL از جمله خطای MOZILLA_PKIX_ERROR_SELF_SIGNED_CERT حساس هستند.

برای رفع این خطا، تنها کاری که باید انجام دهید، این است که در آنتی‌ویروس و فایروال، اسکن پروتکل HTTPS را خاموش کنید. ازآنجایی‌که این گزینه در آنتی‌ویروس‌های مختلف باهم متفاوت هستند نمی‌توان یک روش واحد را برای همه‌ آن‌ها در نظر گرفت.

●       اعطای مجوز به فایرفاکس برایِ اعتماد به Root Authorities

یکی دیگر از روش‌های رفع خطای Self-Signed SSL این است که به فایرفاکس مجوز دهید تا از طریق فروشگاه ویندوز به Root Authoritiesهای صادر شده اعتماد کند. انجام این کار مراحل مختلفی دارد که می‌توانید تمام آن‌ها را در سایت آکادمی SSL مشاهده کنید.

●       رفع خطای ssl ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR در گوگل کروم

گوگل کروم یکی از محبوب‌ترین مرورگرها است که معمولاً بیشتر افراد از آن استفاده می‌کنند. برخی از افراد به‌احتمال زیاد تاکنون با خطای «This Site can’t provide a secure connection» مواجه شده‌اند. رفع این خطا نیز روش‌های مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

●        تنظیم صحیح ساعت و زمان سیستم

تاریخ و زمان نادرست سیستم یکی از عواملی است که باعث ایجاد خطا در SSL می‌شود. این موضوع بسیار ساده در بسیاری از اوقات باعث ایجاد مشکل می‌شود. پس با تنظیم دقیق آن می‌توانید این ارور را رفع کنید.

●        پاک کردن اطلاعات وب‌گردی و Cache در گوگل کروم

اگر دیدید که تاریخ و زمان سیستم شما به‌درستی تنظیم شده است، باید پاک کردن اطلاعات Cache و Cookie‌های کروم را امتحان کنید. برای انجام این کار کافی است که کلیدهای Ctrl + Shift + Delete را هم‌زمان با یکدیگر فشار دهید تا وارد پنجرهٔ Clear Browsing Data شوید. در این پنجره باید گزینه‌های Cookie و Cache را انتخاب و در نهایت بر روی کلید Clear Data کلیک کنید.

راه‌های مختلف دیگری هم وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید خطای ssl ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR در گوگل کروم را رفع کنید.

سخن نهایی

گواهی‌نامه‌های SSL جزء مواردی هستند که مدیران سایت‌ها برای تأمین امنیت اطلاعات سایت خود باید یکی از آن‌ها را نصب کنند. معمولاً این گواهی‌ها به دلیل عوامل مختلفی با خطاها و ارورهای متعدد روبرو می‌شوند؛ بنابراین مدیران سایت‌ها باید این خطاها را بشناسند و برای رفع آن‌ها اقدام کنند. در این مطلب به طور کامل خطاهای رایج SSL را مورد بررسی قرار دادیم و روش‌های رفع آن‌ها را نیز بیان کردیم.

ارسال نظرات
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی