کد خبر: ۳۲۴۳۴
|
۲۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

کاهش اثرات زیست محیطی در صنایع نفت و گاز با استفاده از هوش مصنوعی

هر صنعتی به طور روزمره به دلیل خرابی ماشین‌آلات یا خرابی تجهیزات با چالش‌های عملیاتی مواجه است و صنعت نفت و گاز از این مهم مستثنی نبوده بنابراین هوش مصنوعی می‌تواند در کاهش اثرات زیست محیطی نقش قابل را ایفا کند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از فناوری‌هایی که امروزه مورد توجه قرار گرفته و مدام در حال توسعه و پیشرفت است فناوری هوش مصنوعی است که استفاده از آن در تمام صنایع به ویژه نفت و گاز و پتروشیمی انقلابی را ایجاد خواهد کرد.
هر صنعتی به طور روزمره به دلیل خرابی ماشین‌آلات یا خرابی تجهیزات با چالش‌های عملیاتی مواجه است. با این حال، آخرین پدیده‌های فناوری مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و ... به صنایع کمک می‌کنند تا به طور موثر با چالش‌های مذکور مقابله کنند. صنعت نفت و گاز پس از مشاهده این موضوع بالاخره ادغام این فناوری‌ها را در عملیات خود آغاز کرده است.
کاربرد‌های مختلفی از هوش مصنوعی برای صنایع مختلف وجود دارد. از این میان، کاربرد‌های اصلی هوش مصنوعی برای صنعت نفت و گاز، یادگیری ماشین و علم داده است. یادگیری ماشین به تغییر کشف و توسعه نفت و گاز کمک می‌کند و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا اطلاعات انبوه را در زمان واقعی جمع‌آوری کرده و بینش‌های مفیدی را از مجموعه داده‌های بزرگ استخراج کنند.
بخش نفت و گاز با فشار فزاینده‌ای برای سبز شدن بیشتر مواجه است. در حالی که کاهش اثرات زیست محیطی برای مدت طولانی در دستور کار بخش انرژی بوده است، سال‌های اخیر شاهد افزایش درخواست‌ها از داخل و خارج صنعت برای بهبود پایداری و به حداقل رساندن ردپای این بخش، به ویژه در مواجهه با تقاضا برای انرژی‌های جایگزین و پاسخگویی بیشتر بوده است.
براساس این گزارش تشخیص عیب و بهبود کیفیت با به کارگیری هوش مصنوعی، تحلیل داده، مدیریت مخازن، هوش مصنوعی و بهینه‌سازی تولید، توسعه میدان‌های نفتی، اطمینان از استاندارد‌های ایمنی و امنیتی و کاهش هزینه‌های تولید و نگهداری از عمده مزایای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است.
همچنین راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از طول عمر چاه‌ها پشتیبانی می‌کنند تا شرکت‌های اکتشاف بتوانند بهترین نرخ ممکن استخراج را داشته باشند و اطمینان حاصل کنند که از منابع تا حد ممکن استفاده می‌شود.
از سوی دیگر این پیشرفت‌ها می‌تواند به سودآوری بیشتر اپراتور‌های پالایشگاه کمک کند.‌
می‌توان گفت که تاثیرات هوش مصنوعی بر فعالیت‌های آینده کسب‌وکار باعث خلق ارزش بالایی می‌شود و نه تنها کارایی را افزایش می‌دهد، بلکه به ایجاد یک محیط کاری ایمن‌تر بر پایه یک اکوسیستم اشتراکی هوشمند کمک می‌کند.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی