کد خبر: ۳۲۵۱۲
|
۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

هولدرها در بازار ارزهای دیجیتال پیروزند یا تریدرها؟

این موضوع که هولد کنیم یا ترید، سؤالی است که بسیاری از کاربران بازار رمزارزها با آن درگیرند. خیلی‌ها استراتژی اصلی‌شان را بر هولد یا هودل گذاشته‌اند و برخی نیز به‌ صورت روزانه ترید می‌کنند. البته ترکیبی از این دو استراتژی نیز در موارد بسیار زیادی استفاده می‌شود. به هر حال درباره اینکه چه حجمی از سرمایه را هولد کنیم و چه بخشی را وارد ترید روزانه کنیم بین کارشناسان اختلاف است.

به گزارش «نبض فناوری»، بسیاری از هولدرهای ارزهای دیجیتال که از چند ماه پیش بیت‌کوین یا رمزارزهای دیگری خریده‌اند، حالا شاید سرمایه‌شان در ضرر باشد. هولدرها کسانی هستند که پس از ورود به بازار و خرید، برای مدتی طولانی دست به سرمایه‌شان نمی‌زنند و در موقعیتی مناسب، با سود بیشتر از بازار خارج می‌شوند تا در موقعیت‌های بعدی دوباره اقدام به خرید کنند.

این موضوع که هولد کنیم یا ترید، سؤالی است که بسیاری از کاربران بازار رمزارزها با آن درگیرند. خیلی‌ها استراتژی اصلی‌شان را بر هولد یا هودل گذاشته‌اند و برخی نیز به‌ صورت روزانه ترید می‌کنند. البته ترکیبی از این دو استراتژی نیز در موارد بسیار زیادی استفاده می‌شود. به هر حال درباره اینکه چه حجمی از سرمایه را هولد کنیم و چه بخشی را وارد ترید روزانه کنیم بین کارشناسان اختلاف است.

بعضی‌ها می‌گویند هودل کردن یا همان نگه‌داشتن سرمایه برای بلندمدت سود بیشتری به سرمایه‌گذاران می‌دهد و برخی هم معتقدند با یک ترید، در چند ساعت می‌توان سود چند ماه هودل کردن و منتظر نشستن را به دست آورد.

اما اصطلاح هودل از کجا خلق شد؟ چرا هولد نه؟ و چرا هودل؟ ۹ سال پیش در چنین روزی، بیست‌وهفتم آذر برابر با هجدهم دسامبر ۲۰۱۳ یکی از کاربران مشهور وب‌سایت بیت‌کوین‌تاک که برای ارتباط و تبادل نظر بین فعالان این حوزه طراحی شده بود، در حالی که به نظر می‌رسید حالش چندان خوب نیست و احتمالاً غذای مسموم خورده، پستی با این مضمون گذاشت که بیت‌کوین‌های خود را نگه‌دارید و از ترید آنها دوری کنید. این کاربر که با نام مستعار GameKyuubi در بیت‌کوین‌تاک فعال بود در پایان پستش هم نوشته بود: «I AM HODLING».

البته بعد در توضیحاتش نوشت که اشتباه تایپی کرده، اما از آن روز این اصطلاح به شوخی و البته با سرعت بین کاربران کریپتو چرخید و جا افتاد و حالا دیگر خیلی جدی از هودل (HODL) به‌ جای هولد در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود و روزی که این سوتی داده شد، به عنوان روز جهانی هودل نام‌گذاری شد.

اگر در حال حاضر در بازار ارزهای دیجیتال به‌اصطلاح در ضرر هستید، باید استراتژی خودتان را داشته باشید، بعضی‌ها با ریزش بازار، اقدام به خرید دوباره می‌کنند و برخی نیز با فروش دارایی، ترجیح می‌دهند در بازارهای دیگر مالی سرمایه‌گذاری کنند. اما همواره باید این موضوع را مد نظر داشت که برای سرمایه‌گذاری در رمزارزها، بخشی از دارایی یا سرمایه‌تان را وارد کنید که ریزش بازار باعث ترس در شما نشود. کسانی که با اقدامات پرریسک، بخش عمده سرمایه‌ و زندگی‌شان را وارد این بازار می‌کنند، در مواقع ریزش قیمت‌ها، ناگهان دچار ترس شده و گاهی اقدام به فروش دارایی در ضرر می‌کنند. بسیاری از کارشناسان به تازه‌واردها ورود بخش کوچکی از سرمایه‌شان به دنیای پرهیجان ارزهای دیجیتال را توصیه می‌کنند.

حالا شما در بازار ارزهای دیجیتال هودلر هستید یا تریدر؟ هولدرها یا همان هودلرها می‌گویند اگر شما بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال با پشتوانه قوی دارید، نگه‌داشتن آنها به سود شما خواهد بود. بسیاری از مردم‌دوست دارند از فردای سرمایه‌گذاری، وارد سود شوند و با اولین اصلاح قیمت، تحت تأثیر مسائل روانی قرار می‌گیرند و دارایی‌شان را می‌فروشند. اما تجربه نشان داده که معمولاً این فروش دارایی در ضرر، باعث پشیمانی فروشنده می‌شود؛ چراکه قیمت دوباره صعودی می‌شود و از قیمت خرید بالاتر می‌رود.

جالب است بدانید که در دسامبر ۲۰۱۳ یعنی همان زمانی که اصطلاح هودل خلق شد، قیمت بیت‌کوین حدود ۶۰۰ دلار بود و امروز قیمت بیت‌کوین با روند نزولی ماه‌های گذشته در محدوده ۱۶۷۰۰ دلار قرار دارد.

کارشناسان کریپتو می‌گویند از مزیت‌های هولد کردن این است که استرس کمتری را تحمل می‌کنید و البته وقت و انرژی کمتری هم برای ترید روزانه یا حتی هفتگی صرف می‌کنید. اما سرمایه‌گذاری بلندمدت ارزهای دیجیتال سختی‌هایی هم دارد؛ نخست اینکه باید صبور باشید و منتظر بمانید. این صبوری معمولاً به نفع سرمایه‌گذاران بوده است. نکته دیگر اینکه باید نقطه خروج یا سیو (ذخیره) سودتان را به خوبی تشخیص دهید. یعنی بدانید که گاهی در اوج قیمت، باید حداقل بخشی از سرمایه‌تان را بردارید و به‌اصطلاح، سیو سود کنید. بعد در صورت ریزش قیمت، می‌توانید دوباره خرید کنید و اگر هم قیمت به روند صعودی‌اش ادامه داد، شما بخشی از سودتان را برداشته‌اید و باز هم با بقیه سرمایه‌تان سود می‌کنید.

اما اگر در قیمت بالا و سود خوب سرمایه‌تان را نفروختید، این را نشانه صبوری خودتان بدانید و وقتی قیمت‌ها ریزشی شد، با تأمل بیشتری به موضوع نگاه کنید. شاید نیاز باشد در ضرر دست به فروش سرمایه خود نزنید و صبر کنید تا دوباره بازار صعودی شود و شاید هم نیاز باشد که سرمایه‌تان را حتی در ضرر بفروشید تا در قیمت پایین‌تر بتوانید اقدام به خرید کنید. البته اینها را کسانی که در این بازار تجربه بیشتری دارند، می‌گویند و درباره هیچ‌ چیز در هیچ بازاری نمی‌توان با قطعیت سخن گفت.

این نکته را هم باید گفت که فاصله بین هودل کردن و ترید، صفر و صدی نیست. خیلی‌ها با بخشی از سرمایه‌شان ترید کرده و بخشی را هودل می‌کنند. بسیاری از سرمایه‌گذاران هم رمز‌ارزهایی مثل بیت‌کوین و اتریوم را که مارکت‌کپ بالایی دارند هولد می‌کنند و با ارزهای دیجیتالی که درباره آینده‌شان مطمئن نیستند، دست به ترید و نوسان‌گیری می‌زنند.

منبع/ راه پرداخت

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی