کد خبر: ۳۲۷۷۱
|
۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۹

از ظرفیت دانش‌بنیان‌های حوزه ماشین‌آلات برای توسعه اشتغال مددجویان کمیته امداد استفاده می‌شود

تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌های فعال در حوزه ساخت ماشین‌آلات در توسعه اشتغال‌زایی برای مددجویان کمیته امداد امضا شد.

به گزارش «نبض فناوری»، همکاری مشترکی میان مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، کمیته امداد امام خمینی و صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت ماشین‌سازی که بنا است، زمینه توسعه کمی و کیفی خدمات به گروه‌های هدف کمیته امداد و ایجاد تعامل و اشتراک منابع در راستای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و تولیدکنندگان ماشین‌آلات ساخت داخل به منظور ارائه خدمات به مددجوبان و ایجاد اشتغال پایدار را فراهم کند.

رضا اسدی فرد رییس مرکز شرکت ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت‌ دانش‌بنیان‌ها برای اشتغال‌زایی اقشار کمتر برخوردار همیشه یکی از دغدغه های این مرکز بوده و هست، گفت: باید تلاش کنیم از این توانمندی موجود در کشور در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود برای حمایت از گروه‌های محروم جامعه و ایجاد اشتغال پایدار برای آنها بهره بگیریم. این تفاهم‌نامه هم نقطه آغازین چنین حرکتی در کشور است و ظرفیت‌های بالای فناورانه کشور را به توسعه اشتغال برای جامعه کمتربرخوردار متصل می‌کند.

وی افزود: مساله اشتغال یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که برای مددجویان کمیته امداد وجود دارد و امضای چنین تفاهم‌نامه‌هایی به نهادهای حامی اقشار آسیب‌پذیر جامعه این امکان را می‌دهد تا حمایت‌ها و خدمات خود را به شکل موثرتری ارائه کنند.

اسدی‌فرد تاکید کرد: در گام نخست، اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان فعال حوزه طراحی و ساخت انواع ماشین‌آلات که بتواند اشتغال مددجویان را توسعه دهد، مدنظر قرار دارد تا با استفاده از این طرفیت به سمت ایجاد اشتغال پایدار در کشور حرکت کنیم.

وی ادامه داد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیانی که در زمینه طراحی و ساخت ماشین‌آلات فعالیت دارند زیاد است و می‌توانیم در صورت توسعه این طرح، از همه این ظرفیت‌ها بهره بگیریم. من تفاهم‌نامه امروز را آغاز یک کار مفید و موثر می‌دانم.

تزریق فناوری به اشتغال مددجویان

مرتضی فیروزآبادی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی نیز در این مراسم، گفت: چند سالی است که کمیته امداد به دنبال ایجاد اشتغالی نو، مبتنی بر فناوری و نوآوری و کاملا متناسب با شرایط روز جامعه برای مددجویان است به همین دلیل از ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآوری‌های آنها به این عرصه حمایت و استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز سعی می‌کنیم بر روی توانمندی فرزندان خانواده‌های کمتربرخوردار تمرکز کنیم که علاقه و انگیزه بیشتری برای فعالیت در این حوزه‌ها دارند و می‌توانند زنجیره فقر را در خانواده‌ها قطع کنند.

فیروزآبادی معتقد است که رسیدن به یک مدل توسعه یافته و کامل از چنین همکاری می‌تواند زمینه توسعه این نوع طرح‌های حمایتی اثرگذار را فراهم کند و از ظرفیت و منابع دیگر نهادها نیز استفاده شود. معاونت علمی هم می‌تواند در ایجاد و شکل‌گیری شبکه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان موثر در اجرای چنین طرح‌هایی نقش‌آفرینی کند.

حمایت موثر و هدفمند از مددجویان

همچنین در این جلسه، محمدمهدی رحیمی رضویه مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت ماشین‌سازی، با اشاره به نقش تسهیل‌گری صندوق‌ها در زیست‌بوم فناوری و نوآوری، گفت: صندوق‌ها می‌توانند در همکاری با نهادهای حمایتی، مدلی از خدمت‌رسانی به جامعه هدف را پایه‌ریزی کنند که حمایت‌ها و ارایه خدمات به مددجویان را هدفمندتر و موثرتر کند.

وی معتقد است که این تفاهم‌نامه یک پایلوت و نقطه آعاز برای چنین حرکتی است و باید با توسعه این مدل از همکاری‌ها؛ به توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای گروه‌های هدف و مددجویان کمک کنیم.

تفاهم‌نامه

این تفاهم‌نامه سه‌جانبه با هدف «توسعه زمینه همکاری‌های مشترک»، «بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود»، «افزایش سطح تعاملات در راستای تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش اقتصاد مقاومتی و توجه به شعار سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین»، «اتخاذ تدابیر و انجام اقدامات مؤثر و کارآمد در جهت ترویج فرهنگ خیر و احسان و نشر سنت‌های حسنه اسلامی»، «کاهش فقر و نابرابری» و «توسعه کمی و کیفی خدمات به گروه‌های هدف» به امضا رسید.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‎‌بنیان ریاست جمهوری نیز در این تفاهم نامه همکاری متعهد شده است تا در «تامین منابع مالی با هدف اهرم‌سازی منابع برای ارائه تسهیلات ترجیحی خرید ماشین‌آلات ساخت داخل به متقاضیان» با دو نهاد دیگر همکاری کند. همچنین «شناسایی و ارزیابی سازندگان واجد شرایط تجهیزات و ماشین‌آلات داخلی برای راه اندازی کارگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط»، «همچنین شناسایی و ارزیابی سازندگان واجد شرایط تجهیزات و ماشین‌آلات داخلی برای راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط»، «ارائه برنامه‌های توانمندسازی از قبیل مشاوره، آموزش و خدمات از قبیل مشاوره، آموزش و خدمات تجاری‌سازی برای مددجویان در رابطه با ایجاد کارگاه‌ها و زیرساخت‌های مرتبط با این تفاهم‌نامه» و «استفاده از ظرفیت کارگزاران استانی برای پیشبرد اهداف تفاهم‌نامه» را نیز متعهد شده است.

ارسال نظرات
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
وبگردی