کد خبر: ۳۲۷۷۷
|
۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

امکان تصویربرداری از نمونه‌های بیولوژیکی زنده در کشور فراهم شد

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اخیرا به دانش فنی ساخت میکروسکوپ‌های نیروی اتمی زیستی دست یافتند که قادر به تصویربرداری از نمونه‌های بیولوژیکی زنده است.

به گزارش «نبض فناوری»، معصومه ناصری از محققان این طرح در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده دستگاه‌های میکروسکوپ نیروی اتمی، گفت: این شرکت‌ در زمینه طراحی و ساخت میکروسکوپ‌های نیروی اتمی برای مطالعات حوزه فناوری نانو فعال است و توانسته این دستگاه‌ها را به دانشگاه‌ها عرضه کند.

وی تولید ۵۰۰ مقاله ISI‌ از سوی محققان دانشگاهی با استفاده از این میکروسکوپ‌ها را از دیگر دستاوردهای این محصولات دانش‌بنیان نام برد و اظهار کرد: محصول جدید این شرکت ساخت میکروسکوپ نیروی اتمی زیستی است که برای مطالعات بر روی نمونه‌های بیولوژیکی، بافت زنده و سلول‌ها به کار می‌رود.

ناصری با اشاره به کاربردهای این میکروسکوپ، توضیح داد: این میکروسکوپ برای بررسی سطح نمونه‌های بیولوژیکی به کار می‌رود، ولی تفاوت آن با میکروسکوپ نیروی اتمی در این است که محققان قادرند در محیط‌های مایع از بافت نمونه تصویربرداری کنند.

وی اضافه کرد: به طور کلی در کارهای بیولوژیکی و زیست‌شناسی، یکسری از بافت‌ها باید در محیط بافری باشند تا بافت سالم بمانند و یا در برخی مواقع لازم است که بافت‌ها به صورت زنده مورد بررسی قرار گیرند. این دستگاه این امکان را به ما می‌دهد که از بافت‌های موجود در محیط‌های بافری، تصاویری را تهیه کنیم و لازم نیست نمونه خشک شود.

این محقق اضافه کرد: علاوه بر آن این میکروسکوپ امکان تصویربرداری از زیر نمونه را برای محققان فراهم می‌کند. زمانی که نمونه بر روی لام قرار می‌گیرد، می‌توان از زیر آن نیز تصویربرداری کرد که این امر در مطالعات بیولوژیکی بسیار با اهمیت است.

به گفته وی با استفاده از این میکروسکوپ می‌توان سطح سلول‌ها را برای کاربردهای مختلف انجام داد، نمونه آن بررسی برهمکنش میان یک گیرنده و لیگاند است که برای این منظور بر روی سوزن دستگاه رسپتور و بر روی سطح نیز نمونه مورد نظر قرار داده می‌شود و از طریق نیروهای بین مولکولی می‌توان بررسی کرد که این دو ترکیب نسبت به یکدیگر تمایل دارند یا خیر.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی