کد خبر: ۳۲۸۰۹
|
۱۳ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۴

فاز سوم کارآزمایی بالینی روی نانوداروی ضد تومور سرطانی سر و گردن

شرکت نانوبیوتیکس (Nanobiotix) در حال انجام فاز سوم کارآزمایی بالینی روی نانودارویی است که پرتودرمانی سرطان سر و گردن را در بیماران سالخورده بهبود می‌دهد.

به گزارش «نبض فناوری»، فاز سوم کارآزمایی برای ارزیابی NBTXR۳ درمان بیماران سالخورده انجام می‌شود. NBTXR۳ یک تقویت‌کننده پرتودرمانی جدید است که از نانوذرات اکسید هافنیوم تشکیل شده‌ است که به‌صورت داخل توموری تزریق شده و با پرتودرمانی فعال می‌شود. NBTXR۳ دارویی مرکب از نانوذرات بلوری است که برای افزایش کارایی پرتودرمانی ساخته شده‌ است. این نانودارو قبل از تابش پرتو به بیمار به‌صورت وریدی تزریق می‌شود و مسئولان شرکت نانوبیوتیکس معقتدند که اثرات ضد تومور پرتودرمانی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بیمار برای انجام جراحی آمادگی بهتری پیدا می‌کند.

امروزه اکثر سرطان‌های سر و گردن از اپیتلیوم مخاطی در حفره دهان، حلق و حنجره گرفته می‌شوند. در مجموع آن‌ها به‌عنوان سرطان سر و گردن (HNSCC) شناخته می‌شوند. جراحی و رادیوتراپی گزینه‌های درمانی پایه برای اکثر بیماران HNSCC مرحله اولیه در نظر گرفته می‌شوند، اما این درمان‌ها با عوارض قابل توجهی همراه است. نانوذراتNBTXR۳، که توسط شرکت نانوبیوتیکس ساخته شده برای مقابله با تومورهای جامد سرطان سر و گردن طراحی شده است.

در این مطالعه، شرکت‌کنندگان واجد شرایط پس از انتخاب یک محقق رادیوتراپی به تنهایی یا رادیوتراپی در ترکیب با Cetuximab و NBTXR۳ با نسبت ۱: ۱ تحت درمان قرار می‌گیرند.

مطالعات تأیید کردند هنگامی‌که در رادیوتراپی از NBTXR۳ استفاده می‌شود، در کشتن سلول‌های سرطانی و در کنترل رشد تومور مؤثرتر است. علاوه‌بر این، فراتر از اثرات NBTXR۳ به‌عنوان عامل واحد، مطالعات نشان داده اند که اثر ضد توموری درمان شیمی درمانی مبتنی بر سیس پلاتین هنگام ترکیب با NBTXR۳ بهبود یافته است.

مکانیسم فیزیکی عملکرد این محصول، القاء مرگ به سلول تومور در هنگام رادیوتراپی است، همچنین باعث ایجاد پاسخ ایمنی تطبیقی و حافظه ضد سرطان طولانی مدت می‌شود.

لورن لوی ، بنیان‌گذار شرکت نانوبیوتیکس گفت: «این مرحله از کارآزمایی روی داروی NBTXR۳ در آمریکا، اروپا و آسیا انجام می‌شود. این مرحله به گونه‌ای طراحی شده است که ثابت می‌کند نوآوری ما می‌تواند برای بیماران سالخورده در سراسر جهان موثر باشد.»

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی