کد خبر: ۳۲۸۸۳
|
۱۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

ایجاد امنیت سایبری سدی بزرگ برای مقابله با حملات هکر‌ها

این روز‌ها شاهد حملات گسترده در زیرساخت‌های حیاتی هستیم و این موضوع تلنگری برای مسئولان زیرمجموعه است که امنیت را در سرور‌های داخلی و زیرساخت‌ها اعمال کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» بحث حملات سایبری و ایجاد امنیت سایبری یکی از مقوله‌هایی است بایستی به صورت جد دنبال شود متاسفانه طی روز‌های اخیر شاهد حملات گسترده هستیم و این موضوع تلنگری برای مسئولان زیرمجموعه است که امنیت را در سرور‌های داخلی و زیرساخت‌ها اعمال کنند.
به عنوان مثال چند روز پیش بانک مرکزی و سکو‌های بله و روبیکا مورد هدف حملات منع خدمت توزیع‌شده (DDoS) قرار گرفتند که با آن مقابله و خنثی شد.

به گفته کارشناسان و صاحب‌نظران زمانی که زیرساخت‌های مهم یک کشور مورد حملات سایبری قرار می‌گیرد، به این معناست که نوعی جدید از جنگ در حوزه سایبری شکل گرفته و خود نوعی تلنگر و گوشزد به مدیران و مسوولان سازمان‌ها تلقی می‌شود که بایستی به حداقل اطلاعات امنیت سایبری مجهز شوند. طی سال‌های گذشته تمرکز بر امنیت سایبری نه به اندازه کافی و شاید کمتر از مقداری که باید باشد، در این حوزه بوده است و اشکال هم آنجاست که امنیت در حوزه فناوری اطلاعات بیشتر با فرآیند‌ها و روش‌ها پیاده می‌شود نه با تجهیزات.

براساس این گزارش یکی از اتفاقات مخل امنیت، عدم سیاست‌گذاری صحیح در حوزه اینترنت است که باید تدابیر هوشمندانه در این رابطه صورت گیرد. اینکه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور یک اتفاق خوبی است اما؛ کاهش هزینه و افزایش دسترسی و به طبع آن افزایش امنیت می‌شود، ولی متأسفانه اتفاقی که بعضا در زمینه اینترنت رخ داده مخصوصا در مواقعی که مشکل امنیت در جای دیگر جامعه وجود دارد، بستن پهنای باند اینترنت، یا مسدود و محدودسازی سایت‌هاست؛ در حالی که این موضوع کاربران را به سمت استفاده از ابزاری مانند وی پی ان سوق می‌دهد و استفاده از وی پی ان هم تمام پیش‌بینی‌ها و الزامات دیده شده در شبکه دیده شده را میان‌بر زده و از آن عبور می‌کند.

براساس این گزارش باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت حفظ تعادل در یک فضای تهدید مداوم، چالشی برای همه سازمان‌ها محسوب می‌شود؛ بنابراین برای مقابله با حملات سایبری باید امنیت را در زیرساخت‌های کلیدی ایجاد و تقویت کرد چرا که با این روش می‌توان جلوی بسیاری از حملات را گرفت.

حفاظت از کسب‌وکار در برابر تهدید سایبری و نقض داده‌ها، حفاظت از داده‌ها و شبکه‌ها، پیشگیری از دسترسی غیرمجاز به کاربر، حفاظت برای کاربران نهایی، سازگاری تنظیم مقررات و تداوم کسب‌وکار از عمده فواید امنیت سایبری است.

امنیت سایبری به طور مداوم توسط هکرها، از دست دادن داده‌ها، حریم خصوصی، مدیریت ریسک و تغییر استراتژی‌های امنیت سایبری به چالش کشیده می‌شود. انتظار نمی‌رود که تعداد امنیت سایبری در آینده نزدیک کاهش یابد. علاوه‌بر این، افزایش نقاط ورود برای حملات، از قبیل ورود اینترنت اشیا (IOT)، نیاز به شبکه‌ها و دستگاه‌ها تهدید سایبری را افزایش می‌دهد.

یکی از عناصر امنیت سایبری ماهیت تکامل ریسک‌های امنیتی است. با ظهور فن‌آوری‌های جدید، و از آن جا که تکنولوژی به روش‌های جدید یا متفاوتی استفاده می‌شود، راه‌های جدیدی برای حمله به وجود می‌آیند. با این تغییرات مکرر و پیشرفت در حملات، به‌روزرسانی اقدامات برای محافظت در برابر آن‌ها، می‌تواند چالش برانگیز باشد.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی