کد خبر: ۳۲۹۶۱
|
۲۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

ویندوز7 به تاریخ پیوست

سیستم‌‌عامل Windows 7 دیگر به‌روزرسانی‌ها و اصلاحیه‌های امنیتی شرکت مایکروسافت را دریافت نخواهد کرد و بصورت عملی از گردونه سیستم‌های عامل خارج و کنار گذاشته شد.

به گزارش «نبض فناوری»، مرکز مدیریت راهبردی افتا اعلام کرد، شرکت مایکروسافت با اعلام این خبر تاکید کرده که از دیروز بیستم دی 1401، به‌روزرسانی‌ها و اصلاحیه‌های امنیتی ویندوز7 را بطور کامل متوقف کرده است.
مایکروسافت(Microsoft) سیستم عامل Windows 7 را در 30 مهر سال 1388 ارائه کرد. پشتیبانی (End of Support – به اختصار EOS) و پشتیبانی تمدید شده (Extended End of Support) از آن به ترتیب در 23 دی ماه 1393 و در 24 دی ماه 1398 به پایان رسید.
برنامهExtended Security Update - به اختصار ESU - آخرین دستاویز برای مشتریانی بود که پس از پایان پشتیبانی مایکروسافت در 23 دی 1393، همچنان در حال اجرای این سیستم‌عامل قدیمی مایکروسافت بودند.
وجود يک نقطه ضعف (Vulnerability) خطرناک در سيستم عامل می‌تواند سبب دور زدن قوی‌ترين نرم‌افزارهای ضدويروس يا ديواره‌های آتش شود و این در حالیست که سالهاست که ويروس‌نويسان و نفوذگران به شدت از سیستم‌عامل پرطرفدار Windows سوءاستفاده می‌کنند.
علاوه بر این، مایکروسافت پشتیبانی خود را از سیستم‌عامل Windows 8.1 نیز متوقف کرده است، سیستم عاملی که اولین بار 9 سال پیش در آبان 1392 عرضه شده بود، اما از دیروز سه‌شنبه 20 دی 1401 پشتیبانی آن نیز متوقف شد.
طبق آمار، Windows 7 سهمی بیش از 11 سیستم‌عامل‌ ویندوز دیگر را در حال حاضر، در جهان به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که فقط 2.59 درصد از مشتریان مایکروسافت از Windows 8.1 استفاده می‌کنند.
شرکت مایکروسافت اعلام کرده است، هفته آینده، نسخه Microsoft Edge 109 را منتشر خواهد کرد که آخرین نسخه این مرورگر وب است که از Windows 7 و Windows 8/8.1 پشتیبانی خواهد کرد.
این نسخه از Microsoft Edge همچنین آخرین نسخه‌ای خواهد بود که از Windows Server 2008 R2، Windows Server 2012 و Windows Server 2012 R2 پشتیبانی می‌کند.
شرکت گوگل نیز در اطلاعیه مشابهی اعلام کرده است نسخه 110 مرورگر وب Google Chrome نیز احتمالاً از 12 بهمن 1401 پشتیبانی از Windows 7 و Windows 8.1 را متوقف خواهد کرد.
عدم پشتیبانی مرورگرهای وب به این معنا است که Microsoft Edge 109 و Google Chrome 110 به کار بر روی این «سیستم‌‌های عامل‌ قدیمی» ادامه خواهند داد اما دیگر به‌روزرسانی‌ها و اصلاحیه‌های امنیتی را دریافت نخواهند کرد و کاربران Windows 7 و Windows 8.1 از این پس، خود را در معرض انواع تهدیدات امنیتی قرار می‌دهند.
بسیاری از سازندگان دیگر، پشتیبانی از سیستم عامل Windows 7 را پیش‌تر متوقف کرده بودند.
Google Chrome اکنون بیش از 64 درصد، پس از آن Safari با تقریبا 18 درصد و Microsoft Edge با تقریبا 4 درصد از مرورگرهای وب را به خود اختصاص داده‌اند و مابقی از دیگر مرورگر‌ها استفاده می‌کنند.

کارشناسان مرکز مدیریت راهبردی افتا از تمامی مدیران، متخصصان و کارشناسان حوزه IT سازمان‌های دارای زیرساخت حیاتی کشور خواسته‌اند سیستم‌های ‌عامل‌ منسوخ شده شامل Windows 7 و Windows 8.1 را با اولویت بالا حذف و سیستم عامل دیگری را جایگزین کنند تا در معرض انواع تهدیدات امنیتی سایبری قرار نگیرند.

ارسال نظرات
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی