کد خبر: ۳۳۲۴۱
|
۰۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

معمای ابرهای سفید مرموز در نزدیکی باهاما همچنان ناشناخته است

ابرهای سفید مرموز همچنان در نزدیکی باهاما ظاهر می شوند و دانشمندان دلیل قطعی آن را نمی دانند.

به گزارش«نبض فناوری» به نقل از ساینس الرت، قسمتی از اقیانوس که بین فلوریدا و باهاما قرار دارد یکی از بهترین محیط‌های دریایی جهان برای مطالعه و در عین حال کانون یک معمای زمین‌شناسی است. دانشمندان این منطقه از دهه 1930، متوجه ابرهای سفید عجیب و غریبی شده اند که در آرامش فیروزه ای سطح آب ظاهر می شوند.

این تکه های گیج کننده رنگ روشن گاهی در سایر اقیانوس ها و دریاچه های سراسر جهان مشاهده می شوند، اما در باهاما، بیشتر از حد معمول هستند. نمونه برداری مستقیم از آب های کدر نشان می دهد که آنها حاوی غلظت بالایی از ذرات غنی کربنات هستند. بیشتر مجمع‌الجزایر باهاما بر روی یک سکوی غوطه‌ور از کربنات قرار دارد. آیا این بدان معنی است که رسوبات به سطح می آیند؟ یا ممکن است فیتوپلانکتون در واقع مواد معلق را تولید کنند؟

هیچ کس پاسخ این سؤالات را نمی داند، اما دانشمندان در USF مصمم به کشف این موضوع هستند. آن‌ها از تصاویر ماهواره‌ای ناسا برای نشان دادن اینکه چگونه این تکه های سفید در باهاما فروکش می‌کنند استفاده کرده‌اند. این تیم نمی‌داند روندهایی که شناسایی کرده‌اند طبیعی است یا ناشی از انسان، اما به نظر می‌رسد از سال 2003 تا 2020، اندازه این تکه ها با فصل‌ مرتبط است.

بزرگترین لکه ها از فروردین تا اردیبهشت و مهر تا آبان رخ داده است. به طور متوسط، تکه های سفید حدود 2.4 کیلومتر مربع بودند. در یک روز با آسمان صاف، تصاویر ماهواره‌ای معمولاً حدود 24 مورد از آنها را می‌گرفتند که مساحتی بالغ بر 32 کیلومتر مربع (12 مایل مربع) را پوشش می‌دادند.

تصاویر ماهواره ای ناسا از تکه های سفید در باهاما در سال 2015

با این حال، بین سال‌های 2011 و 2015، این تکه‌ها ناگهان بزرگ شدند و بیش از 200 کیلومتر مربع از اقیانوس را پوشش دادند.  سپس تا سال 2019، دوباره کوچک شدنداما نه به اندازه قبل. یافته‌ها نشان می‌دهند که ممکن است یک چرخه 10 ساله در جریان باشد. اما چرخه از چیست؟

«چوانمین هو» اقیانوس‌شناس گفت: «ما روابط جالبی بین شرایط محیطی، مانند pH، شوری آب و رفتار بادها و جریان‌ها می‌بینیم؛ اما هنوز نمی دانیم که دقیقاً چه فرآیندهای مکانیکی، بیولوژیکی یا شیمیایی مسئول آن اوج گیری بوده اند.»

مقایسه این پدیده با مناطق دیگرمی تواند به دانشمندان کمک کند تا بفهمند چه ویژگی های مشترکی دارند. همانطور که قبلا ذکر شد، داده‌های ماهواره‌ای اخیر نشان می‌دهد که لکه‌های سفید در باهاما در بهار و زمستان شایع‌تر است و این زمانی است که جریان‌های فلوریدا که از شمال به جنوب می‌گذرند تغییر می‌کنند.

این مطالعه در مجله Remote Sensing of Environment منتشر شد.

منبع:فارس

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی