کد خبر: ۳۳۲۵۵
|
۰۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

راهنمای گام به گام استفاده از چت بات ChatGPT

با شروع سال جدید میلادی احتمالاً در مورد ChatGPT،(نمونه اولیه چت بات همه منظوره) بیشتر شنیده اید. محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی در این ابزار به زودی بسیار همه گیر خواهد شد که نشان از قدرت این چت بات دارد.

به گزارش«نبض فناوری»تکنولوژی ChatGPT کاربران را قادر می‌سازد سؤال بپرسند یا داستانی را تعریف کنند و بات در مورد موضوعات مرتبط پاسخ می‌دهد. این رابط برای شبیه سازی مکالمه انسانی و ایجاد تعامل طبیعی با ربات طراحی شده است. پاسخ‌های ارائه شده کاملاً شبیه انسان به نظر می‌رسد، زیرا روی مقادیر زیادی از داده‌های نوشته شده توسط افراد آموزش دیده‌اند.

این بات به طور خاص برای تقلید از مکالمات واقعی طراحی شده، در این سیستم ربات قابل به پاسخگویی است و می تواند آنچه را که قبلا در مکالمه گفته شد به خاطر بسپارد.

ChatGPT متعلق به کیست؟

این چت بات توسط شرکت OpenAI مستقر در سانفرانسیسکو ایجاد شده است؛ مدیرعامل این شرکت سام آلتمن است که قبلاً رئیس شرکت وای کامبینِیْتِر بود. مایکروسافت هم یکی از شرکا و سرمایه گذاران به مبلغ 1 میلیارد دلار است. آنها به طور مشترک پلتفرم هوش مصنوعی آژر را توسعه دادند.

آیا استفاده از ChatGPT رایگان است؟

استفاده از نسخه اصلی کاملا رایگان است. البته ادامه اجرای آن برای OpenAI رایگان تمام نمی شود. در حال حاضر تخمین‌ها حاکی از آن است که OpenAI حدود 3 میلیون دلار در ماه برای ادامه اجرای ChatGPT هزینه می‌کند که حدود 100هزار دلار در روز است. گذشته از هزینه های خود سرورها، اخیراً اطلاعاتی در مورد اقدامات برای آموزش مدلی جهت مقابله با محتواهای توهین آمیز منتشر شده است.

OpenAI همچنین اخیراً نسخه پولی و ممتاز از چت بات خود به نام ChatGPT Professional را معرفی کرده است. در حال حاضر فقط می توانید در لیست انتظار قرار بگیرید، اما قیمت ماهانه آن مشخص نیست.

خطای«at capacity»هنگام ثبت نام ChatGPT

بسیاری از افرادی که اخیراً سعی در استفاده از ChatGPT دارند، هنگام تلاش برای دسترسی به سایت، اخطار «at capacity» دریافت می‌کنند.

به نظر می رسد OpenAI به دلیل هزینه اجرا، دسترسی را در زمانی که سرورهایش دارای ظرفیت پُر هستند محدود کرده است. اگر کمی صبر کنید در نهایت موفق خواهید شد که از این چت بات استفاده کنید.

آیا نیاز به دانلود ChatGPT دارید؟

ChatGPT از طریق یک صفحه وب در دسترس است، بنابراین نیازی به دانلود نیست. با وجود این واقعیت که فروشگاه های برنامه پر از نسخه های جعلی هستند، OpenAI هنوز برنامه رسمی منتشر نکرده است. آن ها باید با احتیاط نصب و استفاده شوند، زیرا رسمی نیستند.

ظاهراً می توانید ChatGPT را به صورت محلی از اینجا بارگیری کنید، اگرچه استفاده از آن ضروری نیست.

نحوه استفاده از ChatGPT

صفحه وب این چت بات ساده است و شامل یک قسمت برای نشان دادن نتایج و یک کادر متنی در پایین صفحه جهت تایپ سوالات شما است. برای مثال در تصویر زیر کاربر به زبان انگلیسی در مورد شکل گیری منظومه شمسی سوال پرسیده و چت بات جواب سوال او را داده است.  با این حال، OpenAI توصیه می‌کند برای بهترین نتیجه ممکن، یک عبارت را وارد کنید.

 

با وارد کردن «توضیح دهید که منظومه شمسی چگونه شکل گرفته است» نتیجه دقیق‌تر و کاملتری نسبت به « منظومه شمسی چگونه شکل گرفته؟» به دست می‌آورید. همچنین می توانید  درخواست های خاص تر برای یک مقاله با تعداد مشخصی پاراگراف یا یک صفحه ویکی پدیا داشته باشید.

اگر اطلاعات کافی در دسترس باشد، ژنراتور دستورات را با جزئیات دقیق انجام خواهد داد. در غیر این صورت، این امکان وجود دارد که چت بات شروع به پر کردن شکاف ها با داده های نادرست کند. OpenAI اشاره می کند که این موارد نادر هستند. این شرکت همچنین خاطرنشان می کند که ChatGPT در حال حاضر دانش محدودی از رویدادهای جهانی پس از سال 2021 دارد.

نحوه ثبت حساب OpenAI

استفاده از آن نسبتاً ساده است و تنها باید متن مورد نظر خود را تایپ کرده و اطلاعات دریافت کنید. با این حال، برای استفاده از ابزارهای OpenAI نیاز به یک حساب کاربری دارید؛ پس ثبت نام لازم است.

این امکان را دارید که با یک حساب گوگل یا مایکروسافت ورودی بدون دردسر را انتخاب کنید. در غیر این صورت، اگر هر نوع ایمیل دیگری دارید، آن را به صورت دستی وارد و سپس برای دریافت کد و تایید آن شماره تلفن  خود را وارد کنید؛ این نکته را در نظر داشته باشید که شماره مجازی تایید نیست.

وقتی که برخی قوانین از جمله خطاهای احتمالی در داده ها، نحوه جمع آوری اطلاعات OpenAI و نحوه ارسال بازخورد توسط کاربران را دیدید یعنی با موفقیت ثبت نام کرده اید.

درخواست ها و مثال های ChatGPT

کاربران از زمان راه‌اندازی این چت بات برای کشف هر کاری که چت‌بات در انجام آن توانایی دارد؛ آن را تست کرده‌اند و برخی از نتایج شگفت‌انگیز بوده است.

نتیجه خروجی چت بات به آنچه از آن می خواهید بستگی دارد برای شروع می توان از آن خواست تا یک پست برای شبکه های اجتماعی با هر موضوع دلخواهتان ایجاد کند یا اگر برنامه نویس هستید از آن بخواهید که کد خاصی را برایتان تولید کند.

آیا می توان از ChatGPT برای مقاله نویسی استفاده کرد؟

استفاده از ChatGPT  پر از بحث و جدل بوده است و بسیاری از ناظران به این فکر می کنند که چگونه قدرت هوش مصنوعی همه چیز از موتورهای جستجو گرفته تا نوشتن رمان را تغییر می دهد.

استفاده از آن برای مقاله نویسی بسیار آسان است. برخی از کشورها برای جلوگیری از تقلب استفاده از آن را در مدارس ممنوع کرده اند. بعضی دیگر در مورد نحوه استفاده از این فناوری برای تدریس خوشبین تر هستند، اما بدون شک سرقت ادبی در آینده همچنان یک موضوع خواهد بود.

محدودیت های موجود ChatGPT

اگرچه ChatGPT یک سیستم چت بات قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی است، اما محدودیت هایی دارد مثلا  فقط می تواند بر اساس داده هایی که روی آن آموزش دیده است پاسخ دهد.

این ربات یک موتور جستجو نیست، بنابراین توانایی جستجوی اطلاعات در اینترنت را ندارد؛ بلکه از اطلاعاتی که از داده های آموزشی آموخته برای تولید پاسخ استفاده می کند. همین امرراه را برای خطا داشتن باز می کند؛ بنابراین تمام خروجی ها باید از نظر دقت و به موقع بودن بررسی شوند. ممکن است چت بات قادر به ارائه اطلاعات عمیق یا درک نکات ظریف در مکالمه نباشد.

مانند همه ابزارهای هوش مصنوعی، همه رهبران کسب و کار باید از خطرات سوگیری احتمالی آگاه باشند. اگر داده‌هایی که روی آن آموزش داده شده دارای سوگیری باشند پاسخ‌ها نیز جهت گیری خواهد داشت. همه شرکت ها باید مراقب نظارت بر خروجی چت بات باشند تا مطمئن شوند که عاری از جانبداری و محتوای توهین آمیز است.

در سال 2016، غول های فناوری مانند فیسبوک، گوگل و مایکروسافت دستیارهای دیجیتال را به عنوان تکامل بعدی تعامل انسان و کامپیوتر معرفی کردند. آنها از پتانسیل چت بات ها برای مواردی چون سفارش تاکسی اوبر و خرید بلیط هواپیما خرسند بودند. پس از آن تا 6 سال پیشرفت کند بود. اکثر بات‌های چت که مردم با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند هنوز نسبتاً ابتدایی هستند.

اما با توجه به اینکه ChatGPT توانایی انجام مکالمه از طریق پرس و جوهای متعدد (علاوه بر تولید کد نرم افزاری) را دارد به نظر می رسد دنیای پردازش زبان طبیعی وارد مرحله جدیدی شده است.

سرمایه‌گذاران فناوری میلیاردها دلار در استارت‌آپ‌های متخصص در زمینه هوش مصنوعی سرمایه گذاری می‌کنند، که به توانایی رایانه‌ها برای ایجاد خودکار متن، فیلم، عکس و سایر رسانه‌ها با استفاده از فناوری‌های پیشرفته یادگیری ماشین اشاره دارد.

منابع:

  • forbes.com/sites/bernardmarr/2022/12/21/chatgpt-everything-you-really-need-to-know-in-simple-terms/?sh=25904db9cbca
  • searchenginejournal.com/what-is-chatgpt/473664/#close
  • digitaltrends.com/computing/how-to-use-openai-chatgpt-text-generation-chatbot/
  • cnbc.com/2022/12/13/chatgpt-is-a-new-ai-chatbot-that-can-answer-questions-and-write-essays.html
  • منبع: فارس
ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی