کد خبر: ۳۳۳۵۳
|
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

رباتی به نام پَری

مهندسان رباتی به شکل پریان داستان‌های کودکانه ساخته‌اند که با نیروی باد و نور پرواز می‌کند.

به گزارش «نبض فناوری»، وبگاه اوراسیا ریویو (eurasia review) اعلام کرد، طراحی پلیمرهای پاسخ‌دهنده به محرک‌ها، فرصت‌های فراوانی را برای مواد سازنده نسل بعدی ربات‌های نرم کوچک و بی‌سیم به ارمغان آورده است. مدتی است مهندسان می‌دانند چگونه از این مواد برای ساخت ربات‌های کوچکی استفاده کنند که می‌توانند راه بروند، شنا کنند و بپرند؛ اما تا پیش از این هیچ‌کس نتوانسته بود این ربات‌ها را به پرواز درآوَرَد.

محققان دانشگاه تامپره در فنلاند، اکنون در حال پژوهش درخصوص چگونگی پرواز مواد هوشمند هستند. هائو ژِنگ (Hao Zeng)، سرپرست تیم پژوهشی، و جیانفِنگ یانگ (Jianfeng Yang)، یکی از محققان این تیم، طرحی جدید برای پژوهش خود ارایه کرده‌اند که «پَری (FAIRY)، ربات‌های پرنده مبتنی‌بر مونتاژ مواد پاسخگو به نور»، نام دارد، آن‌ها یک ربات پلیمری ساخته‌اند که با نیروی باد پرواز می‌کند و به‌وسیله نور کنترل می‌شود.

ویژگی‌های پَری چیست؟

پری مصنوعیِ تیم پژوهشی دارای چندین ویژگی زیست‌تقلید (تقلید از الگوها، سامانه‌ها و عناصر طبیعت با هدف حل مشکلات پیچیده انسان) است. به دلیل تخلخل بالا (۰.۹۵) و ساختار سبک (۱.۲ میلی‌گرم) به‌راحتی در هوای هدایت‌شده توسط باد شناور شود.

ژِنگ می‌گوید: می‌توان پری را با یک منبع نور، مانند پرتو لیزر یا دیود نوری ((LED، تغذیه و کنترل کرد؛ یعنی می‌توان از نور برای تغییر شکل ساختار دانه‌مانند آن استفاده کرد. پری این قابلیت را دارد که تغییر شکل دهد و با جهت و نیروی باد سازگار شود. همچنین می‌توان از پرتو نور برای کنترل برخاستن و فرود این ربات پلیمری استفاده کرد.

پَری چه فایده‌ای دارد؟

سرپرست تیم پژوهشی این‌گونه توضیح می‌دهد: با طراحی این ربات گام مهمی در جهت گرده افشانی مصنوعی برداشته‌ایم. در آینده، می‌توان از میلیون‌ها پری استفاده کرد که گرده‌ها را حمل می‌کنند، توسط بادهای طبیعی پراکنده می‌شوند و سپس با نور به سمت مناطقی خاص با درختانی در انتظار گرده افشانی، هدایت می‌شوند.

او خاطرنشان می‌کند: این اقدام می‌تواند تأثیر زیادی بر کشاورزی جهان داشته باشد؛ زیرا نابودی گرده‌افشان‌ها در اثر گرمایش جهانی به تهدیدی جدی برای تنوع زیستی و تولید مواد غذایی تبدیل شده است.

منبع/ ایرنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی