کد خبر: ۳۳۴۱۰
|
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۵

اقتصاد دانش‌بنیان در بیانات رهبری| صنایع بزرگ را دانش‌بنیان کنیم

سال 82 را می‌توان مطلع سخنان مقام معظم رهبری در آغاز نهضت اقتصاد دانش‌بنیان در کشور دانست. زمانی‌که ایشان در ابلاغ سیاست‌های کلان بابت تهیه‌ برنامه‌ چهارم توسعه به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان به‌صورت غیرمستقیم اشاره کردند.

به گزارش «نبض فناوری»، این گفتمان‌سازی از همان سال آغاز شد و با نام‌گذاری سال‌های مختلف به نام‌هایی مرتبط به حوزه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و دستیابی به اقتصاد مبتنی بر علم و فناوری تقویت و تاکید شد. ایشان در سخنرانی‌های مختلف در جمع گروه‌ها و اصناف هم بر این موضوع تاکید ویژه داشتند و دارند.

این گزارش به بخشی از بیانات ایشان در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی که به اهمیت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نظر ویژه‌ای دارد؛ می‌پردازد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی 10 بهمن‌ماه‌ سال 400 در این دیدار تاکید کردند: ما در این چند سال به صنایع دانش‌بنیان تکیه کردیم؛ بارها و بارها تکرار شده، گفته شده، حمایت شده؛ خب خوب هم بوده، یعنی چند هزار صنعت دانش‌بنیان و بنگاه دانش‌بنیان به وجود آمده و تلاش‌های خوبی در این زمینه انجام گرفته، واحدهای کوچک و متوسّط ایجاد شده؛ آنچه مورد غفلت قرار گرفته این است که ما صنایع بزرگ خودمان را دانش‌بنیان کنیم.

ایشان افزودند: صنعت نفت باید دانش‌بنیان بشود. ما در زمینه‌ صنعت نفت دچار عقب‌ماندگی فنّاوری هستیم. برخی از کشورهای منطقه از لحاظ نوع استخراج نفت و فنّاوری‌ای که در این جور جاها به کار می‌رود از ما خیلی جلوترند؛ ما در این زمینه عقب‌ماندگی داریم.

مقام معظم رهبری تاکید کردند: خب این عقب‌ماندگی را چه کسی باید جبران کند؟ از چه کسی کمک بگیریم؟ حتما باید یک شرکت خارجی بیاید برای ما فنّاوری بیاورد؟ نه، من به این عقیده ندارم. خب می‌بینید شرکت‌های خارجی چه جوری عمل می‌کنند؛ نمی‌آیند یا می‌آیند ولی امانت‌دارانه عمل نمی‌کنند، یا می‌آیند امّا به یک بهانه‌ای وسط کار رها می‌کنند، یا می‌آیند ولی سوءاستفاده می‌کنند. من البتّه با آمدن شرکت خارجی به طور کلّی مخالف نیستم لکن بایستی انتخاب کنیم.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین گفتند: عقیده‌ من این است که مجموعه‌های کارآمد داخلی می‌توانند این کار را برای ما انجام بدهند؛ عقیده‌ من این است. به نظر من اگر حالا مثلا مسئولین صنعت نفت از جوانها درخواست کنند و نظرات آنها را بگیرند و کمک‌هایی را که لازم دارند، منعکس کنند به جوان‌های دانش‌آموخته و دانشمند و خوش‌استعداد و علاقه‌مند ما، قطعا اینها می‌توانند مشکلات زیادی را برطرف کنند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: نمونه‌های معدودی از آن را ما از نزدیک مشاهده کرده‌ایم؛ مثلا یک جمع جوان آمدند پیش من گفتند ما فلان کارها را در زمینه‌ نفت می‌توانیم انجام بدهیم؛ ما اینها را متّصل کردیم به وزارت نفت مال یکی دو سال قبل است؛ قبل از کرونا و کارهای مهمّی را انجام دادند و مسئولین آن روز وزارت نفت تشکّر کردند، گفتند اینها کارهای بزرگی را برای ما توانستند انجام بدهند. نباید گمان کنیم که ارتقاء فنّاوری در صنایع گوناگون ما، از قبیل مثلا فرض کنید همین صنعت نفت و غیره، فقط به وسیله‌ کمپانی‌های خارجی باید انجام بگیرد؛ نه، از جوانهای دانشمند کار بخواهید، آنها را به حمایت خودتان دلگرم کنید، خواهید دید که از آنها کار برمی‌آید، برای شما بهترین فراورده‌ها را فراهم می‌کنند؛ به نظر من این جور است.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی