کد خبر: ۳۳۴۳۹
|
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

آیا شبکه ملی اطلاعات مورد تایید مرکز ملی فضای مجازی است؟

یکی از اقداماتی که دولت در راستای ارائه بهبود خدمات طی سال‌های اخیر در دستور کار خود قرار داد، بحث راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است، طبق گفته معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی، هم اکنون این شبکه ۵۷ درصد پیشرفت دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از اقداماتی که دولت در راستای ارائه بهبود خدمات طی سال‌های اخیر در دستور کار خود قرار داد، موضوع راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بود که این شبکه چندین سال است که در دست اجرا می‌باشد و طبق گفته امیر خوراکیان سخنگو و معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی، هم اکنون این شبکه ۵۷ درصد پیشرفت دارد. طبق بررسی‌های انجام شده حدود ۲۳ درصد پیشرفت این شبکه در ابتدای دولت سیزدهم بوده که برهمین اساس میزان پیشرفت این شبکه در سال جاری بسیار مطلوب و رضایت‌بخش ارزیابی شده است.

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی افزود: تاکنون برای ۸۶ درصد از اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات بیش از یک‌صد شاخص ارزیابی تدوین و مورد توافق قرار گرفته که این شاخص‌ها و ارزیابی شبکه بر مبنای آن‌ها با همکاری و مشارکت همه‌جانبه مدیران و کارشناسان بخش‌های مختلف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی بیش از ۵۰۰ ساعت جلسات متمرکز صورت گرفته است و علاوه بر بخش‌های فنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به‌صورت مستقل و مستقیم در خصوص اپراتورها، دیتاسنتر‌ها و خدمات ابری و پیام‌رسان‌ها نیز انجام‌شده است.

همچنین از مهم‌ترین اقدامات که طی ماه‌های اخیر صورت گرفته عملیات گسترده برای شناسایی ضعف‌ها و اشکالات و نارسایی‌ها در لایه دسترسی و تجمیع است. نقاط اشباع و عوامل ناپایداری به‌خوبی شناسایی‌شده و هماهنگی‌های لازم برای تهیه طرح‌های عملیاتی و اقدامات لازم انجام‌شده است که با رفع این اشکالات به طور قطع وضعیت شبکه بهبود خواهد یافت.

براساس این گزارش شبکه ملی اطلاعات متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی، مراکز داده‌ی توسعه یافته داخلی دولتی و غیردولتی و همچنین زیرساخت‌های نرم‌افزاری است که در سراسر کشور گسترده شده است. این شبکه ظرفیت لازم برای "نگهداری و تبادل امن اطلاعات داخلی درکشور به منظور توسعه‌ی خدمات الکترونیکی"و "دسترسی به اینترنت" از طریق بستر ارتباطی باند پهن سراسری برای کاربران خانگی، کسب‌وکار‌ها و دستگاه‌های اجرایی را فراهم می‌کند.

شبکه ملی اطلاعات در راستای نیل به اهداف برنامه پنجم توسعه شبکه‌ای ایجاد می‌شود که به عنوان اصلی‌ترین زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی کشور در بر گیرنده اهداف راهبردی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

فراگیری خدمات الکترونیک شامل خدمات عمومی مانند دولت الکترونیک و افزایش بهره وری، کاهش وابستگی به شبکه اینترنت و توانایی اعمال مدیریت حداکثری بر دسترسی به آن، گسترش محتوای ایرانی اسلامی و بالا بردن سواد دیجیتال، افزایش کسب و کار دیجتال و توسعه سهم ICT در اقتصاد و استفاده از آن به عنوان موتور محرک توسعه و افزایش امنیت و قابلیت اطمینان فضای دیجیتال را می‌توان از اهداف راهبردی ایجاد شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی